El 1995, el cineasta francès Mathieu Kassovitz va sorprendre amb una sòbria i interessant pel·lícula, La haine (L’odi) que, farcida de símbols i rodada en blanc i negre, resseguia les vint-i-quatre hores de tres adolescents de banlieu, –un jueu, un àrab i un subsaharià– en una jornada de violència. Tot comença amb un episodi policial. La pallissa que la policia perpetra contra un noi de setze anys i que el deixa en coma, i que precipita un seguit d’accions violentes en un episodi de ràbia descontrolada. El cineasta, de fet, es va inspirar en un fet similar de dos anys abans, quan un jove va ser assassinat a trets per la gendarmeria mentre era emmanillat. Òbviament, la pel·lícula va anticipar-se al que va succeir el 2005, i malauradament al que s’ha esdevingut aquests darrers dies escampat per tota la geografia francesa.

Un parèntesi i advertiment. Els incidents d’aquests darrers dies han suscitat tota mena de reaccions, amb uns excessos d’irracionals emotivitats, una intoxicació de tòpics i una preocupant manca de debat rigorós. El clima de guerra civil (de moment) ideològica ha obert dos fronts; entre qui considera els protagonistes de les accions com a unes víctimes de racisme estructural que es revengen justificadament de segles de colonialisme i dècades de racisme estructural; o bé com a una colla de delinqüents, addictes als ajuts socials, inadaptats i a qui s’hauria de deportar lluny de l’hexàgon. I ambdós posicionaments s’arrengleren en dos bàndols irreconciliables: una esquerra amarada de postmodernisme trotskista i influït pels corrents de pensament decolonial i teories crítiques de la raça; i una ultradreta creixentment influenciada per teories conspiratives de “el gran reemplaçament” (Renaud Camus) i per les malifetes de Steve Bannon en un nou reaccionarisme que defensa, com feia Bolsonaro, el repartiment d’armes entre la població civil. Si dures han estat les discussions aquí, suggereixo als lectors que es mirin les agres polèmiques a les xarxes socials franceses (trending topic #emeutes), que per cert, Macron planteja de tancar-les com a mesura excepcional.

Tanmateix, ambdues explicacions, malgrat continguin elements de veritat, constitueixen falsedats dissolvents en una societat com la francesa, cada vegada més fràgil i amb una profunda sensació de decadència –malaise, en diuen–. Els protagonistes dels avalots són heterogenis i tenen motivacions no sempre compatibles entre sí. Hi ha un component d’espontaneisme compatible amb una voluntat de desestabilització. Hi ha marginació contra els suburbis i contra terceres i quartes generacions de la immigració de les dècades de 1960 i 1970, malgrat que, en comparació amb altres països, hi ha hagut oportunitats d’ascens social i mostres extenses d’integració en classes mitjanes. Hi ha –i d’això no se’n parla massa–, moltes tensions internes (com de fet, es pot percebre a aquesta pel·lícula de fa vint-i-vuit anys) entre un col·lectiu que surt a protestar, altament heterogeni. Hi ha fracàs escolar, hi ha un atur brutal, discriminacions discretes i estructurals, i també territoris suburbials que escapen al control de la República. Hi ha una manipulació política de grups salafistes que cerquen la desestabilització de la República, i una delinqüència organitzada impossible de contenir. Hi ha, sobretot, una gran frustració entre els dos bàndols en una França que, en les darreres dècades, ha viscut un subtil cop d’estat, on una presidència autocràtica i despòtica, ha anat desmantellant el model francès de benestar. Un estat que fa servir legislació d’excepció per retardar, via decret, l’edat de jubilació. Un president que fa servir la brutalitat policial contra el moviment social més important del darrer mig segle en contra dels treballadors francesos, o com va succeir l’any passat, contra una majoria de ciutadans que van protestar amb armilles grogues en un conflicte entre metròpolits i una ruralia abandonada. Un president, per cert, l’únic mèrit del qual consisteix a no dir-se Lepen.

Ara bé… i què passa amb els infants i adolescents que aquests dies han saquejat comerços, cremat vehicles particulars, autobusos i tramvies, biblioteques, escoles, parcs, cases particulars, atacat vianants i generat destruccions per un valor d’uns 1.000 milions d’euros? La ultradreta mira d’identificar els atacants a partir del biaix ètnic, i amb la clara voluntat d’estigmatitzar determinats col·lectius, i vincular-los molt especialment amb una religió. Tanmateix, les religions són variades i complexes, i si mirem amb detall el perfil dels detinguts veurem que aquesta relació no és clara en absolut. Potser hauríem de parlar d’escala de valors, o encara millor, de creences i cosmovisió.

Em ve al cap una notícia de fa uns pocs anys, quan la inspecció educativa anglesa va detectar una clara anomalia pel que feia al fracàs escolar. Van trobar-se amb què el col·lectiu on aquest predominava aclaparadorament –un fracàs que s’acostava a la meitat dels nois de setze anys- es concentrava entre nois (les noies tenien un capteniment completament diferent) d’origen caribeny, i que aquest fenomen s’havia accentuat en pocs cursos. En una observació amb major deteniment, van trobar que en els darrers anys, aquests estudiants de les escoles públiques havien estabert un conjunt de creences lligades a una hipermasculinitat tòxica que identificava les bones notes o les bones pràctiques (l’estudi, la lectura), amb les noies o els homosexuals. Com a grup, doncs, havien reaccionat amb un rebuig irracional davant les tasques escolars i la institució educativa. El prestigi de grup estava lligada al suspens, a la provocació, a la insubmissió educativa. I quan una idea s’instal·la en l’inconscient col·lectiu és pràcticament impossible de canviar.

És cert. França no és un país amigable amb la diversitat i no dubta a discriminar els qui no percep com a souchiens –expressió que podríem traduir com a “francesos de soca-rel”–. Ho saben molt bé els descendents d’espanyols i catalans refugiats de la guerra civil, a qui van internar en camps de concentració, a qui van sovint denunciar durant l’ocupació, a qui van explotar de manera miserable. Fins i tot, aquells que van combatre amb la resistència, o els que van alliberar París amb les forces de la França Lliure de Leclerc, als quals se’ls va impedir participar en la desfilada de la victòria. I, tanmateix, especialment entre els anarquistes, que consideraven que la cultura és una eina de llibertat i revolta personal, la majoria dels seus fills van acabar estudiant a la universitat i formant part, en peu d’igualtat, amb la classe mitjana francesa, malgrat els seus inequívocs cognoms. Podríem dir coses similars respecte a una altra comunitat marginada, la dels asiàtics provinents de les velles possessions colonials d’Indoxina, on l’aparença física resultava més inequívoca que l’heràldica. Entre els descendents d’africans, també s’ha produït un procés rellevant d’ascens social. La incorporació de persones racialitzades en el món de la política, la cultura, l’acadèmic, el sindicalisme o l’espectacle és més que obvi, sobretot si ho comparem amb el nostre país. De fet, l’actual ministre d’educació francès, Pap Ndiaye, de pare senegalès, n’és un exemple, com també ho va ser en el seu moment Rachida Dati, d’origen algerià, antiga ministra de Justícia de l’era Sarkozy i un dels pesos pesants dels seus gabinets.

En qualsevol cas, en les comunitats dels suburbis existeix una terrible tensió interna, entre aquells que volen i poden sortir del gueto, i aquells que es troben còmodes en el victimisme, i no suporten que “els seus” “es facin francesos”. Una de les grans polèmiques de la República va ser el cas del vel (suposadament) islàmic. A finals del segle passat, un grup de feministes de banlieu, a l’entorn de Fadela Amara, va constituir un moviment social important, Ni Putes ni Soumises que denunciava els califats de suburbi i la pressió de les dones musulmanes per part de joves radicalitzats per escapar al seu control, en què precisament la indumentària esdevenia una mena de certificat de pertinença a la comunitat. Això és així perquè precisament, en termes estadístics, les noies d’origen magribí solen ser molt més bones estudiants que els seus germans, i per tant disposen de majors oportunitats d’ascens social i d’incorporació a les classes mitjanes (i, per tant, de dissolució de la cultura d’origen). I això vol dir, que en el mercat matrimonial, quan hi ha una diferència econòmica i professional, moltes, malgrat la prohibició religiosa, acaben casant-se amb no musulmans (sembla que això ja representa una de cada quatre). La reislamització de les darreres dècades, i la pressió per la imposició del vel sembla que té molt a veure amb aquest fenomen. De fet, els guetos representen una atmosfera asfixiant que implica una destrucció de les llibertats individuals contra les dones, cada vegada més desemparades davant una República impotent, i en la qual el racisme lepenista, que empeny vers el replegament intracomunitari, acaba esdevenint una pèssima pràctica política.

En qualsevol cas, aquestes nits de saquejos i violència no milloren precisament les coses. I el reforçament del racisme que implica les imatges o les agressions rebudes (que no es limiten a aquest episodi actual, sinó que resulten habituals en moments sense tensions aparents), eixamplen la rasa social a França, i de retruc, a tot Europa. No hi ha solucions fàcils. Probablement, no hi ha cap solució, sobretot quan hi ha elements profunds d’escala de valors i una certa recreació en el victimisme dels uns i els prejudicis dels altres. La cosa més difícil de canviar són les mentalitats. I, ara per ara, hi ha massa odi i, per tant, massa irracionalitat, per mirar de buscar camins compartits.

Més notícies
Notícia: Catalunya s’unirà en una nova jornada solidària per l’Esclerosi Múltiple
Comparteix
Aquest diumenge se celebra la trentena edició del "Mulla't per l'Esclerosi Múltiple"
Notícia: L’alcaldada socialista i tarragonina
Comparteix
"Negar-se a garantir la presència del consistori per comprovar si van existir delictes de prevaricació, malversació, frau, falsedat en document oficial i falsedat en document mercantil és un escàndol esfèric"
Notícia: Milers de persones encaren la segona jornada d’oposicions d’aquest dissabte
Comparteix
La primera tongada del cap de setmana passat es va desenvolupar amb total normalitat
Notícia: Vox sobre Puigdemont: “El seu destí és entrar a presó”
Comparteix
L'eurodiputat d'extrema dreta proposa "il·legalitzar" els partits independentistes

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Narcís ( si hi ha un munt de països de religió aliena àdhuc alguns d'allò més rics . . com és que són a països del tot oposats a sa natura quina sigui ? ) a juliol 07, 2023 | 23:13
    Narcís ( si hi ha un munt de països de religió aliena àdhuc alguns d'allò més rics . . com és que són a països del tot oposats a sa natura quina sigui ? ) juliol 07, 2023 | 23:13
    Ras i curt : 1. Si són problemes propis, dels naturals, dels autòctons . . la política dirà, farà o desfarà ! 2. Però si som plens de persones d' altres cultures, d' altres valors, d' altres principis, d' altres maneres de ser i de fer àdhuc d'altres religions així com de no estimar gens ni mica on són/ viuen . . . . . . entendre's, comprendre's i conviure es fa força fumut i complicat, sia abans, sia després, sia d' allò més tard i inesperat ! I 3. Cap país amb dos dits de seny pot acceptar forans/ emigrants no demanats, no necessitats i difícil d' assumir , de pair, tot plegat, d' integrar ( i ja no diguem-ne res, si no volen o no cerquen aquesta integració pel que fa a la idiosincràsia de la societat on arrelen ! ) ! PD : si més no, ens estalviarem articles com aquest !
  2. Icona del comentari de: De teoria conspirativa res, més aviat declaració d'intencions a juliol 08, 2023 | 09:39
    De teoria conspirativa res, més aviat declaració d'intencions juliol 08, 2023 | 09:39
    A la sessió de l'Assemblea de les Nacions Unides el 1974, Huari Bumedian, president d'Algèria, advertia molt clarament que: "Milions d'homes irrompirien a l'hemisferi nord per conquerir-lo poblant-ho amb els seus fills. Serà el ventre de les nostres dones el que ens hi doni la victòria". Mira què passa a França 50 anys després.
  3. Icona del comentari de: Ton Pleri a juliol 08, 2023 | 10:07
    Ton Pleri juliol 08, 2023 | 10:07
    Vaig viure a França fa molts anys (als 80 i 90). França és mol més acollidora que el què ens pensem aquí. La situació dels musulmans, especialment algerians, (Dels pieds noir) ja ni se'n parla, ha anat millorant dècada rere dècada. Què ho fa que ara explotin? El wokisme actual que ho domina tot. Que et vinguin blancs que et diguin que esteu discriminats que hi troben racisme en tot i que els convencin que els musulmans son tots unes víctimes perquè hi ha tan i tan racisme... al final ells s'ho creuen i exploten. Ara ja no son opinions velades dins la pròpia comunitat sinó que son massivament el blancs. Fixeu-vos que passa en els darrers 20 anys, paral·lel al creixement del wokisme. Fixeu-vos que ha passat també a UK fa uns anys i a USA amb els negres.
  4. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a juliol 08, 2023 | 19:30
    Jordi (Català i Suís) juliol 08, 2023 | 19:30
    "Les banlieues sont déjà perdues". Ho va dir algú. L'humorista Jamel Debbouze (franco-marroquí) casat amb una de les dones més belles del món (Mélissa Thériau, periodista) podria representar aquella generació nascuda als 70 que va reixir a diferents nivells socials. Però en Jamel no viu pas "dans une cité" (un altre nom per a les "banlieues". La gent de les "Cités" les abandona quan pot per no tornar-hi pas mai. Però aquests barris perillosos te'ls trobes arreu de França. I no cal pas que siguin grans ciutats. I sempre és perillós de passar-hi en cotxe. Els mitjans en diuen "zones sensibles" i un dels denominadors comuns a totes elles és l'analfabetisme funcional i el baixíssim nivell dels alumnes. L'Education Nationale és un desastre i l'examen del BAC han de baixar els nivells per tal que no esdevingui una vergonya nacional. CH té centenars de milers de francesos que vénen diàriament a treballar. I els suïssos som testimonis des de finals dels 90 del nivell horrible de francès escrit de gent que fins i tot té un diploma tècnic (BAC+3). Llegir emails d'aquesta gent és un traumatisme. I no cal pas que siguin àrabs (a França dels magrebins) o negres (no en diem subsaharians, collonada típica): toca tota la societat. La raó de la invasió migratòria magrebina i africana fou la llei del Dret del Sòl d'en Mitterand: Tothom que naix a França és francès. I adicionant les "allocations familiales" (el tercer fill et paga la hipoteca), el còctel invasiu migratori començà. I afegir-hi la poligàmia encoberta amb un home que té fills amb diverses dones i reben les allocations familiales.
  5. Icona del comentari de: Jomateix a juliol 09, 2023 | 12:18
    Jomateix juliol 09, 2023 | 12:18
    Davant una execucio sumaria amb audios registrats…una reflexio sobre la emigracio. Davant unes violacions grupals al magic i un patriarca que fa fora els menors en exili fins septembre, censura i ni un sol comentari. Que trist, aquest article per contexte tindria que parlar de la brutalidad policial i la necesitat de fer grabacions de les seves actuacions per evitar atestats dolosos que esgrimeixen la presuncio de veracitat. I si no hagues fet un vídeo un vei? El mateix que els nanos acusats a tres anys per llençar pedres a mossos sense una sola proba gráfica. Cameres que no puguin apagar a tots els mossos i la meitat dels crims del país desapareixen.(al ser inventats basats en la presuncio de veracitat)
  6. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a juliol 09, 2023 | 15:51
    Jordi (Català i Suís) juliol 09, 2023 | 15:51
    Una dada important és que Alemanya en 10 anys ha tingut un mort per la policia pel "refus d'obtempérer" i França ja en té 16 en 18 mesos. I tots per la Police National i no pas per la Gendarmerie. Això vol dir que és sistèmic a la PN i els casos són majoritàriament a la regió parisenca d'on casualment la majoria de membres de la PN volen marxar. Un amic francès del Sud-Oest m'explicava que comparant els Gendarmes i els PN, aquests darrers eren uns analfabets funcionals. I els controls que havia tingut d'ambdues corporacions sempre havien estat els Gendarmes els més professionals.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter