Cada cop costen més de pair les imatges que ens arriben de la guerra a Ucraïna. Allò que havia de ser una operació llampec per tal de canviar el govern del país i instal·lar-hi titelles de Vladímir Putin s’està convertint en un malson que només ofereix horror i follia. No entraré en el debat sobre si es tracta de barbàrie, genocidi o neteja ètnica; això ho deixo per als estadistes com Pedro Sànchez, que pel que es veu són especialistes en la defensa dels drets dels pobles oprimits. En qualsevol cas, estem davant d’una catàstrofe insòlita a Europa. Acabada la guerra dels Balcans, semblava que ens havíem conjurat tots per aconseguir que mai més no es repetissin imatges com les que vam veure als anys noranta.

Però és evident que alguna cosa no hem fet bé; potser no vam deixar prou clar que els dèspotes sanguinaris acabarien als tribunals internacionals i empresonats de per vida. Com Radovan Karadciç i Radko Mladiç, responsables de les massacres de Bòsnia. O encara pitjor, com Muamar al-Gaddafi i Saddam Hussein, dèspotes que van acabar pagant amb la seva vida els excessos que havien comès. Tal vegada no va quedar prou clar. O potser vam deixar entendre que en el cas de Rússia, tot era diferent, a la vista de l’arsenal nuclear de Moscou i aquella impressionant potència que oferia impunitat per a qualsevol barbaritat. En part és culpa nostra; vam deixar passar les guerres de Txetxènia, la invasió de Crimea, la intervenció a Síria, sense gaire condemna. El monstre també és una mica nostre, d’Occident sencer.

El miratge de Crimea

La invasió de Crimea, el 2014, és en la base dels crims de guerra que hem vist darrerament als afores de Kíiv, o a Mariúpol, o a tants altres racons d’Ucraïna. Quan Rússia va envair Crimea, li vam regalar impunitat al poder rus. D’una banda, no hi havia manera d’actuar amb fermesa contra un exèrcit que posseïa bombes atòmiques; el perill d’autodestrucció era tan gran, que això immobilitzava tota reacció militar i paralitzava la indignació. Les sancions aplicades no van ser res de l’altre món i es va consentir, amb simples advertiments, aquell ús de la força per tal d’alterar les fronteres d’estats europeus en ple segle XXI.

D’altra banda, la intervenció va ser tan nítida, tan fulgurant, l’exèrcit ucranià es va fondre com un terròs, i la població local va acollir amb tanta alegria l’ocupació, que tampoc no va semblar tot plegat cap acte de barbàrie. No es va parlar de morts, tot i que algun hi va haver. Les revoltes a les repúbliques del Donbass van ser també tolerades amb una arronsada d’espatlles, tot i els milers de víctimes que van generar, perquè al capdavall no es tractava d’una acció militar russa, si més no oficialment. En les accions ofensives d’aquell 2014, no hi ha cap dubte que Putin va ser molt calculador, va jugar bé les seves cartes, i aquelles operacions armades no li van suposar cap desgast. Però va ser precisament aleshores que es va sembrar la calamitat d’ara.

D’una banda, l’estament militar rus va creure, i Putin també (o el van convèncer) que el 2022 es podrien cruspir el conjunt d’Ucraïna amb la mateixa facilitat i impunitat. Ha estat un gran error estratègic, conceptual, logístic i de tot ordre; un error que explica bona part del que ha passat en aquesta guerra. Ni Crimea és igual al conjunt d’Ucraïna, ni el 2014 és tot idèntic al 2022, ni els dirigents ucraïnesos d’aleshores iguals als d’avui, ni el context internacional el mateix, etcètera. I el resultat el sabem; la pretesa operació especial no ha estat cap passejada. De fet, ha estat la pitjor desfeta i humiliació de Rússia en molts anys. D’altra banda, els observadors internacionals també van creure primer que no hi hauria guerra; i segon, que seria curta, incruenta i fulgurant a favor dels russos. També ens vam equivocar, i el resultat també el sabem. Ens hem ensopegat amb l’horror a Europa.

L’ús de la ràbia

El que tenim ara és un gran ós ferit, que esgarrapa a tort i a dret havent perdut tota racionalitat. Fins i tot podem pensar que la tragèdia de Mariúpol té alguna lògica militar; es tracta d’unir les posicions russes de Crimea amb les del Donbass, controlar les sortides al mar i tots els ports d’Ucraïna, i desplegar una certa estratègia. Això no li treu maldat, però en termes d’una invasió sembla explicable. El que ja no té ni cap ni peus és el que hem vist darrerament als afores de la capital ucraïnesa. A Bucha, a Irpín, a Hostomel i tants altres indrets que anirem descobrint en aquest Via Crucis embogit i entapissat de mort.

L’exèrcit rus, en la seva retirada, ha recorregut a la ràbia. No sabem si aquest gir respon a les instruccions de Moscou o no, però sabem que replica perfectament la ràbia i la desesperació que ara mateix deu sentir el mateix Putin. A partir dels errors nascuts fa vuit anys, tota l’operació ha resultat un fracàs integral, i una vexació insofrible per als que es veien com a gran superpotència, i pretenien emular les glòries soviètiques o tsaristes. Han fet un ridícul espantós en tots els terrenys, han revelat la seva impotència i, com sol passar, aquesta mateixa impotència s’ha traduït en l’ús de violència indiscriminada contra tot cos vivent que trobaven al davant. Poc importava la lògica militar del que feien. Hem vist soldats enrabiats i rabiosos que descarregaven la seva ira sobre persones indefenses.

El pitjor és que tot just estem veient el principi d’una tragèdia surrealista. Els desastres no han acabat, sens dubte, perquè l’últim que farà un animal ferit és retirar-se amb la cua entre cames. Preparem-nos per assistir al que lamentablement serà un dels pitjors moments històrics de la humanitat. Sentirem vergonya del que haurem vist i viscut a les grans planures d’Ucraïna. Sentirem vergonya dels nostres temps.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: fat boy a abril 04, 2022 | 21:53
    fat boy abril 04, 2022 | 21:53
    En canvi a Catalunya no ha calgut cap guerra per posar un govern de titelles. Fins i tot els titelles es van oferir voluntaris.
  2. Icona del comentari de: Solé a abril 05, 2022 | 02:52
    Solé abril 05, 2022 | 02:52
    Atonyinar, empresonar, arruinar, anular els resultats dels vots del ciutadans que han exercitv els seus drets democratics no son valors europeus, com tampoc o son torturar i matar. Em d’arribar a la conclusió que cap govern o grup que faci aixo o ho justifiqui, tampoc es europeu o digne d’esser considerat entre les nacions d’aquest mon. En tealitat l’abusador, el totalitari sempre comença pel primer escenari i acaba en el segon.
  3. Icona del comentari de: Narcís a abril 05, 2022 | 10:28
    Narcís abril 05, 2022 | 10:28
    La qüestió n' és molt senzilla : un tipus que pot o diu de poder estavellar ' bomba nuclear ' .. pot fer el que vulgui, quan vulgui i com vulgui ( així llibertinatge criminal al seu antull ) ? PD : com aturar aquesta mena d' éssers .. i encara hi ha qui diu de no existir el mal que són les circumstàncies ( mentre no siguin ells o llurs estimats les víctimes ! ) ! Nota : com si no es veiés amb aquest estat sota qui som amb llurs silencis/ omissions, mentides, falsedats, enganys, fal·làcies, infàmies, difamacions, injúries i calúmnies a tot allò català ( per molt que hi faci Catalunya per ell ) .. serà perquè Castella ha de ser l'avançada sí o sí ? Anotació al marge : com aquesta mena de gent pot guaitar-se al mirall, pot anar - se'n a dormir tan amples i tururut viola com no sigui, siguin, pur mal ! Incidència : que hi ha persones que poden canviar, pot ser, però la vida n' és molt curta i no dóna temps a tanta comprensió o bondat, no pas amb qui et vol el mal sinó la mort !
  4. Icona del comentari de: Anònim a abril 05, 2022 | 11:59
    Anònim abril 05, 2022 | 11:59
    No t'enganys, no tot el món està d'acord amb tu, de fet més de la meitat de la humanitat està d'acord amb Rusia i contra la OTAN, que no oblidem que s'ha passat pel forro dels co... tots els tractats que havia signat, tot per enriquir sobretot a les fàbriques d'armament. La humanitat no aprèn, no tot es contra uns o contra els altres, aquí hi ha una pila de gent fent-se multimilionaria. Només cal llegir diaris britànics preocupats per si la guerra acabà massa aviat. Seguim al segle I, només han canviat els pals i les pedres
  5. Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a abril 06, 2022 | 11:56
    Pere Llimonera i Citronell abril 06, 2022 | 11:56
    L0s que conocen Rusia y a los rusos saben que son muy nacionalistas, supremacistas, imperialistas, pero bastantes rezagados en modernidad social y de ideas y bastante corruptos y "Chapuzas"... tienen poco o nulo respeto por la Democracia, los Derechos individuales y Civiles y en general por los derechos de de otros y por la vida humana... son también muy 'bruticos' ellos, de los que salen del coche y se lían a mamporros (o peor) por un asunto de trafico, o se ofenden y agreden si ven a homosexuales de mano o besándose en la vía publica, etc (no toda la sociedad, claro, pero a veces hay que generalizar, aunque generalizar sea siempre mentira y un pecado)... Y luego está el Vodka que es un Mal Nacional y muy expandido... Es lo que tiene una sociedad donde falta una verdadera Democracia real (y un espíritu democrático de fondo en al sociedad) y donde reina el adoctrinamiento y la idea social general supremacista e imperialista... !Que tomen nota por estos lares ('a qui pertoqui'), que algunos quieren ir por el mismo camino, pero se van a estampar de narices también... Pero en general se puede decir que aunque los rusos son gente muy esforzada y trabajadora y orgullosa, en muchos casos son muy "Chapuzas" y desorganizados en todo orden... Y eso es lo que hay en Ucrania que pensaban que iba a ser un paseo y les ha salido bastante chapuza... Pero tampoco hay que confiarse y creer que todo es así, los rusos son muy resolutivos y voluntariosos y trabajadores cuando hace falta, por eso han alcanzado grandes avances, desarrollo y excelencia en algunas cosas, mientras que en otras están en el 3er Mundo... Hay que tener en cuenta, también, que buena parte de sus recursos militares y muchas veces los mejores N0 los han utilizado ni enviado a Ucrania, simplemente porque temen y deben estar preparados para contrarrestar Acciones Militares de USA, OTAN u otros en la misma Rusia (lo que es un precaución muy Normal y lógica si se analiza)... O sea, que ni tanto, ni tan calvo... Sospecho que pese al claro relativo fracaso de Rusia en su "Operación Especial" en Ucrania, No van a irse de vacío, ni mucho menos y que lo que buscan ahora es quedarse con la Mitad de Ucrania donde hay mas Rusófonos, del 40-50% hasta mas del 80%, según zonas, y que fue la "NovaRusia" en la época Imperial, antes de conformarse como una República Soviética; y van a dejar Ucrania sin acceso al Mar.
  6. Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a abril 06, 2022 | 13:17
    Pere Llimonera i Citronell abril 06, 2022 | 13:17
    L0s que conocen Rusia y a los rusos saben que son muy nacionalistas, supremacistas, imperialistas, pero bastantes rezagados en modernidad social y de ideas y bastante corruptos y "Chapuzas"... tienen poco o nulo respeto por la Democracia, los Derechos individuales y Civiles y en general por los derechos de de otros y por la vida humana... son también muy 'bruticos' ellos, de los que salen del coche y se lían a mamporros (o peor) por un asunto de trafico, o se ofenden y agreden si ven a homosexuales de mano o besándose en la vía publica, etc (no toda la sociedad, claro, pero a veces hay que generalizar, aunque generalizar sea siempre mentira y un pecado)... Y luego está el Vodka que es un Mal Nacional y muy expandido... Es lo que tiene una sociedad donde falta una verdadera Democracia real (y un espíritu democrático de fondo en al sociedad) y donde reina el adoctrinamiento y la idea social general supremacista e imperialista... !Que tomen nota por estos lares ('a qui pertoqui'), que algunos quieren ir por el mismo camino, pero se van a estampar de narices también... Pero en general se puede decir que aunque los rusos son gente muy esforzada y trabajadora y orgullosa, en muchos casos son muy "Chapuzas" y desorganizados en todo orden... Y eso es lo que hay en Ucrania que pensaban que iba a ser un paseo y les ha salido bastante chapuza... Pero tampoco hay que confiarse y creer que todo es así, los rusos son muy resolutivos y voluntariosos y trabajadores cuando hace falta, por eso han alcanzado grandes avances, desarrollo y excelencia en algunas cosas, mientras que en otras están en el 3er Mundo... Hay que tener en cuenta, también, que buena parte de sus recursos militares y muchas veces los mejores N0 los han utilizado ni enviado a Ucrania, simplemente porque temen y deben estar preparados para contrarrestar Acciones Militares de USA, OTAN u otros en la misma Rusia (lo que es un precaución muy Normal y lógica si se analiza)... O sea, que ni tanto, ni tan calvo... Sospecho que pese al claro relativo fracaso de Rusia en su "Operación Especial" en Ucrania, No van a irse de vacío, ni mucho menos y que lo que buscan ahora es quedarse con la Mitad de Ucrania donde hay mas Rusófonos, del 40-50% hasta mas del 80%, según zonas, y que fue la "NovaRusia" en la época Imperial, antes de conformarse como una República Soviética; y van a dejar Ucrania sin acceso al Mar...
  7. Icona del comentari de: Bot a abril 14, 2022 | 22:22
    Bot abril 14, 2022 | 22:22
    La situació del Donbass i Catalunya és la mateixa, una minoria nacional aixafa pel règim totalitari de Kiev.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter