El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Catalans, no canvieu la llengua!
  • CA

Lluny queda aquell 2013 on els docents de les Illes Balears van començar una vaga indefinida contra el decret TIL de José Ramon Bauzà, que volia imposar un 25% de castellà i anglès a les escoles per carregar-se la immersió lingüística. Aquella vaga va durar tres setmanes i va significar moltes coses: la defensa de la llengua catalana, la solidaritat total envers l’assemblea docent en vaga i la presa de consciència de la ciutadania dels atacs cap a la llengua i la necessitat de defensar-la mitjançant la desobediència civil, com a únic camí possible davant la inquisició espanyolista. Aquella mobilització i aquella resposta solidària de la ciutadania van ser orgull de país, ciment d’identitat col·lectiva.

Avui, la imposició del 25% de classes en castellà per part del TSJC, gairebé 20 anys després, té moltes similituds, ja sigui en l’acció com en la resposta necessària davant aquest nou atac. És trist, però passen les dècades i persisteix la voluntat de fer desaparèixer la immersió lingüística. És preocupant, passen els anys i nosaltres encara creiem que podrem blindar el català en alguna llei espanyola, en algun pacte de despatxos al Parlament. La realitat però, atropella i desballesta els intents de jugades mestres dels polítics catalans. Ells, contra nosaltres, hi van, hi van, hi van. Nosaltres, contra ells, no tenim més remei que anar-hi, anar-hi i anar-hi.

Ens imposen el 25% d’una llengua que minoritza la nostra i, nosaltres, beneits, encara creiem en taules de diàleg i pactes nacionals que la puguin protegir. Inconscients, tal vegada, que només sobreviurà si la parlem arreu i tothora, si no la canviem, si no cedim més a les seves imposicions. Ens hem de creure que el català – i l’aranès, atacat també per aquesta infame sentència que imposa – és llengua de cohesió social, és la fórmula contra la segregació escolar, és un dret fonamental que els catalans tenim: el d’aprendre i expressar-nos en la nostra llengua materna. Fora les togues de les aules, només volen trencar la convivència.

La proposta de la Conselleria d’Educació, que pretenia fer-nos creure que un acord sense percentatges frenaria la justícia i garantiria la immersió a les escoles, és avui paper mullat, una mentida més. L’enèsima evidència que, davant els atacs, només és possible l’autodefensa. Avui totes les esperances rauen en la comunitat educativa, per a que, com si fóssim a les Balears en aquell llunyà 2013, practiquin de nou la desobediència civil. Mestres, professors i associacions de familiars d’alumnes poden plantar-se, han de fer-ho, perquè els tribunals no sempre són sinònim de justícia, bé ho sabem els catalans. Ells són ara la nostra trinxera.

Davant d’aquesta resolució cal desobediència de la comunitat educativa i suport total i indefinit, de tot tipus, de tota la ciutadania. Com si fóssim en aquell 2013, organitzem l’assemblea de docents, obrim la caixa de solidaritat i pensem, amb les múltiples eines i opcions de desobediència civil que tenim a l’abast, quina és la millor, la més efectiva, per fer front a l’atac del TSJC. I és que, com tot, la nostra llengua, només la batallarem la gent. A les escoles, als carrers, a casa, en l’oci. I és que, un cop més, una cosa sembla clara: si volen acabar amb la immersió és perquè saben que la llengua és el fonament de la nostra identitat, de la nostra nació. Si cal tornar a defensar les escoles amb els nostres cossos, fem-ho. Ens hi juguem molt més que la llengua, ens hi juguem la llibertat.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: uyuyui a maig 09, 2022 | 22:17
    uyuyui maig 09, 2022 | 22:17
    TALIBANES... indepes..yo soy catalan pero nunca volvere a hablarlo ...haré como dices ...no cambiaré de idioma....
    • Icona del comentari de: Manel a maig 10, 2022 | 08:15
      Manel maig 10, 2022 | 08:15
      Un catalá que no parla el catalá....quin catalá mes raro....o potser vols dir que el que ets es un "ñolet" afincat a Catalunya
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 10, 2022 | 11:18
        Pere Llimonera i Citronell maig 10, 2022 | 11:18
        Pues igual de raro que un Navarro que no habla Euskera, o que un Valenciano que N0 habla valenciano, o que un Irlandés que No habla Gaélico Irlandés... O sea NaDa raro, sino todo lo contrario, es lo que les sucede a la mayoría de gente en estas poblaciones y siguen siendo Navarros, valencianos e irlandeses... En buena parte de Valencia se ha hablado históricamente Castellano y no Valenciano; y N0 por ello nadie quiere expulsarles de Valencia o hacerles Castellanos... En Navarra, otro tanto... En irlanda no se considera menos irlandeses a los que hablan ingles, que son la mayoría (y eso que Irlanda es una Nacion, conquistada y sometida por Inglaterra; y es un caso completamente diferente a todo lo que pueda suceder en las regiones españolas España nunca ha conquistado Valencia, ni Asturias, ni etc -ni, por supuesto Catalunya, pese a las sandeces que expresan algunos enajenados-.; es un proceso histórico muy diferente al caso irlandés)... Incluso bajo dominio Ingles/Británico en irlanda del Norte se consideran irlandeses y pocos habla Gaélico Irlandesa allí... Así podrían ponerse cientos/miles de ejemplos en todo el mundo... Claro, cuando te han metido Historia inventada por un embudo, es mas difícil captar ciertas cosas... Veo que el Fachorrerio de patrias inventadas totalitario y sectario tiene muchos problemas siempre para entender los mas simples conceptos Democráticos y de Derechos de las personas... 'pobrets'... y lo cansinos que son... Apa, Bon dia!
        • Icona del comentari de: El Cid Campejador a maig 10, 2022 | 23:05
          El Cid Campejador maig 10, 2022 | 23:05
          No se pas que dius Llimonera, xerra en cristià coi! que sembla que portis una titola a la boca.
  2. Icona del comentari de: Vendetta a maig 09, 2022 | 22:29
    Vendetta maig 09, 2022 | 22:29
    Paraula de botiflera el teu partit es un dels culpables
  3. Icona del comentari de: Narcís a maig 09, 2022 | 23:37
    Narcís maig 09, 2022 | 23:37
    Quan no hi ha raó, causa ni perquè .. què fum un togat posant percentatges ? Què hi pinta un togat quan diu fonamentar-se en el constitucional que no digué res ? Per ventura, està dient ser la immersió il·legal després de dècades ? PD : com deia Puigcercós, l' espanyol és com l' oxigen, hi és arreu .. així massa sabem la fi quan sabem ser el català dessota sinó aixafat ! Nota : ça com lla, no hi ha més remei que parla'l a tot lloc i a tota hora sense complexes i .. pensin el que vulguin ( per interlocutor de llei o sense maldat ser conseqüent ! ) ! Anotació al marge : pobres llàtzers.. els hi emprenya sapiguem espanyol ( ' és que poden venir a opositar a altres autònomies ' .. ' que tinguin dos llengües no vol dir tinguin dues boques .. rebre més diners ' ) i alhora ens n' obliguen ! Reincidència : no tenen perdó de Déu .. qualsevol concurs en espanyol si fos fet en català seria un ' daltabaix " o d' analfabetisme català !
  4. Icona del comentari de: Ricard a maig 10, 2022 | 05:59
    Ricard maig 10, 2022 | 05:59
    Català=Llibertat
  5. Icona del comentari de: Català a maig 10, 2022 | 07:47
    Català maig 10, 2022 | 07:47
    Jo fa molts anys que no canvio de llengua quan parlo amb un castellanoparlant; si m'ho demanés sisplau potser ho faria, però no s'ha donat el cas.
    • Icona del comentari de: Narcís a maig 10, 2022 | 08:24
      Narcís maig 10, 2022 | 08:24
      Sí! Ser humils, gens ni mica .. que sí prepotents i pinxos a ca nostra i cap cots, servils i jups àdhuc ensabonadors a l' estranger ! PD : amb el senzill que és dir ' em fa un favor si m' ho diu en castellà que no duc gaire temps ací ' o quelcom semblant ! Nota : llàstima de la bona gent que entén nostra iniciativa .. però n' és una excepció!
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 10, 2022 | 10:54
      Pere Llimonera i Citronell maig 10, 2022 | 10:54
      i quan parlas amb un EuskoParlant??? i un GalegoParlant??? i un AsturianuParlant??? y un tibetano??? ... 'mare meva' como está el fachorrerio de patrias inventadas...
      • Icona del comentari de: o a maig 10, 2022 | 11:15
        o maig 10, 2022 | 11:15
        Calen aquests comentaris?
        • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 10, 2022 | 11:57
          Pere Llimonera i Citronell maig 10, 2022 | 11:57
          SÍ...
      • Icona del comentari de: Anònim a maig 11, 2022 | 14:30
        Anònim maig 11, 2022 | 14:30
        Els parlo amb anglès o xinès que són més internacionals que la llengua dels esclaus, cambrers i chachas que ens vols obligar a parlar tu. Tros d'ase.
  6. Icona del comentari de: Ja ho veus. a maig 10, 2022 | 11:14
    Ja ho veus. maig 10, 2022 | 11:14
    Mira, jo tots els comentaris a youtube els faig en català. Si poso traductor, el poso al català i us asseguro que mai he tingut cap problema per emprar la meva llengua a llocs internacionals. Si els interessa, ja se'n surten, com jo. L'altre dia a una botiga dels xinos, pregunto i em diu, em pots parlar en castellà? No!, li vaig replicar. Potser a la Xina es posarien a parlar-me en català al veure'm. Com deia aquell...Que n'aprenguin!, però tothom, eh? Ja fa massa anys que dura la bonhomia a la meva terra; des de que vaig nàixer.
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 10, 2022 | 12:03
      Pere Llimonera i Citronell maig 10, 2022 | 12:03
      ... entonces, podemos concluir que eres un sectario, totalitario 'feixista', y orgulloso de serlo???
      • Icona del comentari de: Ja ho veus. a maig 15, 2022 | 15:44
        Ja ho veus. maig 15, 2022 | 15:44
        Soc una catalana de cap a peus, orgullosa de ser-ho, amb pares, avis, besavis, rebesavis i re-re...catalans. Uns nets anglesos que em parlen en català perfectament i un dels fills que sempre em diu: " Si no parlem el català nosaltres, qui ho farà"? Com veus, molt bona família, molt bona gent que no ens fa falta que ens faltin al repecte per a seguir sent-ho. Ah, Mireia B. ,També som de Lleida, tot i que repartits una mica pel Principat i per Europa a hores d'ara. El català perviurà, això segur!
      • Icona del comentari de: Ja ho veus. a maig 15, 2022 | 15:55
        Ja ho veus. maig 15, 2022 | 15:55
        Soc una catalana de cap a peus, orgullosa de ser-ho, amb pares, avis, besavis, rebesavis i re-re...catalans. Uns nets anglesos que em parlen en català perfectament i un dels fills que sempre em diu: " Si no parlem el català nosaltres, qui ho farà"? Com veus, molt bona família, molt bona gent que no ens fa falta que ens faltin al repecte per a seguir sent-ho. Ah, Mireia B. ,També som de Lleida, tot i que repartits una mica pel principat i per Europa a hores d'ara. Per si el Citronel·lo encara té algun dubte sobre la corda que ens queda als catalans! MUÀ, Citronel·lo! Em recordes al personatge Ravelín de "El Retablo de las maravillas" del Cervantes, escriptor català ben nostrat. "Se siente".
  7. Icona del comentari de: Gonzalo a maig 10, 2022 | 12:10
    Gonzalo maig 10, 2022 | 12:10
    Mireia, como va lo del acosador aquel de la cup?
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 11, 2022 | 14:32
      Anònim maig 11, 2022 | 14:32
      Està amb la acosadora borbònica, si home, la filla gran del de Abu Dhabi
  8. Icona del comentari de: Una a maig 10, 2022 | 12:36
    Una maig 10, 2022 | 12:36
    Quina convivència? Això és conviure? I que l'escola es planti? Amb la meitat del personal docent espanyol i molt espanyol, tan de dretes com d'esquerres? No enteneu de cap manera que la catalanofòbia no és tan sols una cosa de Vox o de feixistes. La Cup feu plorar convertits en una secta, una tribu urbana. Quan parla qualsevol de vosaltres sembleu el mateix que Junts o Esquerra. Paraules i tòpics comuns i la cara de supèrbia infantil, com la de viure una revolució com si fos un relat. Us heu convertit en la nèmesi de Vox. Un subproducte folklòric. Una eina inservible i contraproduent per l'esquerra i la nació catalana. Atapeïda de manipuladors egocèntrics, masclistes, enganyades, alcoholitzades, infiltrats, veddettes mediàtiques i altres perles.
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 10, 2022 | 15:24
      Pere Llimonera i Citronell maig 10, 2022 | 15:24
      Una... Una sola vez he leído tu comentario... y me ha bastado para ver que Una, estas en la LUna... Vaya compendio de Ch0rradas y alucinaciones psicotropicas irracionales... Deja lo que te metas o sino: anda, bonita, baja y busca ayuda profesional, que de verdad, estas muy necesitada... 'Mare meva', las cosas que dicen algunos y que se llegan a ver y a leer... ... Apa, Bon dia!
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 10, 2022 | 23:07
        Pere Llimonera i Citronell maig 10, 2022 | 23:07
        Este comentario no és del autentico Pere Llimonera i Citronell grande de España, es evidente.
        • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a maig 12, 2022 | 10:44
          Pere LLimonera i Citronell maig 12, 2022 | 10:44
          Si... SI que es mío este comentario, del verdadero Pere LLimonera i Citronell (el verdadero, NO el Troll que comenta con mi nombre y el de otros)... y digo VERDADES muy claras en el, NO las memeces que dices tú, el TRoLL IndePendenciero que imposta mi Nombre y de otros para comentar de Falsa Bandera... ... REPITO el COMENTARIO : ¿ Que enemigo ??? El enemigo es el supremacismo... es el racismo; es la xenofobia; es la ruptura social, es la caída libre de la economía catalana; es el Nacional-Catalanismo separata supremata; el enemigo es el Pastelero LoKo y sus secuaces (emigos de la Libertad, el entendimiento, el desarrollo, el respeto de la Ley... y la Democracia)... ... ... - Es FACIL darse cuenta porque MIS Comentarios NO van en la onda , ni son IndePendencieros Supremacistas... ... Ja, ja, ja... ! el Troll demente IndePendenciero supremacista del Fachorrerio insoportable del Nacional-Catalanismo ahora se dedica a enviar comentarios estúpidos utilizando mi nombre ! Ha copiado Literalmente un comentario mio competo; cambiando algo la frase, y ha añadido al final un frase, que en realidad le define completamente a el: ". joer cuanta mierda soy capaz de dar de mí! " ... fa pena... Sin duda se trata de un 'pobret' enfermo, toxico al que el Régimen del Nacional-Catlicismo fascistoide ha llevado a esas taras y problemas internos... Solo cabe desearle suerte y que busque ayuda...
  9. Icona del comentari de: Una a maig 10, 2022 | 12:38
    Una maig 10, 2022 | 12:38
    Quins temps més durs que venen, ufff!
  10. Icona del comentari de: Catalans, no canvieu la llengua! a maig 10, 2022 | 12:38
    Catalans, no canvieu la llengua! maig 10, 2022 | 12:38
    Continuad hablando en español, como hacen la mayoría de catalanes. Y desde el siglo XVI.
  11. Icona del comentari de: Una a maig 10, 2022 | 12:44
    Una maig 10, 2022 | 12:44
    Ah! I sobretot vetlleu per la supervivència de l'escarabat pitxolí argentat del LLuçanès. Ells i elles, mascles i femelles, donaran testimoni del nostre pas pel món quan ja serem extints.
  12. Icona del comentari de: El cit campejador a maig 10, 2022 | 14:48
    El cit campejador maig 10, 2022 | 14:48
    Yo, par ano parecer un fascista supremacista, he dejado de hablar en catalán. Es triste, pero estos lazis han politizado la lengua que debería ser cultura. Pero ellos, erre que erre. Indepes=fachas
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 11, 2022 | 07:26
      Anònim maig 11, 2022 | 07:26
      ?
  13. Icona del comentari de: Nacionalisme caganeret a maig 10, 2022 | 17:45
    Nacionalisme caganeret maig 10, 2022 | 17:45
    Donant per sac des de 1833 com a molt. Cansins professionals al teu servei, tordo.
  14. Icona del comentari de: Català a l'escola i arreu a maig 10, 2022 | 17:54
    Català a l'escola i arreu maig 10, 2022 | 17:54
    Potser podríem començar per no llegir els comentaris escrits en llengua colonial? Ni ha que fins i tot els responen!
  15. Icona del comentari de: Català a maig 11, 2022 | 07:44
    Català maig 11, 2022 | 07:44
    Jo ho faig aixó i ho he proposat moltes vegades. Els comentaris en xarnego ni llegir-los. I menys encara respondre'ls.
  16. Icona del comentari de: MHP a maig 11, 2022 | 10:26
    MHP maig 11, 2022 | 10:26
    Jo parlo català, castellà o el que calgui, l'idioma es per comunicar-se, no per crear fronteres i supremacismes exclusius (naixò te un nom: feixisme). Boya, et cal una mica mes de cultureta, ets una pobre palurda supremaciste.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 11, 2022 | 14:25
      Anònim maig 11, 2022 | 14:25
      ?
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 11, 2022 | 14:36
      Anònim maig 11, 2022 | 14:36
      I cap el parlés bé, com podem comprovar.....

Respon a uyuyui Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa