Missing 'path' query parameter

La inconsistència dels partits independentistes ha fet aflorar un instint antipolític, inspirat pel desig de castigar-los i concretat en l’abstencionisme. I el primer episodi el vam tenir en les passades eleccions del 28 de maig, quan centenars de milers d’electors van decidir quedar-se a casa o emetre un vot protesta en forma de papereta blanca o nul·la. Els efectes han estat més simbòlics que pràctics. Més enllà d’una tímida remodelació d’un govern en minoria, les disputes caïnites per l’hegemonia persisteixen com si no hagués passat res, i el resultat és que en ciutats importants, l’aparell de l’Estat ha pres ajuntaments estratègics i s’ha vantat d’aquestes operacions d’ètica tan discutible com la que va organitzar el trio Collboni-Colau-Cirera al cap i casal.

No és cap secret que, des de molt abans del Primer d’Octubre, hi ha una guerra bruta en contra del nostre país. Molt especialment, es tracta d’una guerra psicològica, que busca la divisió interna i la desmoralització del país. El principal desafiament per a la continuïtat d’un règim del 78 que representa la continuïtat del franquisme per mitjans suposadament democràtics, continua essent Catalunya, com l’autodeterminació de les repúbliques soviètiques va acabar amb el poder rus a finals del segle passat. Una guerra psicològica que comporta el qüestionament quotidià de la nostra identitat, la normalització de la repressió i la idea estesa que constituïm un col·lectiu inferioritzat, al qual es pretén anorrear lingüísticament, culturalment, políticament. I especialment l’independentisme, una resposta lògica davant tota dominació colonial, implica un tractament com a heretges i l’ús del llarg repertori de la infàmia típica dels imperis opressors que mereixen el seu desmantellament.

El panorama és complex, i servidor de vostès no té cap idea genial ni solució màgica davant d’un moment crític. L’independentisme potser s’ha tornat massa dependent de l’exili, i potser una mica massa addicte a certs missatges derrotistes, que posen de relleu certs èxits en la tàctica estatal de desmoralització. Ara bé, no descobriré Amèrica si considero que en les circumstàncies actuals cal aplicar virtuts com la paciència, la capacitat d’anàlisi, la visió, l’organització i un punt de disciplina que no aniria del tot malament. La lluita és tan llarga com atractiu és el premi: deslliurar-nos d’un estat tòxic i poder fer una vida normal, sense que et qüestionin cada dia què has de dir, pensar o fer.

L’avançament electoral sobrevingut, convocat per l’actual president espanyol, admet moltes lectures. Ara bé, coneixent el personatge resulta ben obvi que es tracta d’una hàbil maniobra per minimitzar els riscos electorals en una situació demoscòpica difícil, ha servit per neutralitzar qualsevol moviment per part de l’independentisme (sense temps per articular llistes alternatives als partits) o de desfer-se d’un aliat incòmode (Podemos) i habilitar un soci més fiable (Sumar).

Obro parèntesi: des d’una perspectiva de racionalitat objectiva costa d’entendre que la majoria d’enquestes atorguin la victòria a PP-Vox, tenint en compte que els indicadors econòmics i polítics, i algunes mesures socials (especialment destacables les liderades per la ministra Díaz) han demostrat ser intel·ligents i eficaces. En un moment de pandèmia en què calien polítiques expansives, aplicar el programa de PP-Vox hauria acabat en una catàstrofe similar a les residències de gent gran de la Comunitat de Madrid governada per Ayuso. Els nivells de desocupació se situen en mínims històrics, l’increment del salari mínim, no només no ha tingut efectes en l’atur ni en la inflació, sinó al contrari, han permès un plus de creixement econòmic perquè ha abocat més diners a l’economia productiva. Els indults, el putaramonetisme i el xantatge judicial han permès donar la sensació de neutralització del desafiament independentista. I… malgrat tot, un corrupte PP i un aventurisme trumpista-falangista anomenat Vox tenen oportunitat de governar amb probabilitat superior al 50%? Cert és que bona part de la disputa guerracivilista espanyola té a veure amb un context europeu delicat, en què les desigualtats creixents d’ençà aquest segle ha tensionat les societats europees, s’ha desfermat batalles culturals estèrils atiades des de l’esquerra, i un cert reaccionarisme fonamentat en polítiques identitàries des de les dretes. Per descomptat, hi ha hagut problemes de primer ordre, com ara la immigració, en què s’han evitat debats i ens esclaten a la cara (Orriols) o s’ha fet tot el possible per amagar sota l’estora temes essencials com la seguretat (Albiol), a banda d’errors greus en àmbits com l’educació (amb una LOMLOE doctrinària). I tot això, quan ja ningú no planteja alternatives al capitalisme neoliberal, ha substituït la distribució material per una mena de guerra de religions permanent. Tanco parèntesi.

Tornem a l’abstencionisme, la gran temptació en aquestes eleccions estivals en plena canícula, quan la calor fa disparar l’animositat de la gent. Els independentistes frustrats ja han encetat la seva campanya, amb l’argument que cal fer un correctiu als partits per tal que reaccionin. També, de manera poc subtil, hi ha el principi de “a mesura que les coses vagin pitjor” (i a fe que un govern de la ultradreta postfranquista i els seus aliats més extrems dibuixaria un panorama més que perillós), millor per a l’independentisme. Com a historiador puc certificar que aquesta és una mala pensada, perquè es podria penetrar en un infern polític que no aportaria res de bo i que no garanteix –ans al contrari– una reacció ciutadana democràtica. En qualsevol cas, l’abstencionisme sol ser un mal negoci, perquè a banda de ser un fill de pare desconegut (no és fàcil d’interpretar el sentit del silenci), és gairebé sempre ineficaç. A la pràctica, els 48 escons que tria Catalunya a les generals (un de cada set) acaben essent decisius per a la composició del Parlament, i solen decidir (ho han fet des de les eleccions de 2004) qui ocupa la presidència. Les eleccions posteriors a l’11 -M (l’atemptat gihadista que Acebes va atribuir falsament a ETA) van apartar el postfranquisme del PP de la presidència en una d’aquelles operacions que no ens han perdonat mai i que alimenta l’hostilitat de l’aznarisme. L’abstencionisme generalitzat atorgaria una victòria assegurada del postfranquisme bicèfal PPVox, que seria presentada com a una derrota absoluta de l’independentisme com a part d’aquesta guerra psicològica i de desgast contra el nostre país, que aprofundiria en aquesta espiral de depressió col·lectiva del republicanisme. Votar d’una manera decent (per sobre del 75%) donaria certes oportunitats d’assegurar un govern del PSOE amb les seves comparses. Cap gran meravella, per descomptat, encara que també un missatge que Catalunya espatlla el guió del nacionalisme espanyol cañí, i de continuar donant disgustos als qui munten reunions espiritistes al Valle de los Caídos. Un govern del PSOE, com ja sabem, no resulta cap meravella, ni suposarà cap avenç ni en la independència, ni tan sols en una mínima descentralització administrativa, perquè és obvi que els cors i les ànimes d’un partit monàrquic farcit de barons (i cacics) territorials està indefectiblement contaminat d’espanyolisme banal. Ara bé, l’independentisme manté una guerra llarga en la qual no es pot permetre cedir ni un pam de terreny. I l’espectacle de dissabte passat a l’Ajuntament de Barcelona hauria de ser prou alliçonador, com també les urpes de Vox a les polítiques de valencians i illencs.

La necessària alternativa independentista pot contemplar diversos escenaris. És obvi que cal recanviar uns dirigents que han mostrat una ostensible manca de competència i coratge. Ara bé, fer caure les cúpules i influir en l’evolució interna requereix temps, paciència, constància i intel·ligència. No votar-los accentuaria més el resistencialisme que la necessitat de canvi. Potser perquè és obvi que hi pot haver alternatives, com ara llistes cíviques que representin una amenaça, especialment en els comicis del 2025 (o potser abans). El vot, en les democràcies modernes, té un poder limitat (i quan aquest és decisiu, com en l’1-O, l’establishment no dubta a prohibir-lo). Ara bé, qualsevol poder, per modest que sigui, cal fer-lo servir. I en aquest sentit, cal fer tot el possible per perjudicar el Règim del 78. Cal ser present, donar senyals de vida intel·ligent en l’erm democràtic que representa l’Espanya monàrquica i la Catalunya republicana. I ànims (permeti’m el barbarisme) de “liar-la”. Com assenyalava Vicent Partal en una sèrie d’articles aquesta setmana, el nostre és un independentisme caòtic. Què hi farem! El nostre també és un país de tendència desendreçada. I el vot té més capacitat d’incomodar el poder que l’abstenció. Servidor de vostès no ha mancat a cap cita electoral des de 1984. Com la majoria, he estat decebut, m’he sentit traït, o m’he pogut sentir mitjanament satisfet. I no penso mancar a aquesta tradició personal. 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: David a juny 23, 2023 | 16:18
    David juny 23, 2023 | 16:18
    És molt fàcil que no hi hagi abstenció. Només cal presentar un programa que la gent pugui votar. El programa "que venen els dolents" no funciona, o almenys funciona cada cop menys.
    • Icona del comentari de: fat boy a juny 23, 2023 | 18:22
      fat boy juny 23, 2023 | 18:22
      T'equivoques, ja no votem promeses sino que avaluem resultats. Si no hi ha resultats no hi ha vot que valgui. O resultats o guillotina es la disjuntiva.
    • Icona del comentari de: Peret Cigala a juny 24, 2023 | 11:25
      Peret Cigala juny 24, 2023 | 11:25
      A falta de programa una opció interessant és votar Escons en Blanc @esconsenblanc . Treu poder als nacionalistes espanyols i als botiflers i és un bon mètode de comptabilitzar el rebuig a la situació actual.
  2. Icona del comentari de: Endavant a juny 23, 2023 | 16:30
    Endavant juny 23, 2023 | 16:30
    Discrepo molt, l'abstenció també és una manera de castigar, i funciónarà, ja veuràs si funcionarà el dia 24... Veurem.
    49
    Icona de dislike al comentari de: Endavant a juny 23, 2023 | 16:30 11
    Respon
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 24, 2023 | 10:04
      JordiP juny 24, 2023 | 10:04
      Segurament funcionarà, sí, però no per ser una opció racional i assentada sinó per l'estranya i inexplicada insistència amb que uns quants inidentificats pregoneu la imperiosa necessitat de no votar. Tanta insistència, tant redundància en els factors de desànim del votant indepe em fan pensar que sou una colla de quintacolumnistes dedicats a ple temps a divorciar els catalans de les urnes. Sobre tot, tenint en compte que fer abstenir els indepes equival a regalar els escons a la dreta extrema i als anticatalans. El Díez ho explica molt bé. Protestar, sí. Entregar la nació a l'imperi castallanoespanyol, NO. Cal votar, votar tots i votar opcions independentistes.
      • Icona del comentari de: És que el poble és anònim, els interessos no a juny 24, 2023 | 12:43
        És que el poble és anònim, els interessos no juny 24, 2023 | 12:43
        En primer lloc ja hi ha força associacions amb noms i cognoms demanant l'abstenció, si això és el que t'amoïna. A mi em preocupa més lo molt identificables que són, en tots els sentits, els que desqualifiquen l'abstenció als mitjans com als partits i govern. Aquests no és que siguin quintacolumnistes, és que són directament els que controlen l'edició.
    • Icona del comentari de: Peret Cigala a juny 24, 2023 | 10:56
      Peret Cigala juny 24, 2023 | 10:56
      L'abstenció té el problema de "l'anonimat", per entendre'ns. Una opció per mi millor és votar un càstig perfectament definit i que treu escons als botiflers i als partits espanyolistes: votar Escon en Blanc @esconsenblanc . Mentre no es presenti una alternativa al desgavell actual de desunió d'acció, votar per treure'ls poder. I al Congreso escons buits, quants més millor. I serviria també per quantificar la desafecció i preparar les eleccions autonòmiques per tal de fer-les el més plebiscitàries possible.
  3. Icona del comentari de: BondiaCatalunya a juny 23, 2023 | 16:43
    BondiaCatalunya juny 23, 2023 | 16:43
    És dificil interpretar l'abstenció.És cert. Però igual de difícil és interpretar el vot. I aquesta és la mare del ous. Com es ditingeix un vot convençut d'un vot amb la pinça al nas ? Fa anys que un munt d'indepes votem amb la pinça al nas. I els partits, per comptes de reconexixer-ho, es mostren tots cofois com els resultats els confirmen la seva línia política. I fins aquí hem arribat.
  4. Icona del comentari de: LLARENA dPENA a juny 23, 2023 | 16:44
    LLARENA dPENA juny 23, 2023 | 16:44
    Molts indepes no anirem a votar als falsos indepes de sempre. Potser, algú votarà alguna llista nova o, si tirés endavant, segur que molts, triaríen la LLista Cívica de l'Assemblea. Com que vindran el de sempre (PSOE, PP i els nous) ja ens arreglarem com hem fet sempre. Total, si s'ha de demorar el procés indepe una generació com sembla que és actualment el projecte de futur d'ESGUERRO AUTONOMISTA de CAT, antiga ERC, per anar tiran, doncs ... tan se val. Ja ens en sortiem quan sigui posible però, aixó, sí, sense facilitar res a la gentussa autonomista actual tan falsa i hipócrita que ens consideren imbècils amb tant de marketing i mentides.
  5. Icona del comentari de: Ricard a juny 23, 2023 | 17:45
    Ricard juny 23, 2023 | 17:45
    Donar "senyals de vida intel.lgent" serveix per què els castellans ens apuntin millor per tirar-nos a matar. No té cap sentit anara allà on no podem tenir majoria ni ens volen. Votar els partits catalans es donar nova vida a l'autonomisme que precisament adoren els castellans. Prou! Cal un vot nul constructiu. Cal votar amb la papereta de l'1 d'octubre! Cal donar una bufa que faci replantejar les coses als nostres partits. Els estrangers que s'ho facin ells. Llibertat nacional!
  6. Icona del comentari de: Vendetta a juny 23, 2023 | 18:32
    Vendetta juny 23, 2023 | 18:32
    Esteu cagats aixo es bo, abstencio 1 pas, 11s ke cremin las seus borifleras ja veuras com espavilan 1 octubre urkinaona gegant portadas a tot el mon,
  7. Icona del comentari de: Anònim a juny 23, 2023 | 18:38
    Anònim juny 23, 2023 | 18:38
    Els catalans ens creiem tant llestos i revolucionaris quedant-nos a casa, votant en blanc o amb cromos varis, que a sobre ens sentim orgullosos de la quantitat de regidors que ha tret el partit abstencionista i encara esperen llistes de recol·locació. Estan bojos aquests catalans, com deia Astèrix
    12
    Icona de dislike al comentari de: Anònim a juny 23, 2023 | 18:38 31
    Respon
  8. Icona del comentari de: Joanka a juny 23, 2023 | 19:36
    Joanka juny 23, 2023 | 19:36
    Les explucacions aue dona són un bla bla bla més fonamentat que el dels partits autonomistes (abans deien independentistes de rota la vida). Però el seu anàlisi és el mateix que el d esguerro... 'si no aneu a votar us cauran les set plagues'. Fals, fals i fals. Es un crit d'alarma dels indepes de tota la vida perque s'els acaba la sopa boba. No ha aparegut cap argument sòlid per anar a votar. a no ser que ens preocupi el futur laboral dels penques auronomistes-mentiders que estan ara a sou de l'estat. Si la cosa emputjora (dificil de creure) igual la gent acaba sortint al carrer i si no no es mereixen una República i ja els està bé el que els passa. I el més çrobable és que tor sigui més o menys ugual però alguns diputats mentiders-autonomistes s'hauran de guanyar les garrofes treballant i no patlnejant soles de sabata a madrid.
  9. Icona del comentari de: I un be negre a juny 23, 2023 | 19:38
    I un be negre juny 23, 2023 | 19:38
    Per a algú que es fa dir historiador la frase "postfranquisme bicèfal PPVox" és per retirar-te el títol. El postfranquisme ha estat igual de viu al PSOE que al PP, amb l'única diferència que uns, fins fa uns anys, solien dissimular-ho una mica més que els altres per allò de passar per partit d'esquerres. Com també és present a C's, Comuns, Podemos, UPN, Sumar i tota sigla espanyola que es vulgui. L'element central del franquisme, que era més l'anticatalanisme i la sagrada unidad en el destino universal, que no pas cap política homologable de dretes (que aquí hi hauria molt a discutir), ha estat tant o més intensa en partits autoanomenats progressistes com en els catalogats de dretes. Fa massa dècades que comprem el discurs del mal menor, que ha acabat sent el mal definitiu que ens ha deixat sempre amb l'esperança mai acomplerta de negociar algun petit reconeixement a canvi del civisme exemplar de perdedors que hem regalat. Per no parlar dels partits catalans, molts dels quals han col·laborat i col·laboren de forma entusiasta amb aquest franquisme espectral del règim del 78, fins i tot després de l'evidència del 155 després del qual, sincerament, crec que s'ha de ser un pocavergonya per seguir pretenent que cal destriar entre PSOE i PP: No votar no ens portarà res pitjor del que tenim. A tot estirar potser ho farà més intens i evident, i això no és pas dolent perquè el pitjor és seguir anestesiant la gent amb la buidor que desprenen articles com aquest. La paciència, quan t'estan aniquilant, no és cap virtut. És pura ignomínia, covardia i connivència. Cap vot pot anar a qui trafica amb la supervivència del poble català només per mantenir una ficció enganyosa i seguir cobrant d'aquest estat del qual diuen, els molt mentiders, que es volen desempallegar.
  10. Icona del comentari de: Ja n'hi ha prou... a juny 23, 2023 | 19:47
    Ja n'hi ha prou... juny 23, 2023 | 19:47
    El 23-J, abstenció.
  11. Icona del comentari de: Estèril per vosaltres a juny 23, 2023 | 20:35
    Estèril per vosaltres juny 23, 2023 | 20:35
    Doncs si és estèril, de què us preocupeu? Si fos estèril no ens cardaríeu tant per persuadir-nos.
  12. Icona del comentari de: Els que proposen un nou referèndum autoritzat per Espanya escupen a la cara dels 2.266498 catalans que vam anar a votar el 1d'octubre del 2017 a juny 23, 2023 | 21:28
    Els que proposen un nou referèndum autoritzat per Espanya escupen a la cara dels 2.266498 catalans que vam anar a votar el 1d'octubre del 2017 juny 23, 2023 | 21:28
    Els catalans no hi hem d'anar a fer res a Madrid. Votar a les eleccions pel parlament colonial és acceptar i blanquejar l'espoli, la persecució contra l'independentisme i el genocidi lingüístic i contra això no hi pot fer res la minoria autonomista, ni que fos independentista en un parlament pro-castellà i catalanòfob. Qui voti el dia 23, no tindrà dret a queixar-se del que el PPSOEVOX + PUDENTS decideixi al parlament castellà
    • Icona del comentari de: 2.266498 catalans .... a juny 25, 2023 | 11:53
      2.266498 catalans .... juny 25, 2023 | 11:53
      .... volen votar. O què volia dir allò de “volem votar”?.
  13. Icona del comentari de: que us bombin a juny 23, 2023 | 21:59
    que us bombin juny 23, 2023 | 21:59
    Tenint en compte l'entusiasme que desperta la postura abstencionista es clar qui la promou i que sobretot que hem d'anar a votar massivament per deixar-los amb un pam de nas.
    13
    Icona de dislike al comentari de: que us bombin a juny 23, 2023 | 21:59 19
    Respon
    • Icona del comentari de: El pam menguant a juny 24, 2023 | 09:21
      El pam menguant juny 24, 2023 | 09:21
      Potser podeu portar els avis de les residències a votar en autocar i amb la papereta ja triada dins d'un sobre. Si no és així em temo que el pam de nas no arribarà ni a la mida de la mitja neurona dels autonomistes que voleu votar.
      • Icona del comentari de: SS SA a juny 24, 2023 | 12:11
        SS SA juny 24, 2023 | 12:11
        l'Insult et retrata
        • Icona del comentari de: Mitja encara és massa a juny 24, 2023 | 12:28
          Mitja encara és massa juny 24, 2023 | 12:28
          Nivell "i tu més, ale, ale!"
  14. Icona del comentari de: Pasqual Sevol a juny 23, 2023 | 23:22
    Pasqual Sevol juny 23, 2023 | 23:22
    Curiossissim. Ja ho he dit en un altre lloc. Els que escriuen i cobren per fer-ho estan en contra de l'abstenció. Els que no cobrem n'estem a favor.
  15. Icona del comentari de: ja n'hi ha prou a juny 24, 2023 | 01:28
    ja n'hi ha prou juny 24, 2023 | 01:28
    Està clar que votar els partits que es diuen indepes no servirà de res. Com molt per llepar el cul al Sánchez i aguantar el règim del 78. El 23J toca abstenció de càstig.
  16. Icona del comentari de: Doncs a juny 24, 2023 | 01:51
    Doncs juny 24, 2023 | 01:51
    Doncs si el que s ha de fer és no perdre posicions, pregunto: Com és que els tres partits han defugit de fer la feina per la qual se ls va votar a la Generalitat de Catalunya on van guanyar per majoria absoluta i encara la tenen? Si allò que havien de defensar és el Parlament de Catalunya i no ho han fet tot i tenir el 52 per cent dels vots, què creu que faran en terra hostil? Si vostè en té alguna idea i ens en pot fer cinc cèntims potser ens convenis i tot. Agraïda.
  17. Icona del comentari de: Tip a juny 24, 2023 | 02:20
    Tip juny 24, 2023 | 02:20
    La prova que el Tripartit ERC/JUNTS/CUP són inútils totals i covards de mena la tenim amb la detenció de la batllessa de Sitges per la Gestapo Espanyola i que l'han emmanillada per tal que la filmin els mitjans. Després hom ha sabut que la jutgessa no havia pas demanat això. Cap reacció dels Acollonits/Aprofitadors cap al comportament dels Criminals Espanyols de la Gestapo. Zero reacció. Com a cada humiliació per parlar català no fan pas res. Qui vol votar aquests merdosos ???
  18. Icona del comentari de: per qui ens heu Près? a juny 24, 2023 | 03:12
    per qui ens heu Près? juny 24, 2023 | 03:12
    "cal fer tot el possible per perjudicar el Règim del 78" ...incòs pactar-hi, no?
  19. Icona del comentari de: Tela a juny 24, 2023 | 03:34
    Tela juny 24, 2023 | 03:34
    Si comenceu a patir com els de PortAventura, ja sabem de qui sou
  20. Icona del comentari de: Difícil a juny 24, 2023 | 03:38
    Difícil juny 24, 2023 | 03:38
    Allò que no és difícil és saber de quin peu calça algú que es manifesta amb vox, que recolza el 155, la tortura el saqueig i el gencidi que pretenen contra Catalunya. Algúbque hi pacta. Catalans pactant amb qui ens assassina.
  21. Icona del comentari de: Fest-ho mirar a juny 24, 2023 | 03:39
    Fest-ho mirar juny 24, 2023 | 03:39
    Un anàlisi de venut, noi.
  22. Icona del comentari de: Edgar a juny 24, 2023 | 08:56
    Edgar juny 24, 2023 | 08:56
    El "Si no vas vénen ells" ja no funciona... tant que els uns i els altres són diferent cara de la mateixa moneda. Ja ho sabem a força de garrotades. I què han fet els nostres polítics “indepes” per merèixer el nostre vot? Es rendeixen o ens traeixen; per por, per sou o per impotència. L'única força que ens queda per forçar un canvi en aquesta actitud de dependència humiliant és no votar-los mai més. Votaré amb la papereta de l'1O perquè l'abstenció es pot justificar amb excuses de mal pagador (que la gent està de vacances, que feia molta calor, etc.). El vot nul massiu els deixarà en evidència.
  23. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 24, 2023 | 09:01
    Doctor Strangelove juny 24, 2023 | 09:01
    El problema de les democràcies modernes és que tot vot mal el mateix, cosa sense cap mena de lògica, i si no que els hi preguntin als antics grecs! Em d'aprendre que hi ha gent sense cap mena de capacitat intel.lectual, com es pot comprovar en els comentaris que s'escriuen en aquest fil, i que no se'ls hi hauria de permetre votar. I de la mateixa manera que no es deixa votar als menors d'edat, tampoc s'hauria de deixar votar als vells, i posats a qui no treballa, i així, fins només quedar la gent formada, la qual és capaç de tenir una visió de país i sap cap on hem d'anar. I als altres ja els mantindrem com fem ara, però que no ens toquin allò que no sona! Doc.
    • Icona del comentari de: Anònim a juny 25, 2023 | 14:58
      Anònim juny 25, 2023 | 14:58
      ???”EM d’aprendre”?de veritat??????Molt bé Mengele ????
  24. Icona del comentari de: Arc Angelic a juny 24, 2023 | 09:13
    Arc Angelic juny 24, 2023 | 09:13
    Si no tens representació parlamentaria o be la tens residual, en política no ets ningú, ni aquí ni en lloc del mon. I això es així independentment del teu pensament i de les teves intencions.
    • Icona del comentari de: Més enllà de la simplificació a juny 24, 2023 | 12:36
      Més enllà de la simplificació juny 24, 2023 | 12:36
      A l'estat espanyol la representació de l'independentisme no és que sigui residual, és que és inexistent. Partint que en el "seu" parlament mai hi pintarem res només queda la qüestió de si es vol ajudar a legitimar la seva política mantenint l'engany, o s'opta per desemmascarar-la deixant clar que aquí ningú no ens representa. Per tant, tret de qui se senti satisfet i defensat per algun partit, la resta només tenim una opció en consonància amb els nostres principis contínuament vulnerats aquí com allà.
  25. Icona del comentari de: JordiP a juny 24, 2023 | 10:27
    JordiP juny 24, 2023 | 10:27
    M'alarma la nombrosa presència de propugnadors de l'abstencionisme i, paral·lelament, la "sorollosa" minoria de partidaris de votar. el que sigui, però votar. El resultat de tot això será, sens dubte, la immensa majoria de dretes al Congrés, que redundarà en una pluja de nova legislació restrictiva dels drets dels catalans i un fot augment de l'acció repressiva per a evitar la protesta. Entusiastes i pregoners de l'abstenció: ja m'ho sabreu dir. Espero que quan la nova situació quasifeixista ens tingui esclafats feu sonar la vostra veu reconeixent el vostre error o denunciant la mà que us va recompensar l'acció quintacolumnista.
    • Icona del comentari de: Ceguesa a juny 24, 2023 | 12:47
      Ceguesa juny 24, 2023 | 12:47
      La situació quasifeixista fa molt que ens té esclafats, el problema sou els que encara no us n'heu adonat i necessiteu d'un Vox per obrir-vos els ulls.
      • Icona del comentari de: JordiP a juny 25, 2023 | 10:53
        JordiP juny 25, 2023 | 10:53
        Vet aquí en altre esclafat. És que no has votat mai els autèntics independentistes republicans? Quin benefici tens en propugnar la frustració indepe i promoure l'abstenció? Pressió feixista? És clar! És l'estat centralista el que ens pressiona feixistament!. Cap ceguesa, senyor. Em sembla que vosté sí és força cec ... de conveniència.
        • Icona del comentari de: Escorrialles a juny 25, 2023 | 12:35
          Escorrialles juny 25, 2023 | 12:35
          Perdó, en deia ceguesa i ara veig que és simple estupidesa i limitació intel·lectual. "Autèntics independentistes republicans"... de llibre Guinness.
  26. Icona del comentari de: rsalva a juny 24, 2023 | 11:29
    rsalva juny 24, 2023 | 11:29
    Acostumo a estar d'acord amb els teus articles perquè, entra d'altres arguments, acostumes a contrastar la realitat amb els papanatismes dels partits. Seguint el teu mètode tot em porta a l'abstenció ja que contrasto la realitat del dia a dia, reculada del català, desastre de rodalies, problemes d'habitatge, deteriorament de la sanitat, l'ensenyament, llei de la dependència de misèria etz... i last but not least manca total de regeneració democràtica, ni nova llei electoral ni abolició d'institucions no democràtiques com les diputacions(ni tan sols qüestionar-les). Ni tan sols actituds institucionals amb valors republicans (mantenir-se a la poltrona costi el que costi, pactar a tort i a dret amb el psc del 155). Amb aquest panorama els autodenominats partit indepes han esdevingut còmplices de la opressió que patim. El missatge que en envien és oblideu-vos de l'1 O i la DUI que nosaltres amb la nostra gestió de la neoautonomia posarem vaselina i us farem més suportable l'explotació. S'han passat a l'altre bàndol.
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 25, 2023 | 10:47
      JordiP juny 25, 2023 | 10:47
      Vull recordar que a Waterloo hi ha qui manté viu el foc de l'1-O, que no s'ha rendit mai i que no ha acceptat mai cap indult. Que, a més, és perseguit ferro et igne per les institucions de l'estat que el van prohibir assumir la Presidència i van cancelar els seus drets constitucionals a ser-ne elegit. Si tot el Govern s'hagués exiliat massivament, un altre gall ens cantaria. Ningú es pregunta "què o qui va frenar la promulgació de la DUI efectiva"? I amb quines raons?? Efectivament, l'abstencionisme no aporta res. No ha fet mai. Ni mai ho farà. Si no votem, estem literalment morts.
      • Icona del comentari de: rsalva a juny 25, 2023 | 11:36
        rsalva juny 25, 2023 | 11:36
        molts el varem votar a Europa i no entenem com els membres del Consell de la Republica que són al Parlament no hi han dut cap iniciativa ni que un membre del Consell de Govern es presenti al cementiri d'elefants del Senado
      • Icona del comentari de: Calla ja, sonat a juny 25, 2023 | 12:42
        Calla ja, sonat juny 25, 2023 | 12:42
        Que no s'ha rendit mai, diu el pocapena. I la suspensió de la declaració? I la no defensa de la Generalitat? Ni a abaixar l'estanquera es va atrevir. I sortir per cames mentre la gent esperava algun senyal per sortir a defensar la DUI? Tens tot el dret a ser burro, però no a prendre'ns els demés pel mateix.
        • Icona del comentari de: Alkefir Balak a juny 25, 2023 | 13:58
          Alkefir Balak juny 25, 2023 | 13:58
          Que mes voldries tu que arribar a la ferradura del Burro, maleit indecent.
          • Icona del comentari de: Tal dius, tal ets. a juny 25, 2023 | 15:25
            Tal dius, tal ets. juny 25, 2023 | 15:25
            Tu sabràs, que vas pel món donant coces.
  27. Icona del comentari de: La història feta pels perdedors encara pot ser pitjor a juny 24, 2023 | 12:55
    La història feta pels perdedors encara pot ser pitjor juny 24, 2023 | 12:55
    Diez, dones un nou sentit a allò del "antes roja que rota", refrasejat en un "posem-hi una fina pel·lícula de vernís vermellós als que tampoc no la volen 'rota'". Al final els internacionalistes sou els pitjors enemics de qualsevol causa nacional i, en conseqüència, també social, que qualsevol que no sigui un demagog d'esquerres (perdó per la redundància) sap que són indestriables.
  28. Icona del comentari de: Manel de Manresa a juny 24, 2023 | 14:31
    Manel de Manresa juny 24, 2023 | 14:31
    La única diferencia en votar i no votar vistos els resultats de la majoria del 52% serà que una colla d'inútils que només ha treballat en el partit polític de torn s'haurà de buscar feina de veritat. La resta de la gent es trobarà més o menys igual. Per mi un polític inútil-mentider espanyol és la mateixa cosa que un polític-mentider que es diu indepe. Feu net dimissió dels tòtems agafats a les cúpules dels partits de veritat i en parlem després
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 25, 2023 | 10:37
      JordiP juny 25, 2023 | 10:37
      Això. Voteu partits o grups d'autèntica personalitat independentista i disposada a pressionar enèrgicament en aquesta línia. Però cal votar, i molt, per tal que aquesta gent siguin prous per a superar la capacitat repressora de l'estat imperialista i colonialista castellà. El tinglado estatal pot parar la pressió independentista mentre no sigui massa majoritària. Donem un altre cop majoria absoluta a les opcions indepes i així guanyarem una força centrífuga que l'estat central i centralitzador no podrà parar per mètodes democràtics.
  29. Icona del comentari de: Isabella van Lubbeek a juny 24, 2023 | 18:08
    Isabella van Lubbeek juny 24, 2023 | 18:08
    Resto acollonida davant de l'expectativa que els partits que NO VOTARÉ (entenc com a partits els catalans, els altres són mers ramats; tots molts semblants, però) facin president al tal Sánchez. Segueixo igual quan també hom té l'expectativa de la evolució interna dels fallits partidets, un cop es retirin els actuals i respectius "gerents". No se a que ve parlar del capitalisme neoliberal en el context de l'article. S'hauria de parlar de capitalisme intelectual, que és el que manca a manta polítics, "politòlegs" i altres del gremi.
  30. Icona del comentari de: Narcís a juny 24, 2023 | 22:49
    Narcís juny 24, 2023 | 22:49
    Ras i curt : l' abstenció només donarà més vots al botxí, botxí perpetu ( el percentatge no abaixarà massa .. els escons s'ompliran igualment .. la veu catalana deixarà de ser-hi .. enemics seran joiosos d' aquest principi d' anihilament .. no hi haurà ningú defora cantant-los les quaranta .. . . . . . . . . . i encara ens hi fumeran més si encara hi ha marge ! ) ! PD : cal remar plegats contra corrent malgrat els ets i uts .. i una manera de fer-ho és votant partit que representi d' allò més nostre Govern legal, legítim i lícit, Govern de l' exili !
  31. Icona del comentari de: Votem Independència a juny 24, 2023 | 22:52
    Votem Independència juny 24, 2023 | 22:52
    No a l’abstenció. Sí al vot nul amb la papereta del 1 d’octubre votant independència. Que es noti la participació i la protesta. Si votem als que ens estan estafant, no ens fem cap favor com a país.
  32. Icona del comentari de: Gerard de sarria a juny 24, 2023 | 23:36
    Gerard de sarria juny 24, 2023 | 23:36
    Ara vot en blanc o nul. Les properes Ripoll. Aixo si que els cou.
  33. Icona del comentari de: Els Diez mandavientos a juny 25, 2023 | 10:27
    Els Diez mandavientos juny 25, 2023 | 10:27
    No hi ha res més autoesterilitzat que els partidets catalanoacomplexats que fa anys que es presenten al congreso. Però es veu que ara allò estèril serà l'abstenció que els ha de tancar el xiringuito, oi? Un partit català al congreso de los "disputados" no ha estat mai més que un trist teloner on la màxima ambició és decantar alguna votació a canvi d'alguna promesa de quatre duros que, a més, després sempre incompleixen. Després hi ha els del "comptem-nos" perquè a Europa vegin que som molts. Però el que veuen a Europa i al món és un poble que vota uns partits que ja han renunciat a la independència, i per tant veu un poble redreçat i conformat dins les institucions de l'estat. Votar qualsevol partit avui al congreso és col·laborar amb la política genocida dels d'allí, com dels d'aquí. Això un Diez ho pot considerar un mal menor en la mesura que s'ajudi a alguna esquerreta demagoga a mantenir aquest discurs anacrònic i ridícul amb què tant s'omple la boca. Però un català que realment defensi la nació i la llengua catalanes simplement no pot seguir participant d'aquest engany, i el que prioritza és desemmascarar-lo com a punt imprescindible de partida per a qualsevol alternativa.

Respon a Els Diez mandavientos Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter