El portaveu del Grup Parlamentari Català (CiU) al Congrés dels Diputats, Josep Antoni Duran i Lleida, ha afirmat que els Pressupostos Generals de l’Estat per a 2009 “contemplen passivament la crisi” i ha lamentat que “el govern segueix sense reaccionar”. Ho ha manifestat en la roda de premsa posterior a la Junta de Portaveus, després que el vicepresident segon i ministre d’Economia, Pedro Solbes, presentés els Comptes Generals de l’Estat per a l’any que ve a les Corts Generals. “Creiem que aquests són uns pressupostos de resistència, el govern no ha reaccionat durant aquests mesos davant l’impacte de la crisi i segueix sense reaccionar”, ha criticat Duran.
“Encara que es presentin sota la bandera de socials, és molt significatiu que l’educació només s’incrementi un 1,9%, una xifra molt per sota de la previsió d’inflació”, ha analitzat el portaveu de CiU. “En una situació de crisi que comporta un canvi de model de creixement econòmic, l’educació constitueix un factor important per posar les bases d’un nou model econòmic”, ha analitzat Duran, que ha afegit que aquests pressupostos “no disminueixen la despesa corrent de l’Estat”.
Duran també ha criticat que són uns pressupostos, en contra del que ha demanat CiU, que “no incrementen la inversió pública de l’Estat” i ha assegurat que “allò que el govern no fa, que és dotar a la situació econòmica de les mesures necessàries, ho farà CiU”. Duran ha anunciat que “presentarem mesures econòmiques concretes en dos fronts que ens semblen fonamentals: el de la liquiditat i el de la morositat”.
Per a Duran i Lleida, de la mateixa manera que és innegable que la crisi econòmica tindrà un impacte social i que tindrà unes conseqüències socials, “també és innegable que la major part de la política social va a càrrec dels governs autonòmics”. “En contra de la tesi del PP i de la tesi d’algunes veus del PSOE que diuen que no és bon moment per abordar el finançament per la crisi econòmica, en contra d’aquestes tesis creiem que més que mai ha d’abordar-se el finançament de les CCAA i aquests pressupostos han de donar cabuda a les previsions per a 2009 del sistema de finançament”, ha conclòs.
