L’Alt Representant de la Unió Europea per a la Política Exterior, Josep Borrell, ha reclamat una “pausa humanitària” en els combats entre Israel i Hamas que permeti l’entrada d’ajuda humanitària a la Franja de Gaza, que agonitza enmig del setge total i la contraofensiva de l’exèrcit israelià. Borrell ha fet aquestes declaracions a títol personal just abans d’entrar a la reunió de ministres d’Exteriors de la UE que se celebra aquest dilluns al matí a Luxemburg. Fins ara, la UE ha evitat reclamar un alto el foc com sí que han fet l’ONU i alguns països àrabs. La reunió es produeix després que uns 400 palestins hagin mort aquest diumenge pels bombardejos israelians, segons ha denunciat el Ministeri de Sanitat de la Franja de Gaza.
El ministre espanyol d’Afers Exteriors, José Manuel Albares, ha fet unes declaracions similars a les de Borrel i ha defensat que és el “moment” d’un alto el foc per aturar “l’espiral de violència”. Fonts diplomàtiques han explicat a Europa Press que la Unió Europea intenta superar les divisions internes que han aflorat en les últimes setmanes a causa de la guerra a Gaza. Europa no té la influència diplomàtica dels Estats Units a la regió i, a falta de grans consensos, els 27 prefereixen centrar-se a alleugerir la situació humanitària a la Franja i aconseguir que el pas de Rafah es converteixi en la gran porta d’entrada de tota l’ajuda amb un flux continuat de camions. “Els estatunidencs tenen molta més influència que nosaltres [a l’Orient Mitjà], però això no significa que no tinguem un paper a jugar”, asseguren les mateixes fonts.

Reunió dels 27 per fixar una postura comuna a Gaza
Els 27 es reuneixen per intentar fixar una postura comuna sobre el conflicte a Gaza i buscar estratègies per evitar que l’escalada de tensions s’acabi convertint en una guerra regional. En els últims dies, les Forces de Defensa d’Israel (FDI) han atacat objectius al Líban, a Síria i a Cisjordània i han amenaçat l’Iran. “Personalment, penso que una pausa humanitària és necessària per permetre l’entrega humanitària i que es distribueixi per Gaza”, ha insistit Borrell, que ha recordat que la meitat de la població està desplaçada pel conflicte.
El cap de la diplomàcia europea ha titllat “d’insuficient” els primers carregaments humanitaris. Borrell ha explicat que en condicions normals cada dia entren uns 100 camions a la Franja, mentre que ara mateix només 50 han pogut entrar-hi des del 7 d’octubre gràcies a la mediació d’Egipte, que ha aconseguit que Israel permeti obrir el pas fronterer de Rafah. El polític espanyol ha insistit que la prioritat ha de ser oferir una resposta a la crisi humanitària a la Franja. Després de la reunió de ministres d’Exteriors d’aquest dilluns, els líders del 27 celebren dijous i divendres una cimera a Brussel·les.
El bloc europeu aposta per mantenir la “unitat” i evitar noves sortides del discurs oficial com el que va fer la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, que va defensar sense ambages Israel i va ometre el seu deure de respectar el dret internacional i protegir la població civil. La Unió Europea considera que la mediació entre Israel i Hamas ha de quedar en mans de Turquia o Qatar, que tenen bones relacions amb ambdues parts. Així mateix, els 27 creuen que, més enllà de com respon Israel al brutal atac de Hamas, el problema de fons entre israelians i palestins continuarà igual i, per tant, la diplomàcia europea se centrarà a facilitar una negociació que desemboqui en la solució dels dos estats que també defensen els EUA i l’ONU.