Catalunya ha viscut un breu episodi de pluges i neu aquesta setmana que ha posat en alerta bona part del territori català. En plena sequera que ha portat els embassaments a nivells d’emergència, les precipitacions han suposat un bri d’aire fresc per a la població, però no prou significatiu per revertir la situació actual. 24 hores després, però, el temps a Catalunya fa un gir de 180 graus i deixa de banda les pluges per convertir el sol en el nou protagonista del cel del territori català. Segons la previsió del Servei de Meteorologia de Catalunya (Meteocat), aquest cap de setmana serà assolellat, tot i que alguns núvols podran fer acte de presència durant alguns moments del dia.
La desaparició de les pluges, però, també comporta una pujada de les temperatures a tot el territori, tot i que especialment a les comarques del litoral central. Per exemple, a la comarca del Baix Llobregat els termòmetres registraran màximes de 16 graus, en comparació als 8 graus que s’han registrat de màxima al llarg de la setmana. Al Maresme la temperatura serà cinc graus superior (15 graus de màxima previstos en comparació als 10 graus d’aquest dijous a la tarda), i al Barcelonès la temperatura també augmentarà dels 11 graus d’aquest dijous als 16 previstos per dissabte a la tarda, segons el Meteocat. Al centre del territori les màximes seran significativament superiors, amb un creixement de cinc graus de mitjana a les comarques de l’Anoia, la Segarra, el Bages i el Solsonès.

Ara bé, mentre que les temperatures màximes seran força més elevades en la major part del territori català, les mínimes es mantindran semblants, o lleugerament més baixes, en alguns punts de Ponent i de l’altiplà central. A excepció de les comarques del litoral on les mínimes rondaran entre els 4 i els 7 graus, als punts del centre les temperatures més baixes que s’arribin a registrar durant el dia, segons les previsions del servei de meteorologia de la Generalitat, no superaran els zero graus. De fet, en alguns punts del Pirineu podrien registrar-se mínimes de quatre graus sota zero.
El cel clar i sense risc de vent
Tot i que en els darrers dies s’han produït alguns episodis de ventades ocasionats per la pluja, en els pròxims dies el Meteocat assegura que no hi haurà nuvolositats i que, per tant, la visibilitat serà entre bona i excel·lent en general, tot i que adverteix que serà regular o localment dolenta al principi de la jornada a zones fondes de la depressió Central, així com a punts de l’Empordà. Pel que fa al vent, de cara a l’inici del cap de setmana, el servei de meteorologia del Govern preveu que el vent serà fluix i de direcció variable en general amb terral al litoral fins a primera hora del matí: “Durant les hores centrals del dia, s’imposarà el vent de component sud i oest fluix amb cops moderats al litoral i predominarà el component oest a l’interior de la meitat oest”, argumenta.

