El procés per al traspàs de la gestió de Rodalies començarà el pròxim mes de gener, amb la cessió de la línia R1. Així ho ha comunicat el Govern en un comunicat després d’una reunió amb l’Estat en el marc de la comissió de seguiment establerta arran del pacte entre ambdues administracions. D’aquesta manera, la línia del Maresme estarà sota gestió catalana durant les primeres setmanes del pròxim curs. La seguiran l’R2-Sud, que uneix Sant Vicenç de Calders i Barcelona; i l’R3, que connecta el Papiol amb Vic i Puigcerdà. El canvi de governança d’aquestes dues vies, però, es produirà més tard, al desembre del mateix any. Quant a l’R4, la via de Manresa; així com la R16, que finalitza el recorregut a Tortosa, les parts estarien estudiant en quins termes incloure-les en l’acord per a la transferència.
Segons ha informat la Generalitat, durant la reunió celebrada aquest mateix dijous ambdues administracions haurien pogut “avaluar l’avanç dels diversos grups de treball per al traspàs integral de Rodalies”, encarregats de tots els serrells de l’acord. Sobre aquesta feina, Govern i Moncloa haurien previst enllestir la documentació tècnica pel que fa a la infraestructura, així com la senyalització d’estacions o els elements de seguretat de l’R1, abans del 31 d’octubre d’enguany. Pel que fa a l’R2 i R3, l’estudi estaria complet a finals d’aquest mateix curs, abans del 31 de desembre.

Traspàs de l’operadora
Més enllà de la cessió de les infraestructures, la comissió també s’encarrega del seguiment del traspàs de l’operadora encarregada de les Rodalies catalanes. Els detalls de la substituta de Renfe en la prestació del servei, així com els seus estatuts, encara s’estarien treballant entre institucions. Respecte del pla de Rodalies, també ha entrat en l’ordre del dia, amb la tasca de tancar un nou projecte d’inversions en la xarxa per al període 2026-2030. Per part de la Generalitat, entre altres, hi han estat presents el comissionat per al Traspàs Integral de Rodalies, Pere Macias, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas; el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori; el director general d’Infraestructures i Mobilitat, David Prat. En representació del ministeri de Transports, han participat la secretària general de Transport Terrestre, Marta Serrano; el director general del Sector Ferroviari, Carlos María Juárez, o la directora general de Transport per Carretera, Roser Obrer.