Rodalies necessitarà “com a mínim una dècada d’inversions molt importants” per a posar-se al dia. Ho ha dit el comissionat pel traspàs de Rodalies Pere Macias. Segons l’exconseller, aquest és el temps necessari per “revertir” més de dues dècades de falta d’inversions, quan la majoria de diners es van destinar a l’alta velocitat. Macias ho ha explicat en el II Foro Barcelona Desperta, que s’està celebrant al Palau Macaya de la capital catalana.
15 anys sense comprar un tren
Pel que ha explicat Macias, es tracten d’unes dades extretes d’un informe de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) de l’any 2020 en què s’apunta que el 2014 el 89% de la inversió total va ser en alta velocitat, mentre que un 11% en ferrocarril convencional. Aquesta variació ha suposat “una gravíssima descapitalització del ferrocarril”, ha remarcat Macias, i que s’ha començat a recuperar a partir de 2018. També ha criticat que Renfe hagi estat “15 anys sense comprar un tren”, cosa que ha qualificat de “barbaritat”.

Molts atropellaments que són suïcidis
Ara, amb les noves compres de combois i les inversions en curs, Macias espera que les incidències es redueixin. Per això, ha recalcat que quan “s’han de fer treballs de pressa, hi ha moltes obres”, i ha detallat que actualment a Catalunya n’hi ha al voltant d’un centenar. Precisament, sobre les problemàtiques del servei ha posat l’accent en què “una tercera part són per causes externes”. En aquest sentit, ha precisat que són bàsicament inclemències meteorològiques i els atropellaments, que “en un percentatge elevadíssim són suïcidis”, ha afegit.
D’altra banda, el comissionat preveu que Rodalies tanqui aquest any superant el seu “rècord històric” d’usuaris. Quan falta un trimestre perquè acabi l’any, “tot sembla indicar” que s’arrabassarà aquesta fita, que data d’abans de totes les crisis i que gairebé s’aconsegueix el 2019″, però per les restriccions de la Covid-19 no es va arribar, ha conclòs Macias.