Missing 'path' query parameter

L’autoconsum energètic continua sent l’illa renovable de la lenta transició energètica catalana. Segons l’Observatori de l’Autoconsum de Catalunya, impulsat per l’Institut Català d’Energia, el principat ha afegit prop de 25.000 noves instal·lacions el 2024, i ja supera la barrera dels 125.000 punts de generació. En concret, el Departament de Territori té constància de 126.725 petits parcs fotovoltaics. La potència instal·lada total supera els 1.380 megawatts, després d’haver-ne afegit uns 380 el curs passat. Tot i l’avenç, els objectius de la Prospectiva Energètica de Catalunya (PROENCAT) romanen llunyans: el full de ruta de la Generalitat obliga a comptar amb 500.000 instal·lacions d’autoconsum en servei l’any 2050 per assolir la descarbonització de l’economia. Ara per ara, doncs, el país ha activat una quarta part del total desitjat.

Amb aquest increment, Catalunya afegeix un 24% d’instal·lacions a la xarxa. Val a dir que es tracta d’una xifra molt més modesta que la que s’havia assolit el 2023. Llavors, el creixement anual va superar el 50%, accelerat per l’enorme inflació energètica que plagava el mercat. Ara, amb preus de l’energia molt per sota dels màxims, costa més justificar les inversions. Tot i això, les xifres de l’Observatori mostren una tendència alcista de les instal·lacions d’autoconsum compartit, més ambicioses i amb més potencia que les individuals. Segons el departament, es van posar en servei 676 noves instal·lacions en aquesta modalitat, per 20,9 megawatts de potència. En aquest segment, la pujada és comparable a la del 2023, amb un 60% més d’equips i un 110% més de capacitat. En total, el Principat ja ha connectat 1.773 grups de panells per a l’autoconsum compartit, a tocar dels 40 megawatts.

Millores entre els consumidors domèstics

Les xifres del Departament concentren la majoria de noves instal·lacions en el segment dels consumidors domèstics, amb un 84,3% de les noves connexions. Val a dir que aquestes són les de menys aportació energètica, i només suposen el 35% de la nova potència instal·lada. Els serveis, per la seva banda, ha demanat l’11,7% dels nous parcs d’autoconsum, amb un 32,2% de la potència. Les instal·lacions més ambicioses són les industrials, que només ocupen el 3% de la nova cartera renovable, però que acumulen el 33,7% del total de potència. El Govern, en aquest sentit, prova d’impulsar figures com les comunitats energètiques, per facilitar que persones i empreses col·laborin per “gestionar de manera conjunta” l’energia neta generada. Tot i això, la caiguda dels decrets renovables de la Generalitat i la Moncloa, que romanen congelats com a mínim fins que es reprengui el curs polític, han dificultat aquesta transició.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter