La web de transparència de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) destaca per no actualitzar informació relativa a la despesa en publicitat o els viatges dels consellers i alts càrrecs.
En les últimes setmanes, s’ha renovat i el que a simple vista seria una web més clara, navegable i transparent, és en realitat tot el contrari. Amb la nova actualització molts de les dades s’han eliminat o directament són més difícils de consultar, fent més complicada la cerca de la informació pública.
Una de les promeses més importants d’Ada Colau i el seu partit, Barcelona en Comú, quan van entrar a l’alcaldia de la ciutat de Barcelona i a la presidència del AMB, va ser millorar la transparència, així com dotar de més facilitats als ciutadans per a consultar tots els moviments de les administracions.
La veritat és que, amb el pas dels anys, sembla que aquesta simplicitat que prometien introduir en els portals de transparència de les administracions públiques controlades per ells ha acabat per limitar informació rellevant als ciutadans.
La falta d’informació en el renovat portal de transparència del AMB no és comparable amb cap altra administració pública. La veritat és que més enllà del nou disseny de la web, no hi ha dades noves rellevants que permetin la rendició comptes completa d’una institució de la grandària del AMB que maneja un pressupost anual de més de 2.400 milions d’euros.
Això es veu clarament en el cas de la despesa de diners en campanyes publicitàries, la despesa en viatges dels consellers i alts càrrecs, les dietes dels alts càrrecs o les declaracions patrimonials, béns i interessos, dels quals es neguen a informar públicament, justificant-se amb el codi ètic de la institució.
NI RASTRE DE LES DESPESES EN VIATGES
Amb la renovació en la pàgina web, sent de manera efectiva més una rentada de cara que una aposta per la transparència, el primer canvi que s’aprecia és l’eliminació de la publicació de les despeses en concepte de viatges, desplaçaments i allotjaments dels càrrecs electes i alts càrrecs de l’administració.
Abans que entrés en funcionament la nova web, en l’antic portal de transparència es podien comprovar les despeses en viatges per als anys 2019 i 2020, on la despesa se situava en els 70.000 i els 120.000 euros, respectivament.
En l’actualitat, aquestes xifres no són públiques ja que l’Àrea Metropolitana de Barcelona especifica que “el Codi Ètic i de Conducta per als alts càrrecs del AMB i entitats vinculades no preveu la publicació de les despeses en concepte de viatges, desplaçaments i allotjaments i, per tant, aquesta informació no es publica en el lloc web corporatiu del AMB”.
Sota aquesta mateixa premissa tampoc s’ofereix informació relativa als obsequis rebuts per raó del càrrec, les invitacions a viatges, desplaçaments i allotjaments o les invitacions a esdeveniments, menjars i similars. Curiosament, en l’apartat 3.4 del codi ètic i de conducta del AMB, prohibeix que es produeixin tots aquests actes, un extrem que en qualsevol cas no s’informa públicament d’això.
AUGMENT EN CAMPANYES PUBLICITÀRIES
Altra de les omissions en la nova web del AMB és la falta d’informació sobre les seves campanyes publicitàries. Malgrat que la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, obliga les administracions a donar la informació desglossada sobre el cost de les campanyes de publicitat institucional, el AMB porta des de 2016 sense actualitzar aquestes dades, informant solament de la despesa entre els anys 2011 a 2016.
Amb l’entrada d’Ada Colau a la presidència metropolitana l’any 2015, la despesa publicitària, des que es tenen xifres des de 2011, es va disparar un 577% fins als 1.924.298 euros d’aquest any, quan quatre anys enrere a penes es van destinar 345.182 euros per aquest concepte. En 2016, últim any disponible, Colau va reduir lleugerament la despesa en campanyes publicitàries fins als 1.643.798 euros.
Teòricament, els principals objectius amb aquestes campanyes publicitàries eren publicar reportatges sobre serveis, ajudes, projectes del AMB, donar a conèixer la labor del AMB en el món empresarial i en els gestors públics i informar i convidar a la ciutadania a prendre part dels diferents processos participatius. Una realitat de la qual es desconeix el cost per al contribuent en els últims sis anys.
DECLARACIONS PATRIMONIALS
Un altre de les dades no disponibles són les declaracions de béns i activitats dels càrrecs electes, alts càrrecs i personal directiu, escudant-se el AMB únicament en què aquesta informació no és consultable mitjançant el lloc web i, per tant, no compleix amb els requisits de publicació establerts en la Llei 19/2014.
L’únic document que es facilita en la pàgina web és un certificat de la secretaria general del AMB sobre declaracions de patrimoni, interessos, i incompatibilitats dels càrrecs electes i personal directiu, sense arribar a adjuntar en cap concepte cap document annex amb les declaracions corresponents. D’aquesta manera, l’administració metropolitana es limita a comunicar únicament que les declaracions patrimonials s’ajusten a la legalitat, amb el que el ciutadà només li queda únicament confiar en la bona fe de l’ens.
DIETES DESPUBLICADAS
Finalment, un altre concepte que han eliminat és el de dietes i indemnitzacions : malgrat estar regulades pel Reial decret 462/2002, no consten en cap apartat del AMB.
En aquest sentit, l’ens metropolità no publica les dades corresponents a les dietes i indemnitzacions dels càrrecs electes i del personal directiu corresponents a aquest últim mandat. El AMB es limita a dir que “les quantitats percebudes amb identificació de noms, cognoms i càrrecs, i la quantitat prevista, no es pot consultar en l’exercici en curs”.