Més del 70% de la població espanyola considera que la llar cobra major protagonisme des de la inflació, segons un estudi elaborat per YouGov Research per a IKEA que indica que l’encariment del cost de la vida és dels problemes que més preocupen la població espanyola.
“L’informe, impulsat per IKEA sobre hàbits de consum, assenyala que es tracta d’una realitat que afecta més del 90% de les persones que han participat en ell (entre una base de més de 2.500 persones majors de 18 anys de tot el territori espanyol) i que inquieta més que les desigualtats socials i la pobresa (al 83% dels enquestats), la crisi energètica i de recursos (al 80%), o el canvi climàtic i l’impacte en els recursos naturals, i els conflictes bèl·lics (amb un 78% respectivament)”, va explicar Marina Nieto, del departament de recerca de mercats i coneixement del consumidor d’IKEA a Espanya.
En el cas de la joventut, s’observa una bretxa generacional, ja que per al 80% dels enquestats d’entre 18 i 34 anys, el cost de l’habitatge i les dificultats per a accedir a ella és la seva preocupació primordial.
IKEA ha volgut llançar llum i aprofundir sobre com ha afectat l’actual situació econòmica a les llars a Espanya. En concret, preguntats sobre si han vist afectats els seus ingressos arran de l’augment del cost de la vida, 3 de cada 4 espanyols ha respost afirmativament, i el 73% declara, a més, haver modificat els seus hàbits de despeses per aquesta raó.
Per comunitats autònomes, a Extremadura és la comunitat en la qual més noten que hagi afectat la inflació (al 84% dels enquestats), seguida d’Andalusia (al 82%) i Galícia (77%). A més, els extremenys (un 79%) i els andalusos (un 78%) són els que més afirmen haver modificat els seus comportaments en despeses o activitats per la inflació, seguits dels manxecs i els navarresos (un 77% respectivament).
Quant a la capacitat d’estalviar a final de mes, mentre que el 38% aconsegueix estalviar una mica, més de la meitat de les llars (un 55%) afirma no aconseguir-ho. Concretament, el 35% arriben just, el 13% van haver de recórrer als estalvis i el 7% va contreure deute. Fent zoom per zones, el nord d’Espanya és on més s’aconsegueix: situant-se al capdavant País Basc (un 57%), seguida de Castella i Lleó (un 56%). En canvi, entre les quals menys, se situen Andalusia (un 62%) i Castella-la Manxa (un 54% no ho aconsegueix).
Hàbits que han canviat
L’estudi també ha volgut aprofundir en el tipus d’activitats que s’han reduït o deixat de fer per la situació actual. Així, un 74% dels enquestats han deixat de donar-se capritxos o de comprar de manera impulsiva, i el 72% de sortir a menjar fora o prendre alguna cosa al bar.
Quant a la llar, també ha canviat la seva percepció, ja que “el 71% de la població espanyola creu que és més important arran de la pujada de preus generalitza, i el 67% explica que és el lloc on passa més temps. A més, la majoria declara valorar-ho més que abans (un 53%) i gaudir d’ell (un 52%), aprofitant-ho com una forma d’estalvi (46%)”, detalla Nieto.
Preguntats per les activitats que realitzen més en ell, l’estudi llança com l’oci s’ha traslladat més a la llar, prenent més protagonisme el cinema (el 49% ho ha fet o començat a fer per a gastar menys). El 47% cuina més i el 42% realitza més activitats com llegir, escoltar música o els jocs en família. A més, un 34% afirma organitzar més menjades i sopars a casa o fer exercici (30%) per a gastar menys. Finalment, en cas de millorar la seva situació general, al 34% li agradaria viatjar més, al 16% recondicionar o arreglar coses de la llar pendents i a l’11% canviar o comprar una casa.
Nova campanya
El Grup Ingka (el major detallista d’IKEA) mostra en la seva primera campanya mundial de màrqueting per a IKEA, ‘No intenti això a casa’, com la llar, amb poca inversió, i gràcies a les solucions de disseny assequibles d’IKEA, pot convertir-se en un lloc de gaudi i benestar en un context econòmic com l’actual en el qual el cost de la vida està cada vegada més alt.
“En aquests moments de dificultat econòmica en els quals els preus han pujat, els diners condeix menys i hem de prioritzar les nostres compres perquè no arribem a tot -com reflecteixen estudis com el que presentem avui-, en IKEA hem intentat donar-li la volta a la situació en la nostra nova campanya”, explica Gabriel Ladaria, director de Màrqueting d’IKEA a Espanya. “Com? Animant a la gent a “rebel·lar-se” i a buscar moments de gaudi i noves maneres de fer el que ens agrada des de les nostres llars, però sense gastar molts diners. Un moviment que hem volgut potenciar sota el claim global “La teva llar ho pot tot”.
Per a Emiliano González De Pietri, director general Creatiu de McCann España, aquesta campanya “li recorda al món que IKEA és un agent democratitzador del disseny a escala global i que amb les seves solucions assequibles permet a les persones convertir les seves llars en veritables catalitzadors dels seus somnis i passions malgrat el moment econòmicament complicat que travessem. “Home Ca Do It”, en el fons, la qual cosa ens està dient és que tenir una bona llar és com tenir un súper poder”.
En el context de la campanya, IKEA ha llançat una iniciativa amb la qual ens convida a reflexionar sobre com amb petits canvis en la nostra llar podem millorar el nostre dia a dia. Els participants hauran d’entrar en intenteestoencasa.es i explicar quin desig els agradaria veure complert en la seva llar que pugui suposar un gran canvi en la seva vida. La companyia sueca complirà els desitjos de cent persones, triades per sorteig, que rebran una targeta de regal d’IKEA per valor de 300 euros cadascuna. Les bases legals li poden consultar aquí i es podrà participar fins a l’11 de març.
A més, amb l’objectiu d’estar prop de la majoria dels espanyols i espanyoles, oferint-los productes de qualitat i deseño amb els millors preus possibles, la companyia abaixarà el preu de més de 1.300 referències del seu assortiment atenent especialment els productes més demandats pel consumidor, entre els quals s’inclouen alguns dels seus productes més icònics com el sofà ESKILSTUNA, el llit MALM, les còmodes BRIMNES i HEMNES o la taula INGATORP.
La campanya ‘No intenti això a casa’ es podrà veure a Espanya a partir del 25 de febrer, i comptarà amb un espot en formats de 60”, 30”, 20” que s’emetran en televisió, xarxes socials i display. A més, també estarà en exterior.