La xinesa Great Wall Motor, triada com a preferent per substituir Nissan

La firma es quedaria la planta de la Zona Franca i la catalana Silence, la de Montcada i Reixac

El fabricant de cotxe xinés Great Wall Motor ha sigut triat com a projecte preferent per quedar-se les instal·lacions de Nissan en la reunió de la taula de reindustrialització que s’ha fet aquest divendres a primera hora del matí, segons ha sabut El Món. Great Wall Motor ha formalitzat la seva oferta i ha estat avaluada favorablement per l’equip que analitza la viabilitat dels candidats. Això significa que a partir d’ara, en la fase final de la negociació, serà amb aquesta companyia –que també té part de capital europeu– amb la que es tancaran els detalls del tracte, que inclouen la discussió sobre quins actius de Nissan es queden. D’entrada, el projecte de Great Wall Motor es combina amb el de la catalana Silence, ja que els xinesos volen la planta de la Zona Franca i l’altra companyia està interessada en la de Montcada i Reixac.

El tercer projecte que manté possibilitats és el del hub encapçalat per la catalana QEV Technologies, que seria un interlocutor possible si els tractes amb Great Wall Motor s’encallen. La posició de Nissan és clau en aquesta qüestió, si veu la firma xinesa com un competidor que li faci nosa, ja que també és un fabricant de cotxes que es pot disputar amb l’empresa japonesa el mercat europeu. Però ara mateix Great Wall Motor i Silence tenen totes les opcions de repartir-se el paquet. Silence és una empresa catalana que vol fabricar motos elèctriques a la planta a Montcada i Reixac. El projecte planteja una arrencada amb 200 treballadors, una plantilla que després podria ampliar-se fins a 350.

Tensions amb la belga Punch

Precisament per raons d’aquest tipus, ha caigut –almenys de moment– la belga Punch, que ha seguit la tàctica contrària als xinesos –es mantenen en un pla absolutament discret– i ha publicitat el seu projecte, amb dades i xifres. Segons van explicar fa quinze dies, els responsables de Punch volien fabricar 46.100 vehicles d’hidrogen, elèctrics i de dièsel el 2025 i arribar als 75.600 l’any 2030. El grup, especialitzat en diferents components de l’automoció, ha assegurat que el seu projecte podria donar feina a 2.000 persones amb una inversió de 650 milions d’euros en els pròxims sis anys. La xifra podria pujar als 1.000 milions el 2030. El projecte assumiria les tres fàbriques que abandona Nissan i inclouria una nova planta de pintura amb una inversió de 80 milions.

La taula de reindustrialització hi ha la Generalitat, el govern espanyol, la mateixa Nissan i els sindicats, amb l’assessorament de KPMG. És aquest organisme el que ara obrirà el tram final de les negociacions amb les dues firmes que han quedat en primera posició. En el comunicat posterior a la reunió, la mesa de reindustrialització ha volgut subratllar que no es pot considerar que hi hagi propostes “descartades”, ja que tots els aspirants es mostren disposats a conservar els llocs de treball dels empleats de Nissan.

Tanmateix, segons fonts coneixedores de les negociacions, Nissan no veu de bon ull l’aspirant Punch, cosa que fa que aquesta proposta hagi caigut molt avall en el rànquing, El fet que l’empresa belga vingués a Barcelona el 14 de setembre a exposar i publicitar el seu projecte, que ho fes amb un directiu que havia treballat a Nissan i que presentés un prototip de furgoneta basat sense miraments en un model de la firma japonesa ha estat força mal rebut.

El prototip de vehicle de combustió d'hidrogen que el grup Punch va presentar anunciant que el volien fabricar a les plantes de Nissan, el 14 de setembre del 2021 / ACN
El prototip de vehicle de combustió d’hidrogen que el grup Punch va presentar anunciant que el volien fabricar a les plantes de Nissan, el 14 de setembre del 2021 / ACN

Comentaris

    Català 01/10/2021 4:17 pm
    Després de Dos-Tres, la Gran Muralla. A veure com para tot plegat
    mike 01/10/2021 5:48 pm
    sincerament, no entenc perquè no poden venir totes! que no hi ha més terreny a Catalunya o que?

Nou comentari