11Onze naixerà com el primer banc català fora de l’abast de l’Estat espanyol, amb fitxa bancària europea i amb llibertat operativa fora del paraigua del Banc d’Espanya. Tot i que aquesta característica és la més rellevant a nivell d’operativa, 11Onze arriba també per revolucionar el concepte de la banca del segle XXI. Un ‘neobanc’ que vol apoderar la comunitat perquè sigui independent en la presa de decisions econòmiques. La tecnologia i l’experiència digital de l’usuari seran claus, però el banc volia anar més enllà i preservar les relacions personals entre els empleats del banc i els clients. “En l’era digital, ens preocupa que la relació personal que construïm es perdi amb el pas del temps, i a 11Onze volíem recuperar aquella banca que establia vincles amb la comunitat a més de deixar diners o dipositar-los. Volem que els nostres clients tinguin una relació personal llarga i significativa amb els nostres representants”, explica a EL MÓN Darren Smith, director d’operacions d’11Onze i coordinador formatiu de l’Acadèmia.
11Onze vol trencar amb la imatge del banquer del passat i irrompre amb un nou concepte d’empleat de banca. Suprimir les barreres evidents de la banca convencional i convertir els empleats del banc en aliats dels clients. I no és només retòrica. 11Onze posa en marxa aquest dilluns la primera edició de l’Acadèmia, un projecte formatiu en què hi participaran una cinquantena de persones que han estat seleccionats d’entre més de 400 candidats a través d’un càsting al més pur estil d’un reality televisiu. Com explica Smith, en una primera ronda, els candidats a treballar a 11Onze van enviar vídeos en què expressaven la seva visió sobre el projecte. Després, van haver de superar proves tècniques i de personalitat, i els millors candidats van ser entrevistats i van participar en escenaris desafiants en un circuit. Finalment, en entrevistes cara a cara es va fer la selecció dels primers cinquanta participants de l’Acadèmia, que acollirà el Campus de la Mola (Terrassa) en diverses sessions fins el 2 d’abril.
L’Acadèmia –se’n farà un documental- és una revolució en tota regla en l’àmbit bancari, que combinarà la formació tècnica i professional amb les habilitats personals, el benestar i la salut mental i física. Tot plegat, al voltant del concepte TCF(treat customer fairly), sigles angleses que es corresponen amb tractar els clients de manera justa. “Escoltar és la primera habilitat que ensenyem als nostres agents. Ens assegurarem que cada comunicació i interacció amb un client sigui significativa i reflexiva, i que tingui sempre en compte els millors interessos per als clients. Per això, també reben formació per identificar clients que puguin necessitar ajuda o siguin potencialment vulnerables. El nostre propòsit és donar suport al creixement de la comunitat, no als beneficis”, remarca en Darren Smith, que insisteix que “el nostre negoci només serà sostenible sent ètic i tractant els clients de manera justa i segura”. De fet, els empleats d’11Onze que es formaran al campus no només faran números, justament, perquè el banquer del segle XXI ha de recuperar la humanitat que el sistema capitalista i la pressió per obtenir resultats ha acabat devorant en molts casos i convertint els empleats en simples venedors de serveis i productes financers, però també televisors, telèfons mòbils o cotxes.

El Campus formarà “persones”, insisteix el director formatiu de l’Acadèmia, que detalla que els 26 professors que impartiran una formació de 250 hores repartides en 85 classes fins al 2 d’abril utilitzaran “una àmplia varietat de mètodes d’entrenament” i es faran classes de ioga, filosofia i psicologia, i també hi haurà laboratoris d’informàtica i cursos de formació complementària en vídeo, entre altres. Tot plegat, per lluitar també contra un dels efectes de la Covid-19, el distanciament físic –i també emocional- que s’acaba produint entre els companys de feina a causa del teletreball. “L’acadèmia està dissenyada per proporcionar un entorn segur i segur de Covid als nostres nous empleats per establir relacions amb els seus companys i col·legues. Els nostres agents seran treballadors remots durant un període de temps, de manera que volíem que poguessin reunir-se i establir relacions sòlides entre ells i crear les seves pròpies xarxes de suport que siguin impossibles de construir mitjançant una trucada amb zoom o una teleconferència”, relata en Darren Smith.
Finalitzat el campus, els candidats hauran de passar un examen per ser acreditats i certificats. L’acreditació prové de l’institut concertat de valors i inversions (CiSi) i hauran de passar els exàmens de l’Institut Financer. En aquest sentit, els empleats rebran suport de tutors i materials d’aprenentatge en línia per garantir que tots tinguin el suport que necessiten per aconseguir les qualificacions més altes. “Després d’un mes a l’Acadèmia, els nostres agents tornaran a casa amb el material subministrat per la seva empresa. Cada agent obté a l’Acadèmia un equip totalment configurat tècnicament i s’emporta l’equip a casa. Fins a la data oficial de llançament, els agents executaran simulacions i proves empresarials per provar tots els sistemes i processos. A continuació, farem proves i optimitzacions addicionals, explica en Darren Smith, que sentencia que “només quan estiguem 100% segurs que els nostres sistemes, processos i la nostra gent estan a punt, començarem a operar”.
L’Acadèmia també s’utilitzarà per crear contingut de vídeo per a cada candidat. Cada dia un equip de producció entrevistarà i filmarà tots els candidats que relataran la seva experiència de l’Acadèmia i compartiran el seu viatge: “Els nostres clients podran revisar i seguir els viatges personals i això ajudarà als nostres clients a desenvolupar una relació real amb els seus representants d’atenció al client”, afegeix en Darren.
Si voleu viure en directe l’arrencada oficial de l’Acadèmia, ho podreu fer a través del Facebook d’El MÓN a partir de les 13h d’aquest dilluns.