L’església parroquial d’El Vendrell (Baix Penedès) va acollir el passat dissabte l’estrena mundial de Missa de Glòria, una peça inèdita de Pau Casals que no ha vist la llum fins 50 anys després de la seva mort. La Coral Càrmina i l’organista Mercè Sanchís s’han encarregat de donar vida per primer cop a una obra que Casals va compondre quan només tenia 15 anys. Malgrat la joventut del compositor penedesenc, per al director de la Coral Daniel Mestre a la Missa es “percep la monumentalitat i melodisme” que va caracteritzar tota la seva producció. “Denota una maduresa i intuïció musical fora mida”, declarava el mateix Mestre.
L’estrena s’ha celebrat davant una església parroquial plena de gom a gom. Es tracta d’un espai triat a consciència per la seva vinculació amb els anys formatius de Casals, ja que s’hi va estrenar com a organista; i, com recorda el president de l’Associació dels Amics de l’orgue d’El Vendrell Xavier Mercadé, va participar de la restauració i trasllat de l’instrument. La primera presentació en societat de Missa de Glòria ha anat acompanyada d’altres obres rellevants de compositor català, com ara O vos omnes o algunes de les cançons d’El Pessebre; tot plegat amb la participació de la soprano Mar Jordano, el tenor Josep Rovira i David Guitart al baix.

“Errors d’adolescent”
Missa de Glòria s’ha mantingut sense estrena durant cinc dècades, fet que, en part, Mestre atribueix a la “voluntat de resoldre errors propis d’un adolescent” que es trobaven a la versió original de la peça. “Hem fet una mica de feina de restauradors d’una obra d’art, hem anat polint les notes que no acabaven de funcionar, aquells textos que potser estaven malament col·locats”, raona Mestre. El director de la Coral, però, s’ha mostrat “sorprès que ningú no hagi fet la feina” abans, atesa la “impressionant essència” d’aquesta obra primerenca de Casals. Amb tot, però, celebra que s’hagi pogut “recuperar en el cinquantè aniversari” de la seva mort.
Després de la reeixida estrena al Vendrell, i si bé encara no s’han anunciat noves representacions d’aquesta peça inèdita de Casals, “no es descarta” preparar nous concerts a altres localitzacions catalanes amb l’objectiu de “donar a conèixer” no només la Missa sinó també el conjunt de la seva obra. A més, s’està treballant per adaptar la versió original a orgue per a piano, fet que permetria la representació en espais que no comptin amb l’instrument.