Estopa, la banda catalana formada pels germans Muñoz, s’ha inspirat en una de les obres d’art més enigmàtiques i fascinants de la història de l’art per a la portada del seu pròxim disc EstopÍA, que es publicarà el pròxim 15 de març. Es tracta d’El jardí de les delícies que el pintor flamenc Hieronymus van Aeken –més conegut com El Bosch pel seu poble natal–, una peça de la qual no hi ha una data exacta de creació i es calcula que la va pintar entre 1490-1500. L’obra és un tríptic pintat a l’oli de grans dimensions (206 × 386 cm) i està format per una taula central i dues laterals, que es poden tancar.
El tríptic del Bosch pot estar tancat, on el pintor representa el tercer dia de la creació, o obert. El desplegable conté més de 450 personatges entre les tres taules i representa el paradís (panell esquerre), el jardí de les delícies (panell central) i l’infern (panell dret), i forma part de la col·lecció d’El Museo del Prado (Madrid) i la sala que allotja l’obra registra les dades més elevades pel que fa al nombre i temps de visites.
Jandi, l’il·lustrador que porta treballant amb el grup des de fa 25 anys, s’ha inspirat en aquesta fascinant obra del Bosch per fer la portada del nou disc i, segons detalla el grup, ha dedicat “quatre mesos” de feina per elaborar-la. “Benvinguts al jardí de les malícies”, ha anunciat la banda quan ha donat a conèixer el disseny del nou disc. Però l’anunci no ha estat exempt de polèmica arran de l’ús de la IA com una eina més per elaborar la portada i les crítiques que això ha suscitat a la xarxa per professionals del sector.

Primera reacció dels germans Muñoz a les crítiques i disculpes posteriors
Davant les crítiques després de donar a conèixer la nova portada, David i Jose van publicar un missatge molt contundent, que posteriorment van esborrar: “Per als escèptics de la IA. Sabeu que aquest goril·la de 20 metres que es diu King Kong? Doncs sento dir-vos que no existeix. És un constructe en 3D fet per una persona amb eines de Photoshop (d’IA, és clar)”.
Després de suprimir aquesta primera reacció en calent, el grup va demanar disculpes i va al·legar que “només estàvem defensant el nostre estimat autor de totes les portades (menys la primera), el Jandi”. Així mateix, els dos germans van admetre que s’havien explicat malament perquè feia la sensació que l’havien fet ells “pitjant un botó… i és clar… no”. “El que no teníem ni la més remota idea, a causa de la nostra ignorància en aquest tema, és que hi hagués aquest sentir i pesar entre els il·lustradors. Aprendrem per a la següent. Tota nova tecnologia comporta una gran responsabilitat”.
L’il·lustrador tanca la polèmica
Per tancar l’assumpte del tot, Estopa també ha difós aquesta setmana un comunicat signat per l’il·lustrador, Jandi, que reconeix que ha fet servir intel·ligència artificial per generar la imatge base i, després, haver-la modificat manualment per aconseguir el resultat final. L’il·lustrador justifica que “per a un altre tipus de projecte no hauria necessitat cap eina més que la Wacom. Però pel que preteníem aquí, no hi havia cap altra forma”.