El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha acordat expedientar la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) per haver superat el límit màxim de publicitat a Catalunya Ràdio, sempre en les mateixes quatre franges d’una hora, totes de màxima audiència. El procediment sancionador incoat a la CCMA considera que és una “infracció greu” i la sanciona “una multa total de quaranta-vuit mil quatre euros (48.004 €)”, segons recull l’Acord 81/2025, amb data 2 de juliol, consultat per El Món a la mateixa web del CAC. Així mateix, el regulador dona un tràmit d’audiència a la CCMA per tal que, en un termini de 15 dies, pugui presentar al·legacions. El ple del CAC ha aprovat l’acord després que el president, Xevi Xirgo, hagi fet valer el seu vot de qualitat, ja que la votació havia acabat 2-2.

L’Àrea de Continguts del CAC ha analitzat el temps d’emissió d’anuncis publicitaris en 15 franges horàries repartides en 13 dies diferents de l’any 2024. En el seu informe inicial, va concloure que en 13 de les 15 franges revisades s’havia superat el limit de publicitat de 6 minuts per hora de rellotge que marca la llei. En les seves al·legacions, la CCMA va reconèixer que s’havia superat el màxim de temps d’anuncis en sis dies, totes les franges de 9.00 a 10.00 o de 10.00 a 11.00, corresponents a Els matins de Catalunya Ràdio, però va justificar l’excés perquè en aquells dies havien entrevistat figures polítiques rellevant com el llavors president de la Generalitat, Pere Aragonès, o al secretari general de Junts, Jordi Turull. Això havia obligat a moure blocs publicitaris entre hores.

Acord 81/2025 del CAC sobre la multa a la CCMA per excés de publicitat a Catalunya Ràdio / CAC

També va al·legar que, per norma general, en cap dels dies amb excessos puntuals “s’ha superat el límit dels 144 minuts diaris de publicitat i tampoc els 12 minuts en la franja analitzada i en la seva franja prèvia”. Després d’analitzar les al·legacions per a cada cas concret, el CAC ha conclòs que només s’ha incomplert el límit de publicitat en quatre franges: de 9.00 a 10.00 del 29 d’abril (gairebé 2 minuts més), de 9.00 a 10.00 de l’1 d’octubre (25 segons), de 7.00 a 8.00 del 2 d’octubre (13 segons) i de 9.00 a 10.00 del 9 d’octubre (13 segons).

Multes mínimes per l’excés de publicitat

El CAC ha tingut en compte aquestes circumstàncies per decantar-se per la multa mínima en els quatre casos, ja que la Llei de la Comunicació Audiovisual (LCA) de Catalunya preveu que les infraccions greus es castiguin amb multes que van des dels 12.001 euros fins als 90.000 euros. Així, el regulador ha imposat quatre multes de 12.001 euros, és a dir, la quantia mínima, perquè no aprecia la “concurrència de les circumstàncies” per sancionar la CCMA amb un import més elevat.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter