Ras i curt: nosaltres no hem trobat al mercat cap altre SUV dièsel de similar tamany i potència que gasti menys i proporcioni tantes satisfaccions al volant. Triant i remenant toparem amb productes més econòmics, més voluminosos i més radicals a l’hora d’afrontar itineraris 4×4, però pocs amb la polivalència d’ús i riquesa d’equipament de l’X3 contemporani. No és pas una ganga però té de tot: el luxe i la comoditat d’una berlina del segment alt, aptituts dinàmiques per esdevenir un esportiu d’ús diari o un prestigiós aventurer de cap de setmana i el segell i acabats d’una de les marques més prestigioses del mercat.
Amb set anys de vida comercial a les espatlles, la segona generació de l’X3 ha servit també per actualitza-li la imatge. En el capó s’ha optat per línies més marcades i els ronyons que reposen a l’engraellat frontal descansen ara en una posició més vertical. S’introdueixen els fars rodons dobles i els LED d’il.luminació diurna per acabar col.locant els antiboires més a l’extrem. Es renoven els passos de roda i la carrosseria creix uns mil.límetres en totes direccions afavorint la forma de tascó i, de pas, la sensació de lleugeresa. Al darrera, els diodes llumínics que fan la funció de pilots marquen clarament la forma de “T” i varíen la intensitat en funció de la frenada. Quan l’aturada és molt sobtada o s’activa l’ABS s’incrementa la superfície i potència del vermell per advertir millor els vehicles que arriben per darrera.
El deix BMW es tramet igualment en els acabats. Tot queda endreçat i al seu lloc, els materials són de qualitat indiscutible i la informació que perceb l’usuari, selecte. L’ergonomia mana i el pilot decideix. La major part dels elements queden encarats cap el volant i els seients reposen a una alçada considerable. L’equipament pot arribar a ser quasi indefinit però, de sèrie, l’X3 incorpora, al mig, una pantalla Display de sis polzades i mitja; volant multifunció, control de velocitat de creuer i una reserva de 550 litres pel maleter (ampliables a 1600 si pleguem la filera del darrera 40/20/40).
Pel llançament del model els alemanys han presentat dues mecàniques: un xDrive 2.0d i l’X3 35i. El primer, que és el que hem estat portant, és el conegut quatre cilindres de 184 CV capaç d’accelerar de 0 a 100 Km/h en només 8 segons i mig i de mantenir mitjanes per sobre del 200 km/h. Disposa de 17 CV més que no pas el motor vigent fins ara i la casa li anuncia un consum mitjà de 5,6 litres. Arriba associat a una caixa manual de sis relacions però, en opció, es pot demanar amb un canvi automàtic de vuit marxes que, per primer cop a la història en un cotxe d’aquestes característiques, incorpora el sistema Auto Start/Stop.
Per garantir la mobilitat d’aquesta bèstia domesticada quan l’escenari es complica s’ha confiat en el sistema de tracció X-Drive patentat per la casa. Un mecanisme sense bloqueig mecànic de diferencials però amb un DSC (control de tracció i estabilitat) que actua anticipant-se quan una de les quatre rodes llisca obligant a la resta a compensar aquesta pèrdua i corregint una hipotètica pèrdua de trajectòria. En condicions normals, el repartiment d’energia entre eixos es de 60/40% però, en el medi natural, els seus principals condicionants seran la falta de reductora, un recorregut de suspensions i alçada poc generosos i unes gomes eminentment enfocades a l’asfalt.
Particularment, ens ha agradat força el taratge de la suspensió, amb tres nivells de selecció. Hi ha moments en què fa la sensació que compromet el confort del passatge però, atenent a l’efectivitat de proporciona en recorreguts virats i els marges d’ús que permet, el considerem l’adequat. També és de nota la direcció d’assistència elèctrica que no consumeix absolutament rès quan se circula recte o els llums de xenó amb funció direccional/adaptativa. En qualsevol cas, la llista d’equipament i opcions resulta inacabable amb airbags frontals, laterals i de cortina; ordinador de viatge, climatitzador, recolza-caps actius, l’avís de pèrdua de pressió dels pneumàtics quan es depassa un 30% el seu valor nominal, sistema de regeneració d’energia en la frenada o l’indicador de canvi òptim de marxa al vell mig del tablier.