El Servei Català de Trànsit (SCT) ha mostrat “màxima preocupació” per l’augment de joves morts a les carreteres catalanes. Després d’una nit i matinada de Carnaval “molt tràgica” a Catalunya, amb sis víctimes mortals confirmades i dos ferits molt crítics, les autoritats han fet una crida per extremar les precaucions, sobretot entre la població jove. “Fins al 2024 ens amoïnava la franja d’edat a partir dels 55 anys i ara estem parlant d’una franja d’edat molt més jove”, ha apuntat aquest diumenge el director de l’SCT, Ramon Lamiel, en declaracions als mitjans. “La meitat dels morts en accident aquest 2025 són menors de 35 anys i molts estaven en la vintena”.
En les últimes hores quatre accidents mortals amb sis víctimes, cinc adults i un nadó nonat, han encès les alarmes de Trànsit. Un ha sigut a la C-25 a Gurb (Osona), dos a la C-58 —un a Vacarisses (Vallès Occidental) i un altre a Badia del Vallès (Vallès Occidental)— i el quart s’ha registrat a l’AP-7 a l’altura de l’Aldea (Baix Ebre). Aquest dissabte hi va haver un altre accident mortal a Cercs (Berguedà) que augmenta a set el nombre de víctimes mortals del cap de setmana i eleva a 29 els morts a les carreteres catalanes des de principi d’any. Des de Trànsit també alerten d’un increment important dels accidents mortals a les demarcacions de Tarragona i Barcelona.

Segons ha explicat Lamiel, l’accident de Gurb ha estat el més tràgic. Una parella de 35 anys ha mort en un xoc frontal amb un altre cotxe. La dona estava embarassada i no s’ha pogut fer res pel nadó. A Vacarisses, una sortida de via ha provocat un mort i a Badia del Vallès també hi ha hagut un mort i un ferit greu de qui els metges temen per la seva vida. A més, el sinistre ha provocat un atropellament. Pel que fa a l’accident de l’Aldea, s’ha registrat un mort i un altre ferit molt crític que també està en risc de mort.
Tarragona, focus de preocupació
“Ens preocupa especialment la zona de Tarragona”, ha avisat el director del Servei Català de Trànsit. Segons les primeres informacions, els cinc accidents mortals del cap de setmana de Carnestoltes apunten a “múltiples factors” darrere dels sinistres. “Es podria dir que n’hi ha tres de ben clars com són l’alcohol, la velocitat excessiva i també les distraccions”, ha afegit Lamiel, que ha recordat la importància no agafar el cotxe si has begut. “Ben aviat presentarem un estudi d’alcoholèmies —sobre el consum habitual— i es constata que ha augmentat. I si es baixen els llindars, encara hi haurà més positius”, ha dit en referència als plans de la Direcció General de Trànsit (DGT) de canviar els barems baixar el límit d’alcohol. “És letal per als conductors”, ha advertit Lamiel acompanyat de la cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos, Mònica Luís.
Trànsit prepara una “nova estratègia” per desplegar els radars mòbils a les “vies amb més problemes de velocitat i sinistralitat”. Lamiel ha reconegut que gairebé 30 morts en dos mesos és una “mala xifra”, però demana no perdre la perspectiva. “El febrer el vam tancar amb 22 víctimes mortals a les carreteres. No és una xifra bona, mai ho és, però no sortia dels paràmetres dels darrers anys”, ha matisat el director de l’SCT. “El que realment ha estat singular, anormal, tràgic i dramàtic és el que ha passat aquesta nit i matinada de Carnaval”, ha lamentat. “Havíem passat una setmana sense morts a les carreteres i aquest cap de setmana ja en tenim sis, de cop i volta”.