La circulació de trens en l’R12 de Rodalies està tallada aquest dimecres des de les 6.30 hores entre les estacions de Calaf i Manresa (Barcelona) per un nou robatori de coure. Segons ha informat Renfe en un comunicat a la xarxa social X recollit per Europa Press, s’està gestionant servei alternatiu per carretera en el tram afectat mentre els tècnics d’Adif treballen en la incidència. L’R12 ja va patir afectacions pel robatori de coure del diumenge 12 de maig en l’estació de Montcada-Bifurcació (Barcelona), que també va afectar les línies R3, R4 Nord, R4 Sud i R7. De moment, però, no hi ha més detalls de la incidència ni del retorn a la normalitat de la línia.
Rodalies cada vegada té més problemes amb els robatoris de coure. Si bé és cert que les infraestructures ferroviàries catalanes no brillen per la seva efectivitat, aquests últims mesos les afectacions pel robatori d’aquest metall han augmentat. Aquest dimecres, en concret, s’ha tornat a deixar sense servei l’R12, la línia que va de l’Hospitalet de Llobregat a Lleida, per Manresa. Pel que fa a les parades afectades, són cinc les que a hores d’ara encara no estan obertes al públic i, per tant, entorpeixen la circulació de trens.

El coure, un producte valuós
Els robatoris de coure, més enllà de ser molestos, poden arribar a ser molt beneficiosos pels lladres. El coure té una vida il·limitada de múltiples aplicacions, ja que es pot reciclar, i no deixa traçabilitat. A més, actualment, és un dels metalls que millor es paguen. El preu del coure fluctua en funció del mercat, però l’últim any ha oscil·lat entre els 5 i els 9 euros el quilo. Això és el que paguen a les ferrovelleres legals. Però és molt difícil que el coure robat trobi sortida en aquests negocis.