Els governs catalans i espanyols han començat la setmana amb una reunió per abordar com ha de ser el traspàs de Rodalies. Un traspàs que continua sense calendari exacte, però sí amb un compromís explícit de totes dues administracions per establir, en els pròxims sis mesos, les bases de la nova empresa mixta que gestionarà el servei. La trobada, liderada pel ministre de Transports, Óscar Puente, i la consellera de Territori, Ester Capella, serveix com a punt de partida per al traspàs de l’operadora.
Els responsables d’infraestructures de cada govern han pactat la constitució de sis grups de treball de caràcter tècnic que baixaran al terreny l’acord polític. Aquestes comissions són: traspàs de l’operadora, serveis ferroviaris, pla de Rodalies, traspàs de la infraestructura, assumptes econòmics i assumptes jurídics. Al llarg del primer trimestre s’acabarà de concretar el calendari que seguiran aquestes comissions, ha dit Capella. La consellera les ha definit com un “espai de coordinació tècnica” per fer front a un “gran repte”. En un moment en què els talls i les incidències a l’R3 tornen a estar a l’ordre del dia, Capella ha assumit que “exercir les competències comporta una gran responsabilitat” i ha insistit que la Generalitat de Catalunya està preparada per fer-ho.
Per part seva, Óscar Puente ha reiterat que el traspàs de Rodalies “va bé” i ha destacat que “la bona predisposició” de les dues parts. Amb el pacte, Renfe deixarà d’operar a Catalunya i, en el seu lloc, ho farà una nova operadora anomenada Rodalies de Catalunya, participada al 50% per la Generalitat i per un altre 50% a l’Estat. “Tenim clar on volem arribar i com”, ha insistit Puente des de Catalunya. El ministre no ha volgut aclarir si el servei continuarà sent gratuït i ha advertit que cal reflexionar sobre la viabilitat d’aquesta mesura “a llarg termini”.

Puente defensa que el 40% d’incidències són per causes externes
El ministre també ha volgut excusar-se davant l’allau d’incidències que hi ha a Rodalies. El ministre ha lamentat que el 40% de les incidències són per accions vandàliques i que la meitat de tots els actes vandàlics que passen al servei de Rodalies a l’Estat passen a Catalunya.
“Estem en permanent contacte amb els Mossos i serveis de vigilància de Rodalies, però el servei té una extensió enorme”, ha apuntat el ministre, que malgrat tot ha assumit que “molts cops” fallen comunicativament i a l’hora “d’oferir alternatives” als usuaris afectats per aquestes incidències. Aquest dilluns, un robatori de cablejat ha deixat sense servei el tram de l’R3 que va entre Parets del Vallès i Les Franqueses. A primera hora, la manca de conductors ha dificultat el servei alternatiu d’autobusos.