La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha confirmat els canvis organitzatius que s’han produït els últims dies a Rodalies, però ha negat que hi hagi hagut una “destitució” de facto de l’actual director, Antonio Carmona. Paneque ha emmarcat els canvis en un “repartiment de tasques” provocat per la incorporació de dos nous directius a l’àrea d’Operacions de Rodalies amb l’objectiu de comptar amb “més mans, intel·ligències i recursos humans” per fer front a l’allau d’incidències que saturen la xarxa ferroviària setmana rere setmana. “S’han incorporat dues persones al centre d’operacions, absolutament centrades en l’àmbit tècnic i tecnològic”, ha dit la consellera en referència a Josep Enric Garcia Alemany i Uli Wessling, nou director i gerent del departament d’Operacions.
Aquest divendres al matí ha transcendit que Renfe ha apartat Carmona del dia a dia de la gestió de Rodalies i que ara és García Alamany qui ha assumit les tasques d’interlocució amb la Generalitat, que havia pactat prèviament amb Renfe els canvis a l’operadora. Fonts de Renfe han donat una versió similar a la del Govern i han limitat els canvis al reforç de la “professionalització” de l’empresa en un moment complicat. Carmona, que va ser nomenat director de Rodalies fa tot just any i que venia de passar dues dècades com a cap de comunicació de Renfe a Catalunya, passarà a tenir funcions més institucionals i es dedicarà a una “tasca més informativa” i de millora de la comunicació amb plataformes, usuaris i premsa.

Reforç per capgirar una situació crítica a Rodalies
Els nomenaments de García Alamany i Wessling formen part del pla d’acció “urgent” que Renfe ha posat en marxa per intentar capgirar la situació crítica que viu Rodalies des de fa unes setmanes. La finalització de les obres del túnel de Roda de Berà (Tarragonès) havia de ser un alleujament per a la xarxa ferroviària i, en canvi, ha estat l’inici d’un malson amb desenes d’incidències i avaries setmanals, una vaga de maquinistes i una crisi política com feia temps que no es veia al Parlament, amb tota l’oposició reclamant reprovacions i cessaments al Ministeri de Transports, al Departament de Territori, a Renfe i a Adif. De moment, l’operador ferroviari ha reaccionat amb els canvis organitzatius i amb el reforç del centre de gestió d’incidències amb més personal i recursos.
En aquesta línia, Paneque, que no pensa dimitir, ha revelat que durant la reunió que el Govern va mantenir amb Transports, Renfe i Adif a Sants van acordar que es reforçarien els centres d’operacions del Clot i de l’estació de França. A més, la consellera ha avisat que hi haurà més incorporacions de perfil tècnic com els del nou director i el nou gerent d’Operacions. “Calia un reforç de recursos humans i això és el que es va acordar amb el Ministeri”, ha sentenciat Paneque, que ha reconegut que la Generalitat ha estat al corrent de tots els canvis des del principi.
Així mateix, la consellera, que aquest dijous va ser reprovada al Parlament per la gestió de Rodalies, ha considerat injustes les crítiques ferotges de l’oposició i ha demanat un marge de confiança per poder trobar solucions al desgavell. “Tinc la determinació d’aconseguir el temps, que encara no he tingut en aquests pocs mesos, i les competències, que a Catalunya encara li falten, per situar-me en l’àmbit de la responsabilitat de les solucions”, ha dit Paneque en un missatge a X.