Missing 'path' query parameter

Dolores Felipe ha sortit de casa a les 6.35 hores del matí, com cada dia. S’ha posat una jaqueta i, amb el cafè encara fumejant dins el termo, ha emprès camí fins a l’estació de Mataró per l’avinguda del Maresme, a deu minuts d’on viu. Normalment, agafa l’R1 fins a l’estació de Sants i fer transbord per agafar l’R2 fins a Tarragona, la ciutat on treballa. No té carnet de conduir i, per tant, ha de fer servir el transport públic: “No és la millor opció, però no em queda cap altra alternativa”, comenta en conversa amb El Món. Aquest dimarts, però, la situació ha sigut encara més complicada que de costum. A causa de les obres al túnel de Roda de Berà emmarcades en les actuacions del corredor mediterrani, el seu trajecte s’ha vist interromput a l’estació de Sant Vicenç de Calders (el Vendrell), i allà ha hagut d’agafar un autobús alternatiu de Renfe per completar el seu trajecte: “He trigat quatre hores més del que trigo normalment. Hauria de ser impensable”, exclama la usuària, que no ha arribat al seu destí fins a tres quarts d’onze del matí.

La situació que ha viscut aquest dimarts Dolores Felipe és la mateixa amb què han topat centenars de persones que han vist com el seu dia a dia quedava completament alterat pel nou tall de Rodalies entre Barcelona i el Camp de Tarragona, que tot just comença i s’allargarà fins a principis del mes de març. És a dir, durant cinc mesos, segons les previsions actuals de l’operadora ferroviària. “Ha sigut un matí força caòtic. No teníem prou informació”, lamenta Marc Salvadó, que assegura que durant tota la jornada s’han arrossegat els “retards” de les primeres hores del matí -els quals també han admès des de Rodalies.

Per tal de fer front a les obres del túnel de Roda de Berà, Renfe ha posat en marxa un gran dispositiu -un dels més significatius dels darrers anys- de transport alternatiu per carretera amb capacitat per a més de 31.000 passatgers. Per als usuaris, però, el problema no és la falta de capacitat -que ha quedat ben coberta-, sinó l’organització d’aquest dispositiu: “Alguns autobusos van amb més de mitja hora de retard, esperem que demà vagi millor, i prefereixo no pensar que ens esperen cinc mesos així”, argumenta Salvadó mentre fuma una cigarreta electrònica a les portes de l’estació de Sant Vicenç de Calders.

Un cop arribats a Tarragona, la situació tampoc millora gaire. Centenars de persones fan cua a la parada d’autobusos de la ciutat per desplaçar-se fins a la capital catalana o altres punts de la demarcació. “Necessitem un bus que connecti directament amb Barcelona, és molt pesat fer transbord a Sant Vicenç”, argumenta la Carme, que ha d’acompanyar la seva mare a l’hospital per a una visita. Aquesta és una preocupació compartida per diversos usuaris consultats per aquest diari que esperen a l’estació de Tarragona, que també reclamen “més informació” sobre les afectacions de les obres del corredor mediterrani: “És un problema que fa anys que arrosseguem”, argumenta Miquel Sánchez, mentre guarda un llibre a la motxilla.

Llargues cues per comprar un tiquet d’autobús a l’estació de Tarragona / G.M.

Els alcaldes (socialistes) i Rodalies garanteixen “canvis necessaris”

Tot i les crítiques d’alguns usuaris, molt “molestos” amb el funcionament de la primera jornada de nous talls a Rodalies, els alcaldes de Tarragona i el Vendrell, Rubén Viñuales i Kenneth Martínez –tots dos socialistes, del mateix partit que governa a la Generalitat i al govern espanyol–, han tret pit del desplegament de transport per carretera alternatiu. Ara bé, també han admès que calen alguns “canvis necessaris” per adaptar encara més la mobilitat de la zona afectada per les obres, i s’han compromès a dur-los a terme: “No podem dir que tot hagi anat perfecte, però hem de veure quins canvis són necessaris perquè sigui una maquinària ben coordinada”, ha afirmat Viñuales als mitjans, en unes declaracions en què també ha augurat que el nombre de passatgers continuarà incrementant-se els pròxims dies.

En aquesta mateixa línia s’ha expressat el director de Rodalies, Antonio Carmona, el qual s’ha compromès a fer “petits ajustos” per millorar el pla de transport alternatiu: “Demanem disculpes pel canvi en la mobilitat de les persones, però és una inversió històrica del govern espanyol”, ha argumentat Carmona, que ha demanat “l’adaptació” dels usuaris davant aquests cinc mesos de treballs, tot i que ha deixat clar que entén la seva “molèstia”. “Quan fem obres a casa, ens canvien les rutines de la vida diària, i ens hem d’adaptar”. Per tal de garantir el bon funcionament del servei, el director de Rodalies i el president de Renfe, Raül Blanco, s’han compromès, també, a fer una anàlisi “diària” de tots els punts que calgui millorar. En aquest sentit, el secretari de Mobilitat i Infraestructures del Departament de Territori, Manel Nadal, i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, s’han compromès a escoltar les queixes dels usuaris per millorar el servei: “Mai Renfe ni el Govern s’ha enfrontat a un repte tan complex”, ha asseverat la titular de la cartera, que ha garantit que duran a terme un “seguiment diari” i un “informe amb les diferents casuístiques i incidències, i propostes de millora” que ajudin a adaptar el dispositiu en funció de les necessitats.

L’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, atenent els mitjans de comunicació a l’estació de Sant Vicenç de Calders / ACN

Un nou pols polític

El tall de Rodalies entre Barcelona i el Camp de Tarragona que afectarà els usuaris els pròxims cinc mesos també s’ha convertit en una nova eina de desgast polític per part de l’oposició contra el Govern de Salvador Illa. Mentre que l’administració catalana ha fet un balanç positiu del primer dia d’afectacions, el diputat al Congrés dels Comuns Fèlix Alonso Cantorné -socis d’investidura d’Illa- ha titllat la jornada de “caos”. És per això que demana a Adif i Renfe, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, que minimitzin “el màxim possible” les conseqüències del tall de Roda de Berà. Per la seva banda, la vicepresidenta primera del Parlament i diputada d’ERC, Raquel Sans, ha expressat la seva “preocupació” per les obres ferroviàries, ja que considera que no serveixen per “millorar el dia a dia” dels usuaris, sinó per augmentar els trens de mercaderies -en referència al corredor mediterrani: “No podem viure en aquesta falta de planificació en les infraestructures ferroviàries que ens han portat el caos en què vivim”, ha exclamat la diputada republicana, que recorda que la confiança entre els usuaris i Renfe “està trencada”.

Tot i les crítiques de les dues formacions que han permès al PSC posar-se al capdavant de la Generalitat, l’executiu de Salvador Illa manté la seva aposta per les obres de Roda de Berà, les quals considera que són una “inversió històrica” necessària a la zona: “S’havien de fer unes obres de millora pel corredor mediterrani, que és per a passatgers i mercaderies, i també per millorar el servei de Rodalies, ja que quan acabin aquestes obres es millorarà la seva seguretat, resiliència i fiabilitat i podrem posar més serveis cap a Barcelona”, ha subratllat Nadal davant les crítiques d’ERC. El primer dia de talls a Rodalies i canvis substancials en la mobilitat dels passatgers acaba “sense triomfalismes”, però amb un bon regust de boca per a l’administració catalana: “Les coses han funcionat raonablement bé”. Aquest dimecres, la xarxa ferroviària catalana i el servei alternatiu de transport per carretera tornarà a posar-se a prova, però amb el precedent d’una primera jornada caòtica marcada per les llargues esperes i la falta d’informació.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter