Missing 'path' query parameter

Matí d’incidències i retards a Rodalies. Una avaria a la catenària de l’estació de Maçanet-Massanes de l’R11 i l’absència de diversos maquinistes que no s’han presentat al seu lloc de feina a primera hora han provocat una onada d’indignació entre els viatgers. Fonts de Renfe han acusat els maquinistes de valer-se d’ardits per pertorbar el servei el dia abans que comenci la vaga pel traspàs de Rodalies. L’empresa sospita que són “accions prèvies” a la protesta, que comença aquest divendres i es repetirà els dies 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre, abans que comenci el pont de la Puríssima.

Diversos usuaris han acusat els treballadors de fer una “vaga encoberta”. Molts han denunciat que trens que estaven programats per a una determinada hora no han passat, que s’han suprimit alguns trajectes sense avís previ i altres han circulat amb més lentitud de l’habitual. Un representant d’UGT ha negat cap mena de maniobres per entorpir el servei. “Cadascú ho haurà de justificar”, ha dit José Bravo en una entrevista a Catalunya Ràdio. “La vaga legal està convocada demà. A l’acord del traspàs no diu com es garantiran els drets dels treballadors”.

Imatge de diversos passatgers pujant a un tren de Rodalies / Europa Press

Més incidència de la vaga a Catalunya

Els sindicats han avisat que a Catalunya la primera jornada de protestes pot tenir una “major incidència” que a la resta de l’estat perquè asseguren que els serveis mínims —del 66% en hora punta i del 33% la resta del dia— es van comunicar amb retard. Els treballadors de Renfe i Adif de tot l’estat estan en peu de guerra per l’acord entre ERC i el PSOE per traspassar el servei de Rodalies, ja que consideren que és el pas previ a desmantellar les empreses públiques i trossejar la xarxa. El govern espanyol ha intentat tranquil·litzar els sindicats i els ha garantit que podran seure a la taula de negociació que acordarà el traspàs.

Les negociacions del nou ministre de Transports, Óscar Puente, amb els comitès d’empresa de Renfe i Adif no han produït avenços importants i els sindicats mantindran la convocatòria de cinc dies de vaga per la “passivitat” de l’executiu. Els sindicats ferroviaris volen garantir que els treballadors que passin a dependre de la nova empresa mixta que gestionarà Rodalies podran conservar l’antiguitat i els seus drets laborals i que es facilitarà la mobilitat amb la resta de l’estat. Tant la Generalitat com la Moncloa han reiterat que el traspàs mantindrà les condicions laborals de tots els treballadors.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter