Renfe ha acomiadat un dels dos treballadors acusats de sabotejar el servei de Rodalies durant les jornades de vaga dels sindicats minoritaris del 26 de març i l’1 d’abril. Així ho ha confirmat aquest dilluns el director de la xarxa ferroviària, Antonio Carmona, en una entrevista a TV3: “Un dels treballadors ja ha estat acomiadat. Va actuar de manera individual i malintencionada per afectar el servei de Rodalies, i es van suspendre prop del 50% de trens regionals cap al sud de Catalunya“, ha detallat Carmona. A banda, un altre dels treballadors investigats manté un expedient obert per donar, presumptament, “indicacions errònies” i provocar la supressió de fins a 40 trens de l’R1 i l’R3, i puntualment, de l’R4. Tot i que l’operadora ferroviària ha acabat acomiadant-lo, des de Renfe no han vinculat els actes a cap organització sindical. De moment, des de l’operadora de la xarxa ferroviària catalana també mantenen la investigació oberta en relació amb l’altre treballador acusat d’un presumpte sabotatge: “L’altre treballador segueix amb l’expedient obert. L’assessoria jurídica analitzarà quins camins i accions a emprendre”, ha asseverat Carmona.
Els fets als quals es refereix Renfe fan referència als incidents que es van produir durant les últimes jornades de vaga dels sindicats minoritaris, els quals protestaven contra el traspàs de Rodalies i l’acord signat per les organitzacions sindicals majoritàries, la Moncloa i el govern de Salvador Illa hores abans que arrenqués la vaga general del sector anunciada -la qual no es va acabar produint. En detall, els trens afectats el dia 1 d’abril no van circular després que s’haguessin donat ordres errònies als treballadors a qui s’indicava que els seus trens no havien de sortir quan sí que ho havien de fer. Renfe, tal com confirmava l’expedient disciplinari obert contra el treballador, utilitzava la batalla entre sindicats per justificar l’acusació de sabotatge. Ara, però, Carmona assegura que el treballador acomiadat va actuar de manera individual.

La resposta de Rodalies
Després dels incidents durant les jornades de vaga dels sindicats minoritaris, el director de Rodalies ja va deixar clar que des de l’operadora del servei actuarien amb contundència contra els treballadors inicialment apartats de les seves funcions: “Són actes que no tolerarem i no representen els treballadors de Renfe a Catalunya”, va denunciar Carmona l’endemà dels incidents, que va voler desvincular aquests retards i informacions contradictòries d’una acció sindical. Un cop Renfe va obrir un expedient disciplinari contra els treballadors acusats, el cas es va deixar en mans de l’assessoria jurídica de l’operadora. Finalment, la companyia ha optat per rescindir el contracte d’un dels dos treballadors acusats, mentre continua estudiant quines mesures emprendre contra l’altre.
Per altra banda, en aquesta mateixa entrevista, el director de Rodalies també ha apostat perquè la xarxa de trens catalana formi part dels “serveis essencials” que tindran una autonomia de 48 hores sense electricitat -el pla que va anunciar el president de la Generalitat, Salvador Illa, arran de l’apagada: “Adif i Renfe treballarem perquè això sigui així. Rodalies de Catalunya és un servei essencial per garantir la mobilitat de les persones, i volem tenir més autonomia en cas d’una altra apagada”, ha asseverat Carmona, el qual ha volgut tornar a reivindicar “l’eficiència” del servei ferroviari català. De fet, el director manté que Rodalies té una eficiència del 90%, malgrat que hi hagi retards i incidències.