Els alcaldes i els usuaris afectats pel tall de Rodalies del Camp de Tarragona a causa de les obres del túnel de Roda de Berà emmarcades en les actuacions del corredor mediterrani uneixen forces per reclamar millores en el servei. Després d’una primera setmana de malestar pel funcionament del pla de transport alternatiu que ha activat l’operadora ferroviària -el qual es va posar en marxa el passat 1 d’octubre-, els batlles i els usuaris dels municipis afectats per les obres exigeixen al director de Rodalies, Antonio Carmona, millorar el pla alternatiu. Entre les principals reclamacions, demanen a l’operadora ferroviària incrementar el nombre d’autobusos que connecten el Camp de Tarragona amb Barcelona de manera directa en una trobada amb el director del servei i el subdelegat del govern espanyol a Tarragona, Santiago Castellà.
En aquesta línia, els alcaldes i els usuaris afectats també reclamen “prioritzar” els trens de passatgers per sobre dels de mercaderies, que són un dels trens principals que es desplacen per l’entramat viari del Camp de Tarragona, ocasionant retards en les línies R13, R14, R15, R16, R17 –les línies regionals que connecten el territori tarragoní amb la resta del país– i l’R2 sud, de Rodalies: “No ens podem permetre retards com els viscuts l’última setmana”, denuncien des de la plataforma Dignitat a les Vies. Per la seva banda, el director del servei ferroviari ha admès la disminució de l’afluència de passatgers durant la primera setmana de tall -ja que molts usuaris han optat per desplaçar-se amb vehicle privat per prevenir el mal funcionament del servei- i s’ha compromès a “ajustar” el pla alternatiu per adaptar-lo a les necessitats dels usuaris.

“Redistribuir” el servei d’autobusos
De fet, en declaracions a mitjans posteriors a la reunió amb els alcaldes dels municipis afectats, Antonio Carmona s’ha compromès a “redistribuir” el pla de transport per carretera per adaptar-lo a les necessitats dels usuaris: “Si veiem que hi ha punts menys utilitzats, els autobusos es poden redistribuir d’una forma o una altra. És, al final, redimensionar, no per a reduir el nombre de busos, sinó com podem posar-los en un lloc o l’altre per a donar un millor servei”, ha asseverat. El director de Rodalies, però, encara no ha facilitat dades sobre els passatgers que han utilitzat el servei de transport alternatiu durant la primera setmana.
El cap del servei ferroviari també s’ha compromès a reavaluar el funcionament dels trens que connecten el Camp de Tarragona amb la capital catalana gràcies a l’estació de Sant Vicenç de Calders -la qual s’ha convertit en el punt d’inici i final de totes les línies de la zona- per “millorar l’índex de puntualitat”. Tot i així, ha admès que es tracta d’un procediment llarg que no donarà resultats a curt termini: “Fer modificacions en l’oferta ferroviària no és tan ràpid com ens agradaria, per la complexitat que suposa canviar unes certes coses de tot un sistema global, però som conscients de determinades millores que es poden aplicar”, ha argumentat Carmona, que ha defensat la feina que han dut a terme els operadors del servei durant la primera setmana del tall per obres.