El Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya ha aprovat una instrucció amb l’objectiu de blindar els drets lingüístics de la població de Catalunya. D’aquesta manera els centres sanitaris públics del territori català hauran de tenir un pla de gestió lingüística per atendre els usuaris en la llengua que aquests triïn. Així doncs, el text del Departament de Salut recull que els ciutadans del territori català tenen dret a ser atesos en la llengua oficial que ells escullin i que, les entitats proveïdores de serveis sanitaris del Sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT) i els seus treballadors han de “garantir sempre” aquest dret lingüístic.
Segons assenyala la instrucció, és tasca de l’administració la facilitació dels mitjans i les condicions adequades per capacitar aquell personal que no disposa dels coneixements lingüístics necessaris per atendre els usuaris en la llengua oficial que triïn. A més, les entitats proveïdores i el Departament de Salut hauran de fer un seguiment de l’aplicació d’aquestes directrius i avaluar-les anualment.
Aquest nou pla preveu un diagnòstic de la situació lingüística dels centres, els objectius que s’han de complir i la formació que ha de rebre el personal, junt amb les mesures per fomentar l’ús del català. A més, també s’inclourà un sistema de gestió de les queixes en matèria lingüística.

Una aposta per la comunicació
Des de la Generalitat contractaran dotze professionals per poder desplegar i complir la instrucció. Segons assenyala el Departament de Salut, la bona comunicació i establir una connexió empàtica amb el ciutadà és “fonamental” per a l’atenció sanitària i garantir la qualitat d’aquesta. El Departament de Salut, a més, explica que una atenció en la llengua dels pacients va associada directament a promoure les condicions necessàries per millorar els indicadors de salut.