Missing 'path' query parameter

El Pau, un adolescent de només 15 anys, va demanar a la seva mare una desena de productes per tractar la seva acne. Els havia trobat a TikTok, on un noi havia posat una foto de l’abans i una del després i tota una llista de productes recomanats per fer-se un bon skincare, un terme que significa cura de la pell en anglès i que s’ha popularitzat en els últims anys. A la llista hi havia, per exemple, àcids exfoliants que poden provocar que la pell s’escami i es torni més sensible a les radiacions solars i, per tant, apareguin taques o cremades. La seva mare es va negar a comprar-li aquests productes i va començar a investigar i interessar-se cada cop més pel món de la cosmètica.

L’interès va arribar fins al punt que, un any després, va crear la seva pròpia marca de cosmètica saludable i ecològica, Mimoil. “Posar el focus en la salut i no en l’estètica és un missatge que arriba molt bé a un públic madur, però malauradament no als adolescents, que estan molt influenciats pels cànons de bellesa que veuen a les xarxes socials”, explica Laura Pinar, que recorda que l’edat mitjana dels primers tractaments d’estètica ha passat dels 35 als 20 anys en només deu anys. La creadora de Mimoil assegura que les xarxes socials han tornat la gent jove “esclava d’una bellesa que no té res de natural”. 

“Els influencers actuen com a prescriptors en cosmètica, però el que va bé a una persona no té per què funcionar-li a una altra. Recomanen productes agressius que es venen sense cap criteri mèdic”, adverteix. A més, afegeix que els productes que recomanen contenen fórmules químiques que, barrejades, poden perdre efectivitat o, fins i tot, ser nocives. De fet, hi ha rutines d’skincare recomanades per influencers que tenen fins a deu passos i productes. “Fins i tot un producte no comodogènic, és a dir, que no tapona els porus, pot convertir-s’hi si es barreja amb algun altre. Les barreges, per exemple, d’àcids exfoliants i retinol, poden provocar autèntiques destrosses”, avisa. 

Una skincare responsable és clau per a evitar lesions a la pell / Pixabay

L’acne cosmètica, un problema derivat dels skincares irresponsables

La dermatòloga Cristina Paradelo coincideix que la barreja de productes i una aplicació en franges d’edat per a les quals no estan recomanats pot ser desastrosa per a la pell. “Molt sovint, el que recomanen no es correspon gens amb la necessitat que tenen els adolescents. Ja és qüestionable que els influencers recomanin cremes als adults, imagina’t si les recomanen a nens”, s’exclama. Paradelo recorda que “un nen no és un adult en miniatura” i hi ha productes que la seva pell no podrà eliminar. “La nostra pell està viva i s’ha de respectar la seva manera de funcionar, que és diferent quan ets adult que quan ets un nen”, afegeix.

Paradelo, de fet, es mostra sorpresa perquè l’objectiu de l’skincare en adults sol ser, precisament, recuperar la pell de quan érem nens. “Si els nens, que ja tenen aquesta pell tan cuidada, apliquen productes per a adults s’altera la flora cutània i sobrecreixen els bacteris, per exemple els que provoquen l’acne. Per això ja parlem d’acne cosmètica, creat per nosaltres mateixos”, explica l’experta. 

Convertir la cura de la pell en un negoci

La dermatòloga creu que tot el problema es deriva del fet que els influencers creen complexes als joves perquè utilitzen filtres d’Instagram que fan que la seva pell sembli perfecta. “Els adolescents veuen que no s’assemblen al filtre d’Instagram, que modifica la textura de la pell, i això els acomplexa i els aboca a comprar productes per millorar la seva pell”, explica.

En aquest punt és quan les influencers promocionen productes per tenir una pell com la seva i les adolescents corren a comprar-los per aconseguir assemblar-s’hi. “Es tanquen tres hores al lavabo i s’apliquen tots aquests productes, quan l’únic que han de fer a aquesta edat és rentar-se la cara amb sabons no agressius i aplicar-se crema hidratant si tenen la pell seca”, raona. 

“L’acne cosmètica es produeix perquè taponen la pell a còpia d’aplicar productes i això provoca lesions inflamatòries. Cada cop n’hi ha més”, explica l’experta, que assegura que a la seva consulta ha rebut mares que no sabien com dir que no als seus fills quan els demanaven aquests cosmètics. Una bona rutina, explica l’experta, s’ha d’establir d’una forma personalitzada i allunyada de “la idea marquetiniana” dels influencers, que promocionen cremes “amb molt pocs ingredients i plenes de conservants i estabilitzadors”.

Els influencers, els més assenyalats

La directora del màster en dermocosmètica farmacèutica de la UB, Teresa Alcalde, coincideix amb les seves companyes que les recomanacions dels influencers han causat aquest problema que cada cop és més gran. “És molt habitual fer servir productes perquè són tendència a TikTok o els publiciten influencers sense saber si és adequat per al tipus de pell o les seves necessitats concretes”, explica Alcalde. 

@aliciarev

El secreto para una piel jugosa es el Sérum #NIVEA CELLULAR con Ácido Hialurónico ☁️✨ ad* #Serum #AcidoHialuronico #skincare

♬ sonido original – Alicia Revilla

“Els influencers han de deixar de fer recomanacions sobre temes que desconeixen. A les xarxes hi ha excel·lents divulgadors de cosmètica, que tenen coneixements i donen bons consells, però hi ha molts influencers que donen consells publicitant productes sense coneixement perquè la marca els paga”, denuncia l’experta. Considera que és molt diferent recomanar un pintallavis o un perfum que un cosmètic destinat a la pell. “Però està clar, molts adolescents només fan cas del que digui l’influencer”, critica. 

Per evitar aquest mal ús, l’experta insisteix que cal que els productes i rutines d’ús estiguin supervisats i recomanats per algun professional, per exemple farmacèutics experts en dermofarmàcia, dermatòlegs o esteticistes per tal de no sobrecarregar la pell ni combinar-los malament. “Recomano als pares que si el seu fill demana algun producte ho consultin a algun d’aquests experts en comptes de comprar qualsevol producte publicitat a les xarxes”. 

Molts productes tenen un cantó fosc que desconeixem

La indústria cosmètica té un costat fosc”, assegura Laura Pinar, que ho va experimentar en la seva pròpia pell. “Mai vaig poder utilitzar cremes i netejadors convencionals perquè em provocaven irritació ocular, vermellors i sensació d’ofec. Per això em vaig interessar pels ingredients i conservants i vaig descobrir que la majoria de productes tenen ingredients tòxics”, explica. Aquests ingredients tòxics són fins i tot considerats potencialment cancerígens i disruptors endocrins que poden provocar malalties molt greus. 

“Els productes tradicionals també perjudiquen la natura perquè contenen derivats del petroli i microplàstics”, alerta. Assegura que l’essencial és que els consumidors s’acceptin tal com són: “Una pell sana sempre serà una pell bonica. Tots ens volem veure joves i saludables, però el que es ven a les xarxes no és natural i compromet la nostra salut física i mental”.

Més notícies

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter