El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El RACC demana que es prohibeixi als camions fer avançaments a l’AP7
  • CA

Els camions haurien de ser obligats a circular per l’autopista AP/ sense fer avançaments, almenys durant unes hores al dia. És la proposta del RACC, Reial Automòbil Club de Catalunya, per intentar pal·liar els col·lapses que s’estan produint en aquesta via ràpida des que s’han eliminat els peatges. La idea l’ha llançat el president de l’entitat, Josep Mateu, en una entrevista a RAC1 aquest dimecres.

Josep Mateu, president del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) des del 2016 / ACN
Josep Mateu, president del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) des del 2016 / ACN

Segons Mateu, els camions “generen intimidació” amb els avançaments, que fan a poc a poc. Són maniobres que es prolonguen massa i fan un efecte psicològic que genera la reducció de velocitat dels altres vehicles, cosa que crea col·lapses en alguns trams. Des del seu punt de vista, els transportistes que vulguin passar per l’AP7 en les hores amb més trànsit del dia o en dies determinats haurien d’anar “en fila índia”: tots pel carril dret i sense fer avançaments, de manera que deixarien els altres carrils per a una circulació més fluïda de la resta de vehicles. A França i a Alemanya s’aplica aquesta mesura, segons Mateu, i funciona correctament. “Segur que els transportistes es queixarien, perquè a més a més tenen organitzacions per fer-ho, però algú ha de pensar en els ciutadans que no tenen aquests canals de pressió”, ha admès.

Mala planificació del trànsit a les autopistes arran de la retirada de peatges

El caos actual a les autopistes d’on s’han retirat els peatges, especialment a l’AP7 pel que fa a Catalunya, es deu al fet que l’aixecament de peatges es va fer de forma improvisada, des del punt de vista del president del RACC. Arran d’aquesta retirada, per exemple, una gran quantitat de camions que abans circulaven per l’Eix Transversal ara l’han abandonat i van per l’autopista. “Feia dos o tres anys que se sabia que s’acabaven els peatges i no es va preveure res, i no es farà res en els pròxims dos anys, fins que hi hagi eleccions”, s’ha lamentat. Tot i així, creu que s’havia de posar fi als peatges aprofitant que la la concessió s’acabava per evitar prolongar el greuge de Catalunya respecte de la resta de l’Estat.

Un cop fet el canvi, Mateu no és partidari de revertir-lo, però reclama que quan s’apliqui la taxa que haurà d’acabar substituint els peatges es faci per territoris, i no de manera centralitzada, perquè el que es recapti es pugui invertir després on realment cal i hi ha el trànsit.

Falta de planificació històrica de la xarxa viària

Aquesta recaptació s’hauria d’invertir a reparar la “falta de planificació històrica”, que fa que vies com la B-40 portin un retard llegendari, segons Mateu. De moment, el president del RACC considera que només es poden posar pedaços i mesures pal·liatives, com les proposades pel Servei Català de Trànsit, que planteja utilitzar més els carrils addicionals ens les operacions tornada i implantar un servei de grues que agilitzin la recollida de cotxes avariats si les assegurances triguen, ja que és un dels elements que provoca embussos.

El RACC recomana als conductors canviar d’hàbits per intentar evitar els col·lapases a la carretera

Una altra solució, mentre el caos duri, és el canvi d’hàbits dels conductors. “A curt termini, no ens queda més remei”, ha advertit Mateu. El canvi a què es refereix implica planificar d’una altra manera els desplaçaments, intentant evitar les hores punta, per exemple en les operacions tornada de caps de setmana: consultar les aplicacions que donen informació sobre el trànsit i evitar fer la tornada diumenge a mitja tarda, per exemple, triar tornar diumenge abans de dinar o dilluns al matí.

Pel que fa a la petició del conseller d’Interior de la Generalitat, Joan Ignasi Elena, al govern espanyol –titular de la via– perquè limiti a 110 km/h la velocitat a l’AP7, Josep Mateu creu que serviria per evitar alguns accidents perquè reduiria la distància necessària per a les frenades, però no agilitzaria el trànsit.

Més notícies
Imatge d’arxiu de retencions a l’AP-7 | ACN
Un accident a l’AP-7 i la MotoGP col·lapsen les carreteres catalanes
Notícia: Un accident a l’AP-7 i la MotoGP col·lapsen les carreteres catalanes
Comparteix
La Segona Pasqua continua provocant afectacions al trànsit
Imatge d’arxiu de retencions a l’AP-7 | ACN
Operació tornada eterna: 25 quilòmetres de cua a la C-32
Notícia: Operació tornada eterna: 25 quilòmetres de cua a la C-32
Comparteix
Dues persones han mort en accidents de trànsit a Catalunya aquest cap de setmana
Imatge d’arxiu de retencions a l’AP-7 | ACN
L’operació retorn: Les carreteres col·lapsades i retencions de fins a 16 km
Notícia: L’operació retorn: Les carreteres col·lapsades i retencions de fins a 16 km
Comparteix
L'operació ha començat aquest migdia i s'allargarà tot el dia de demà dilluns
Una excavadora desmantellant el peatge de l'AP-2 de Lleida, el 3 de novembre del 2021 / ACN
Comença el desmantellament dels peatges de les autopistes AP-7 i AP-2
Notícia: Comença el desmantellament dels peatges de les autopistes AP-7 i AP-2
Comparteix
La feina de desmuntatge de les barreres, dos mesos després de l'alliberament, finalitzarà el primer semestre del 2022

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a juny 08, 2022 | 16:40
    Ricard juny 08, 2022 | 16:40
    No sabia que el RACC tingués representants tan ineptes. L'autopista és de tots, i les solucions han de ser per a tots. Si els afiliats al RACC són uns espantadissos amb els camions el que poden fer és quedar-se a casa, i així no tindran por i la circulació serà més fluida. Repeteixo, a vegades algunes persones haurien d'aprendre el seu ofici abans de parlar.
    • Icona del comentari de: A en Ricard a juny 08, 2022 | 22:32
      A en Ricard juny 08, 2022 | 22:32
      És un comentari ben poca-solta. El Racc fa estudis amb altres associacions d'automobilistes de al resta d'Europa , no solament per als seus associats. I els camioners sí que poden restar a casa el cap de setmana, per exemple a França ho fan cada cap de setmana, cosa que els camioners també celebren car poden passar el week end a casa seva amb la família i / o descansar. La prohibició de circular els camions a França provoca que els camions que circulen pel nostre país s'adaptin als horaris de França. Així si hom va per exemple de Figueres a Barcelona un diumenge a la tarda, no trobarà camions, car estan aturats en territori francès. En canvi hi ha camions en sentit contrari que surten del seu lloc d'origen per a arribar a territori francès a l'hora que s'obre la circulació. Seria un bona idea la prohibició als camions d'avançar-se i també es podria restringir dissabte i diumenge, com a França, la circulació de medis pesants. Paral·lelament podrien augmentar els trens de 750m que duen camions de Barcelona a Luxemburg. Afegiria que els conductors de tota mena de vehicles haurien de fer l'intermitent cada vegada que fan un gir, inclòs un canvi de carril o un avançament en una autopista o per a eixir de l'autopista i caldria que es conductors circulessin pel carril de la dreta quan estigui buit i no pel mig.
  2. Icona del comentari de: Jo a juny 08, 2022 | 19:12
    Jo juny 08, 2022 | 19:12
    Pues yo soy partdario de que por la AP7 circulen solo los camiones
  3. Icona del comentari de: Gecko a juny 08, 2022 | 22:17
    Gecko juny 08, 2022 | 22:17
    "...fan un efecte psicològic que genera la reducció de velocitat dels altres vehicles..." Un camió avançant-ne un altre en una autopista de dos carrils, no és que faci un efecte "psicològic" és que fa un tap directament durant els minuts que dura l'avançament, que a vegades poden arribar a quatre o cinc. Quan son tres o quatre carrils també provoquen tap però no tant. Ara el què cal vigilar és quan un camió encén l'intermitent esquerre per a avançar-ne un altre, degut als angles morts, no veu els vehicles que circulen al seu costat (segon carril). Cal vigilar molt, cal tenir sort que no circuli ningú pel tercer carril (si n'hi ha). I també cal vigilar els conductors que "s'obliden" de connectar els intermitents quan canvien de carril o giren. (!?)
  4. Icona del comentari de: T@M a juny 09, 2022 | 08:07
    T@M juny 09, 2022 | 08:07
    Fa dos dies vaig tornar desde l'Escala a Bcn. Els camions en quase tot el trajecte ocupaven mes de dos carrils. Fan avançaments temeraris i no nomes això sino que entre ells es fan competències i juguen a veure qui va mes ràpid encara que estiguin limitats en velocitat ( jo necessitava anar a 110 km/h per avançar-los ). Espero que quan tornin a fer de pagament l'AP7 , que la faran, paguin només el camions i les empreses lligades al sector transport - a Alemanya ho fan així - per moltes raons unes d'elles ès que fan molt més desgast de l'autopista que un utilitari, fan negoci amb el consequent guany econòmic que els usuaris particulars no fan i la majoria d'accidents estan involucrats els camions.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa