“Si és necessari, abans de l’estiu arribaran vaixells amb aigua per combatre la sequera”. Així ho ha tornat a assegurar aquest dimarts el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat, David Mascort, en una atenció als mitjans a l’Estació de Tractament d’Aigua Potable (ETAP) del Besòs d’Aigües de Barcelona. La situació de sequera perdurada, que fa més de 36 mesos que colpeja Catalunya, ha portat a buscar totes les solucions possibles per tal d’evitar que la població es quedi sense aigua. És en aquest context que, com ja s’ha deixat veure en els darrers dies, el Govern ha posat sobre la taula la possibilitat de portar aigua amb vaixells des d’altres ports, com ara el del Tarragona o el de Marsella, fins a la capital catalana. Aquesta solució permetria fer front a l’emergència, però també té alguns inconvenients. Tal com destaca el president d’Aigües de Barcelona (Agbar), Àngel Simón, “la capacitat de descàrrega d’aigua serà la principal limitació”.
El president d’Agbar explica, interpel·lat per la premsa, que cada un dels vaixells podria abastir la mateixa quantitat d’aigua que l’actualment s’està generant a la potabilitzadora del Besòs, és a dir, 300 litres per segon de mitjana. Ara bé, la petjada ecològica que suposa fer servir aquest sistema per combatre la sequera és unes deu vegades més gran, aproximadament, que apostar per l’aigua regenerada. Tot i això, però, el conseller ha insistit que portar l’aigua a través d’embarcacions no és la primera opció, però sí una bala en la recambra per fer front a un possible empitjorament de la situació actual.

Prevenir per no haver de guarir
Mascort assegura que ja s’han posat en marxa les obres el Port de Barcelona per adaptar la instal·lació a l’arribada d’aigua dels vaixells. Per fer-ho han destinat un total de 5 milions d’euros que serviran per fer més grans les vàlvules de descàrrega d’aigua i adaptar les canonades, ja que d’aquesta manera es pot garantir que el sistema aguantarà en el moment que sigui necessari fer ús d’aquesta solució: “És millor gastar aquests milions en millorar el sistema preventivament que topar-nos de cop amb una emergència més greu i no estar preparats”, assevera Simón. “Actualment, al Port de Barcelona ja estem adequant les instal·lacions per rebre l’aigua, mentre que al Port de Tarragona estem analitzant les seves instal·lacions per veure si és necessari actuar”, sentencia el responsable de la cartera, que deixa clar que “l’obligació del Govern és assegurar que tenim els recursos suficients per no quedar-se sense aigua”: “Farem el que sigui necessari”, conclou.
El conseller també apunta que fer servir aquesta bala de reserva no és urgent, ja que, en aquests moments, amb les restriccions actuals de la fase de preemergència que es van decretar la setmana passada, el sistema pot abastir d’aigua suficient: “Ha de quedar clar que quan entrem en emergència no caldria que els vaixells arribessin immediatament, però és fonamental tenir-ho preparat“, assegura Mascort. El responsable del departament no marca cap termini per l’arribada de la fase d’emergència, però es mostra convençut que fer un pas més per combatre la sequera es pot endarrerir: “No tinc cap dada al respecte, però estic segur que amb tota la feina que està fent la població catalana per estalviar aigua estem aconseguint frenar l’entrada de la primera fase d’emergència [que s’establirà quan els embassaments estiguin per sota del 16% de capacitat]. No seria capaç d’entendre que el país no està fent un esforç”, etziba. Com és habitual, Mascort es reunirà a principi de mes, és a dir, la setmana vinent, amb els principals agents de la gestió de l’aigua de Catalunya per avaluar les pròximes previsions de pluja i com afecten a la sequera.