Missing 'path' query parameter

El Govern invertirà 8,8 milions d’euros en un nou pla de xoc per poder incrementar el nombre de cursos i places per aprendre el català, creant fins a 30.000 places noves. Segons ha avançat TV3, l’executiu té previst que aquests cursos estiguin coordinats pel Consorci per la Normalització Lingüística. El conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, ha assegurat en una entrevista a la televisió que amb aquesta inversió totes les llistes d’espera es podran “eixugar” durant aquest any, facilitant així l’accés als cursos d’aprenentatge.

Vila ja va expressar el passat desembre la voluntat de “rellançar” el Consorci per la Normalització Lingüística, dedicant-hi més pressupost i més personal, millorant i ampliant l’oferta de cursos amb uns horaris “més adaptats” a les necessitats de la ciutadania. Vila ha afegit que el Consorci “coordinarà i supervisarà” els cursos que s’oferiran, conjuntament amb el suport de diferents entitats i sindicats d’arreu del territori català. El conseller ha avançat que el seu objectiu és incrementar també els horaris dels cursos i “la freqüència d’aparició” d’aquests.

L’ús del català, en crisi

L’anunci d’aquesta inversió es fa pública un dia després de conèixer els resultats de l’enquesta d’usos lingüístics a Catalunya, on es va observar una caiguda del nombre de ciutadans que tenen el català com a llengua habitual. En aquesta enquesta, que es realitza cada cinc anys, conclou que només una tercera part dels catalans té el català com a llengua habitual, retrocedint 3 punts i mig respecte a l’any 2018. En canvi, els resultats mostren com el castellà puja en termes absoluts, però, a conseqüència del creixement d’altres opcions lingüístiques, baixa del 48,6 % al 46,5 % en termes relatius.

El conseller de Polítiques Lingüístiques, Francesc Xavier Vila, en una imatge d’arxiu / Europa Press

En les dades també es mostra un augment de les persones que tenen una llengua inicial combinada, català i castellà, que ha passat del 2,8 % el 2018 al 5,6 % el 2023. En aquest sentit, diversos experts consultats per El Món consideren, en una primera anàlisi dels resultats, que aquests són dolents, però no tant com els pronòstics inicials, i creuen que cal actuar ja i acceptar el conflicte per revertir la situació de la llengua a Catalunya.

Avenços en el Pacte Nacional per la Llengua

Aquest pla és el resultat d’un pacte entre ERC i l’executiu, que desenvolupa l’acord d’investidura. La mesura anunciada aquest dijous és el resultat d’un pacte entre ERC i el Govern, que desenvolupa l’acord d’investidura que van signar els republicans amb el PSC i que subratlla la voluntat de “reforçar el foment de l’ús social del català”. Per altra banda, el conseller de Política Lingüística també s’ha referit a altres punts de l’acord d’investidura, com és el Pacte Nacional per la Llengua. En aquest sentit, Vila ha assegurat que aquest text ja està “molt avançat” i que el seu objectiu és que les mesures d’aquest document siguin acordades “col·lectivament” pels partits que hi van donar suport. 

El titular de Política Lingüística també s’ha referit a la reunió que el president de la Generalitat, Salvador Illa, té prevista per aquest dijous amb el president del Consell Europeu, António Costa, per abordar l’oficialitat del català a la UE. El conseller ha afirmat que s’està “avançant” en aquesta qüestió, però que l’oficialitat “depèn de tots els estats membres”. “En una reunió amb un sol representant no es podrà aconseguir que això canviï d’un dia per l’altre”, ha agregat.

Més notícies
Notícia: Dos amics porten les tensions al límit a ‘Joc de cartes’: “És un estrateg”
Comparteix
La confrontació final del programa no entén d'amistats a l'hora de valorar els restaurants
Notícia: Macron i Starmer es reuniran amb Trump enmig de la crisi d’Ucraïna
Comparteix
L'última reunió entre els EUA i Rússia no va comptar amb cap representant d'Ucraïna o de la UE | En les últimes hores Trump ha augmentat el to contra Zelenski, acusant-lo de "dictador"
Notícia: Un “informe de conducta” de la policia sobre Turull: independentista però no delinqüent
Comparteix
La policia informa favorablement sobre el dret a l'indult de la inhabilitació

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter