El departament d’Interior ha intervingut al cas de discriminació lingüística patit per un client català d’Amazon. Davant la negativa de la companyia a acceptar dins el tràmit corresponent a un enviament fraudulent una denúncia davant els Mossos d’Esquadra per estar en català, el director general del cos Pere Ferrer increpa la multinacional en una carta a la que ha tingut accés El Món, tot recordant-los que “totes les persones tenen dret a no ésser discriminades per raons lingüístiques”. L’Estatut, de fet, posa especial èmfasi en els drets lingüístics de les persones consumidores, en tant que recull explícitament el dret a “ser atès oralment o per escrit en la llengua oficial que elegeixin en llur condició d’usuàries de béns, productes i serveis”. Així, des de la conselleria reclamen “el compromís de les empreses que han apostat pel país”, sense el qual “es fa més difícil aconseguir l’objectiu de normalització plena” del català.
El conflicte sorgeix de la reclamació d’un client català d’Amazon que, en comptes de l’ordinador portàtil que havia comprat per la plataforma, va rebre una caixa amb una ampolla d’aigua a dins. La companyia va accedir a tramitar la devolució dels diners, si bé va requerir que l’usuari presentés una denúncia davant els Mossos d’Esquadra per tramitar-la. Una denúncia que, finalment, no va tenir utilitat, en tant que Amazon es va negar a acceptar-la perquè només “pot procedir” si està en castellà. “No hem pogut verificar els detalls de la denúncia policial que ens vas proporcionar. Necessitem que estigui en espanyol, no en català”, exigia el servei d’atenció al client. En la missiva enviada el passat divendres, Ferrer “lamenta profundament aquest tipus de resposta”, fet que ha provocat la comunicació directa del departament amb l’empresa. “Confio que entendrà i atendrà la nostra consideració que, al mateix temps, és també una petició de cara al futur”, reclama el director general, tot instant Amazon a que resolgui no només el present cas, sinó tots aquells que es presentin en els quals calgui analitzar documentació en català.

Nova denúncia
La reclamació des d’Interior s’afegeix així a la queixa per discriminació lingüística que ja va anunciar Plataforma per la Llengua en conèixer el cas. Per a l’entitat, Amazon “hauria de respectar” el dret de la persona usuària a fer servir el català en les seves comunicacions; més encara en el cas d’un document oficial, amb reconeixement legal per ser tramitat en qualsevol llengua oficial del país. En aquest sentit, l’organització recorrerà a l’Agència Catalana de Consum perquè trobi una resolució a l’escletxa lingüística imposada per la multinacional; tot oferint servei jurídic a la víctima en qüestió. No és el primer cop, de fet, que la Plataforma s’enfronta a Amazon per la sistemàtica vulneració de drets lingüístics dels catalans. Ja d’ençà del 2017 es venen denunciant les pràctiques discriminatòries de la companyia contra el català; i durant el 2023 l’associació ha rebut diverses queixes per rebuig de l’atenció a comentaris i documents en català. Així, es manté en contacte amb l’empresa per impulsar-hi el català, tant en la relació amb els compradors com pel que fa a la seva estructura interna i de cara al públic.