L’Hospital Universitari Dexeus ha declinat donar explicacions sobre els insults que va deixar per escrit un metge en l’informe mèdic d’Anna M. P., una dona de 77 anys que va acudir el passat 15 de setembre al servei d’urgències del centre hospitalari de Barcelona perquè havia patit una amnèsia temporal i que també va ser víctima d’una discriminació lingüística. La pacient va reclamar poder dirigir-se en català al metge que la va atendre en primera instància, però ell s’hi va negar i li va exigir que li parlés en castellà. Disconforme amb la situació, la dona va reclamar ser atesa per un altre doctor amb qui pogués parlar en català i va haver d’esperar-se una hora per ser atesa per un altre facultatiu. Aquest segon col·legiat és l’autor de l’informe, on insulta la pacient malgrat que, com va explicar l’afectada, no va presenciar la situació que va viure amb el primer metge.

L’informe del metge diu el següent: “Paciente femenina que ingresa en compañía de su esposo manifestado de forma grotesca y xenófoba [sic] exigiendo que sea atendida con una persona que únicamente habla catalan [sic] la cual no se dejara atender“, i afegeix que l’atén acompanyat del supervisor “dada la agresión verbal a mis compañeros“. Tot i els insults escrits contra la pacient, el servei de comunicació de l’hospital ha declinat fer valoracions sobre el fet que un metge deixi per escrit en un informe mèdic expressions com “grotesca” o “xenòfoba”. “Falta moltíssima informació”, asseguren les mateixes fonts, que, malgrat la insistència per saber la seva versió dels fets, eviten aportar més dades al·legant que no pot donar informació del pacient ni del doctor, i que tenen l’obligació de “protegir la privacitat de cadascú”. La Dexeus no justifica els insults del metge, però els seus portaveus es limiten a remarcar que li agradaria que una situació així no es tornés a repetir en el futur. Però no aclareixen si els metges implicats –ni tan sols el que va redactar el text insultant– seran sancionats o reconvinguts.

L’únic que concreta la Dexeus és que ha entregat al Departament de Salut tota la documentació que se’ls ha reclamat, i que, a hores d’ara, estan esperant una resposta. Fonts de la conselleria confirmen que estan estudiant el cas i que, per aquesta raó, no en poden fer cap valoració. També remarquen que aquest centre és privat i “els mecanismes de control són més complicats i lents”. Amb tot, Salut subratlla que està revisant el cas per decidir com s’hi actua i remarca que el departament “vetlla pels drets lingüístics de la ciutadania i actua quan detecta casos de discriminació”, però es nega a valorar “casos concrets”, com el de l’Anna.

La resposta que va donar la Dexeus a la pacient

La pacient, que està assessorada per Plataforma per la Llengua, va posar una queixa a l’hospital Dexeus i, en la resposta que va obtenir, l’hospital admet que “el professional degué haver buscat i adoptat mesures de contingència davant la situació: sol·licitant la col·laboració d’un altre facultatiu que pogués atendre-la en català o buscant el suport d’altres professionals com a traductors”. Per bé que l’hospital lamenta “sincerament les molèsties” que li hagin pogut ocasionar a la pacient i diu que “es prendran les mesures oportunes per evitar situacions similars en el futur”, el centre no fa cap referència a obrir una investigació per analitzar si cal sancionar els facultatius que la van atendre.

Resposta de la Dexeus a la queixa de la pacient / Plataforma per la Llengua

Comparteix

Icona de pantalla completa