Plataforma per la Llengua ha denunciat l’empresa d’automòbils Ebro a la direcció general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya per incomplir les obligacions lingüístiques fixades per l’ajuda econòmica pública que li va ser atorgada. L’ONG del català reclama al Departament d’Empresa i Treball que investigui el cas i obri un expedient de control a la companyia automobilística, i, a més, li exigeix que activi la inspecció per assegurar-se que es compleixen els requisits. “És inadmissible que quan l’administració fixa uns requisits lingüístics no s’encarregui de fer-los complir”, lamenta l’entitat en defensa de la llengua, que insta l’empresa a rectificar, i a la Generalitat de Catalunya a revocar l’ajuda si la companyia no compleixin amb el català.
L’entitat presidida per Òscar Escuder detalla en un comunicat que va tenir coneixement que Ebro havia rebut aquesta ajuda milionària a través d’una petició al Portal de la Transparència de la Generalitat. Concretament, la companyia automobilística es va acollir l’any 2022 a una línia d’ajuts destinats a projectes de reindustrialització per tornar a produir cotxes a l’antiga fàbrica de Nissan de la Zona Franca de Barcelona. La companyia va rebre una subvenció a fons perdut d’1.998.604,30 euros, però per aconseguir-la havia de complir els requisits fixats a la Resolució EMT/4049/2022, de 21 de desembre, i s’exigia “complir els requisits establerts als articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística”.
El compliment d’aquests requisits fixats obligava l’empresa a estar en condició de poder atendre els consumidors quan s’expressin en català, tenir la senyalització, els cartells d’informació fixa i els documents d’oferta de serveis en català, i incloure la llengua als rètols i les informacions fixes de l’interior dels centres laborals adreçades als treballadors. Tot i això, Plataforma per la Llengua lamenta que en els requisits “no es mencionés de manera explícita” el Codi de consum de Catalunya.
📢 Destapem que @ebro_ev ha rebut una subvenció a fons perdut de gairebé 2.000.000 € malgrat incomplir les obligacions lingüístiques fixades per l’ajuda pública.
— Plataforma per la Llengua 📢 (@llenguacat) June 12, 2025
Ho explica el nostre coordinador d’Empresa i Consum, @xavidegr.
Ajuda’ns a fer-ho córrer! 📲 https://t.co/312Xc6kSNo pic.twitter.com/3AL0G8NBDa
Plataforma per la Llengua comprova que Ebro incompleix tots els requisits
Abans de presentar la denúncia, Plataforma per la Llengua va constatar que Ebro no complia les obligacions lingüístiques fixades per la subvenció. En aquest sentit, detalla que “no té els manuals d’ús dels vehicles en català, tampoc els catàlegs de venda dels vehicles, ni és capaç d’oferir en català la informació escrita que li és reclamada (com ara un pressupost d’un vehicle) ni té en català cap ni un dels rètols i les informacions de caràcter fix de la fàbrica”. “Ebro no compleix cap dels requisits lingüístics fixats a les bases de la subvenció”, sentencia. A més, l’automobilística tampoc disposa de versió en català dels menús interactius dels cotxes, i no disposa de versió en català del web ni fa servir aquesta llengua a les xarxes socials.
Davant d’aquest escenari, l’ONG del català conclou que “és evident que la responsabilitat social corporativa d’Ebro no té en compte el respecte per la llengua pròpia del territori on opera ni els drets lingüístics dels seus compradors majoritaris, atès que l’empresa, de moment, no exporta els seus cotxes i el mercat catalanoparlant és, en conseqüència, d’una importància cabdal per al seu negoci”. Però, d’altra banda, denuncia que la Generalitat no va comprovar la veracitat de la declaració responsable que va presentar l’empresa acreditant que complia els requisits. “És evident que el Departament d’Empresa i Treball no ha comprovat si Ebro compleix els requisits lingüístics i, per tant, tot fa sospitar que tampoc ha comprovat si els compleixen la resta d’empreses beneficiàries de la subvenció”, subratlla, i exposa que l’entitat investiga quines empreses més se n’han beneficiat, i adverteix que també passarà a l’acció si no els compleixen.
L’ONG del català reclama a la Generalitat que revoqui l’ajuda si Ebro no rectifica
Finalment, Plataforma per la Llengua recorda que Ebro encara disposa d’un mes per acabar el projecte de reindustrialització i tres mesos extra per justificar el projecte a l’administració i reclama al Govern que revoqui l’ajuda si l’empresa no rectifica i respecta els drets dels consumidors catalanoparlants. A més, també reclama a la Generalitat i, en particular, al conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, i al director general d’Indústria, Xavier Roca, que supervisin el compliment de la normativa lingüística per part de totes les empreses beneficiàries de la subvenció, i que la retirin en cas que no la compleixin.

