Missing 'path' query parameter

El periodista i consultor de comunicació Marc Serrano ha denunciat a través del seu compte de la xarxa social X un episodi catalanòfob que ha viscut en p“imera persona a Tremp. “Catalán no entiendo” va ser la resposta que es va endur per part d’una treballadora del Frankfurt de la Rambla, situat a la Rambla del Doctor Pearson de la capital del Pallars Jussà, quan li va demanar en català, i diverses vegades, si atenia els clients a la terrassa. Serrano, en conversa amb El Món, ha relatat que els fets van passar la tarda del diumenge 10 d’agost i que van decidir marxar del negoci davant la impossibilitat del dret de ser entès en català de la resposta que va rebre i va anar al “bar del costat” on es va poder expressar en català. “Per desgràcia no és res excepcional que els catalans hàgim de canviar de llengua, un fet res excepcional i que ens passa als catalanoparlants moltíssimes vegades”, ha denunciat.

Aquest no és el primer cop que Serrano actua en defensa dels drets lingüístics dels catalanoparlants, un fet que, segons remarca, serveix per “evidenciar el conflicte”. “Hi ha un conflicte, que es diu conflicte lingüístic, i l’únic que pretenc és no normalitzar el que no és normal”, exposa, i lamenta que “hem normalitzat no ser atesos en català a Catalunya, i als Països Catalans, i el pròxim pas és normalitzar no ser entesos en català”. “No hi estic disposat”, sentencia, i recorda que a Catalunya hi ha el Codi de Consum i les diverses lleis de política lingüística que emparen legalment els catalans que volen “viure en català tot el dia”. “No hi ha voluntat d’entendre”, critica sobre la gent que ha decidit viure a Catalunya “ignorant el català, menyspreant-lo i tractant-lo com una nosa”.

Adverteix que aquestes situacions aniran a més

El consultor de comunicació adverteix en declaracions a aquest diari que aquestes situacions aniran a més. “No en tinc cap dubte, perquè cada vegada més habitual a Barcelona ciutat, per exemple, o a algunes zones metropolitanes”, però li ha cridat l’atenció que això passi en un lloc com Tremp. L’alcaldessa d’aquest municipi és Sílvia Romero, que és la delegada del Govern de la Generalitat a l’Alt Pirineu i Aran, i Tremp, segons dades de l’Idescat, té uns 6.000 habitants amb un 20% de població estrangera –4.913 persones de nacionalitat espanyola i 1.143 d’estrangera. “Estem demanant poder parlar la nostra llengua i entrar en un bar i que t’entenguin el que vols en el teu país, en la llengua que n’és originària, i que n’és autòctona”, reivindica, i deixa clar que aquesta situació no és normal.

“Oi que no ens imaginem entrar en un bar de Londres i que no ens entenguin en anglès, o entrar en un bar de País que no ens entenguin en francès, o entrar en un marc de Valladolid i que no ens entenguin en castellà?”, pregunta. En aquest sentit, denuncia que la situació que viu la llengua és “l’última fase ja de l’assimilació, d’aquest suposat fals bilingüisme, que el que fa falta emmascarar la substitució lingüística”. “Ens hem d’alliberar d’aquesta diglòssia de pensar que és ridícul parlar en català a un polonès, a un romanès o a un magrebí”, sentencia, però, tot i això, es mostra optimista perquè creu que “una certa part dels catalanoparlants comencen a ser conscients que tu no pots parlar tot el dia en català”.

Denúncia a Consum amb poques expectatives

En Marc Serrano, d’altra banda, detalla que ha denunciat els fets a Consum, però té poques expectatives posades per les experiències que ha tingut. “Les denúncies a Consum que he fet no sé on van a parar, però et diuen que ho arxiven, que ja passaran”, exposa, i remarca que aquestes són “les respostes habituals a la majoria de les denúncies de consum” governi qui governi la Generalitat, però creu que la responsabilitat és conjunta amb els ajuntaments, que també tenen competències en matèria lingüística. D’altra banda, el periodista apunta a la “responsabilitat” dels empresaris a l’hora de contractar el personal. “Amb pressió popular i també administrativament, i segur que s’ha de fer des de les entitats, des de les patronals i des de tot arreu, s’ha de fer entendre amablement, i no tan amablement, que un empleat teu ha de poder entendre el català”, ha subratllat.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter