El català només és la llengua majoritària de consum en dos dels onze àmbits culturals que analitza l’Enquesta de Participació Cultural 2024, una de les principals eines del Departament de Cultura per conèixer les pràctiques culturals de la població i les activitats fetes durant el seu temps lliure. Així, segons aquest sondeig, que es fa periòdicament des de l’any 2001, en la ràdio i els espectacles escènics, el català s’imposa, però el castellà és majoritari en tota la resta: revistes, diaris, televisió i audiovisual, internet, música, concerts, llibres, cinema i videojocs.
L’estudi detalla que el 70% dels oients de ràdio la sintonitzen en català, per un 56% en castellà, i pel que fa a les arts escèniques, hi ha un consum del 56,3% en llengua catalana per un 46,4% en llengua castellana. Malgrat aquestes dues dades positives referents al català, el castellà assoleix percentatges molt més alts en la resta d’àmbits i, per exemple, assoleix percentatges superiors al 80% en la televisió i les plataformes audiovisuals (85%), internet (84,4%) i les revistes (80%). Per contra, el consum en català de televisió i plataformes audiovisuals és del 58%, d’internet el 48,1% i en les revistes un 61%. El castellà guanya en aquests tres àmbits, i en sis més, però hi ha entrevistats que declaren que els consumeixen en les dues llengües.
El mateix passa en altres espais on la llengua castellana també s’imposa amb claredat malgrat que hi ha persones que consumeixen tant en català com en castella. És el cas del cinema (76%), la música (74%), la premsa diària (71%), llibres i videojocs, ambdós el 64% i concerts el 50%. Per contra, el consum de diaris en català diaris arriba al 60%, però a la resta d’àmbits no superen el 50% com el cas d’internet (48,1%) o la música (43%). És més, el consum de català encara cau més avall en àmbits com els concerts (38%), els llibres i el cinema (26%) i els videojocs (6%).

Els àmbits culturals més consumits independentment de la llengua
Els àmbits culturals on el català és majoritari no són els més consumits, independentment de la llengua de consum, ja que la ràdio i les arts escèniques ocupen el cinquè i tretzè lloc respectivament. Aquest rànquing està liderat pels mitjans audiovisuals i internet, que continuen apareixent en primera i segona posició amb una proporció d’usuaris similar a la dels dos darrers anys. Un 96,4% dels enquestats declaren que consumeixen mitjans audiovisuals i 87,3%, que fan servir internet. Pel que fa a la música, un 85,1% dels entrevistats en consumeix, i continua en la tercera posició, recuperada després d’una lleugera davallada l’any 2022.
Un 62% dels entrevistats diu que llegeix, cosa que deixa la lectura en quart lloc, per sobre de la ràdio, que acusa una baixada de cinc punts percentuals respecte als dos anys anteriors, amb un 59% d’enquestats que diuen que l’escolten. Les exposicions mostren una lleugera disminució respecte a l’edició anterior, arribant a un 52% de seguidors, encara per sobre de l’edició de 2022. En el cas de les revistes, es dona un descens de lectors respecte al resultat de 2023, ja que només un 50,1% diuen que en consumeix, una dada molt semblant a la del 2022. Els concerts i festivals musicals pugen a vuitena posició amb un 45,4% d’entrevistats que asseguren que hi van, cosa que confirma la recuperació experimentada pel sector l’any 2023. Els videojocs, amb el 42,7% de consumidors, es mantenen estables respecte a l’edició de 2022.
Els diaris registren una disminució de 5 punts percentuals en el nombre de lectors respecte a l’edició de 2023, amb un 43,5% d’enquestats que diuen que en llegeixen. El cinema manté la seva posició en el rànquing d’activitats cultural, amb un 43,5% usuaris. Les biblioteques, en canvi, disminueixen el seu nombre de visitants respecte al 2023, però encara per sobre de l’edició de 2022, amb un 42,4% de la població que ha visitat una biblioteca el darrer any. El mateix es pot dir dels espectacles d’arts escèniques, que disminueix la seva proporció al 32,1% d’assistents i es torna a valors semblants als del 2022. Amb menor quota de mercat, per sota del 20% en tots els casos, la participació en associacions mostren una lleugera disminució, amb un percentatge del 14,2%, i els macrofestivals es mantenen amb un 10,1% d’assistents.