Més de 4 milions de consumidors catalans consideren que la llengua catalana és un valor afegit a les marques, i hi ha marques que l’incorporen dins de la seva aposta estratègica i d’altres que es queden al marge. Per exemple, recentment McDonald’s, franquícia de restaurants de menjar ràpid nord-americà amb seu a Chicago, Illinois, ha incorporat el català a la seva web i a també a la seva aplicació, que compta amb 100 milions de descàrregues a l’Estat espanyol. Així ho ha comunicat Plataforma per la Llengua, que subratlla que “el menjar ràpid no pot passar de llarg dels nostres drets lingüístics” i afegeix que algunes “encara el menystenen”.
Taco Bell, la cadena nord-americana de restaurants de menjar ràpida especialitzada en cuina Tex-Mex, també compleix aquests dos requisits, però aquest menysteniment que denuncia l’ONG del català prové d’altres companyies nord-americanes molt arrelades al nostre territori, amb desenes d’establiments repartits arreu de Catalunya. Per exemple, Burguer King no té edició web en català i només disposa de versió en llengua catalana a la seva aplicació mòbil.
Més flagrant és el cas de la cadena Starbucks. La considerada com la companyia de comercialització de cafè més gran del món no veu el català com una prioritat per a ells i, a diferència del que ha fet McDonald’s, no disposa d’una versió en llengua catalana en la seva pàgina web ni tampoc en la seva aplicació per a mòbils, que compta amb més de 100 milions de descàrregues a l’estat. Aquesta mateixa situació es dona amb una altra companyia de menjar ràpid especialitzat en pollastre fregit: Kentucky Fried Chicken.
💨 El menjar ràpid NO pot passar de llarg dels nostres drets lingüístics.
— Plataforma per la Llengua #LaVeuQueCreix 📢 (@llenguacat) November 22, 2024
🍔 Per fi, @MCDonalds incorpora el català a l’app i al web, però n’hi ha algunes encara el menystenen: t’expliquem quines són.
Fes RT i fem-ho arribar a les empreses! 😊 https://t.co/0Ox0x0917f pic.twitter.com/teoisM4l5N
El mateix passa amb les cadenes de pizza
Aquesta cara i creu amb l’ús del català també la trobem en les cadenes de pizzeries, altres establiments de menjar ràpid. De cinc cadenes analitzades per Plataforma per la Llengua només dues disposen d’aplicació i web en llengua catalana. Aquestes són Domino’s Pizza i Pizza Hut. En canvi, la multinacional espanyola Telepizza disposa de web en català, però no té disponible en català la seva aplicació. A la cua d’aquesta classificació trobem Papa John’s i Litte Caesars.
Malgrat aquestes dades, l’ONG del català considera que hi ha dades “poc significatives” pel que fa a les queixes per vulneració de drets lingüístics registrades durant l’any 2023 i l’any que està a punt de finalitzar.. L’any passat se’n van registrar 9, i només una cadena, McDonalds, en va acumular més de la meitat, mentre que enguany, i fins al moment, s’han registrat deu incidents a causa de vulneració de drets dels catalanoparlants i Domino’s Pizza és la cadena que acumula més queixes; tres.