La Fiscalia de la demarcació de Barcelona ha decidit reforçar la protecció dels consumidors i ha creat una plaça especialitzada en l’àmbit civil. En concret, la fiscal en cap de Barcelona, Neus Pujal, ha signat un nou decret de serveis per reformar aquesta secció. De fet, és un dels canvis previstos per al 2024 en una reestructuració profunda de la fiscalia, sobretot, de les fiscalies especialitzades, davant la quantitat de delictes nous o noves modalitats delictives. El canvi en l’àrea de consum se circumscriu a l’àmbit civil. De tota manera, la secció penal de consum, que treballa, per exemple, contra els fraus, continuarà sota la disciplina de la fiscalia especialitzada en delictes econòmics.

Així la Fiscalia Provincial de Barcelona ha nomenat, per primera vegada, un fiscal encarregat de la defensa dels drets dels consumidors i usuaris, dins de la Secció Civil d’aquesta Fiscalia. Aquest fiscal es dedicarà en exclusiva a aquesta funció. Fonts de la fiscalia insisteixen que l’objectiu és una manera “d‘acostar-se el màxim possible a les necessitats dels ciutadans, especialment als més vulnerables”. Casos com abusos continuats en els preus, o drets dels consumidors en casos com les famoses accions preferents, preus o tarifes de les companyies de subministraments, estaran sota el radar d’aquesta nova fiscalia.

imatge el mon migracio

Relació amb altres fiscalies

Tot i la creació i nomenament d’una plaça única, aquest fiscal actuarà en “interrelació amb altres seccions especialitzades, en funció de la
matèria específica de consum de què es tracti”. D’aquesta manera, establirà connexions directes amb els fiscals que dirigeixen la protecció i tutela de les víctimes, de l’àrea del contenciós-administratiu, de la violència contra la dona, i dels delictes contra menors i persones amb discapacitat. De fet, serà un àmbit d’especial preocupació per part del ministeri públic, la protecció dels discapacitats o menors que poden ser enredats amb clàusules o pràctiques de comerç abusives o males praxis en el mercat.

La decisió de la fiscalia barcelonina replica fórmules similars que s’han testat a Còrdova i a València. A partir de l’any vinent, el nou fiscal treballarà en exclusiva des de l’àmbit civil en aquests casos de males praxis o abusos del mercat, com ara, podrien ser les clàusules sòl. Una de les intencions també és centralitzar les acusacions d’aquells casos que hagin afectat un bon gruix de consumidors amb reivindicacions civils. No serà aquesta la primera mesura de reestructuració a principis d’aquest any. Així, Pujal està preparant els nous “decrets de serveis” per unificar i especialitzar àrees i crear-ne de noves en exclusiva amb més transversalitat.

Més notícies
Notícia: La Fiscalia de Barcelona fa costat als fiscals del Procés davant l’amnistia
Comparteix
Declaració de la Junta que rebutja el que considera una "ingerència" del poder legislatiu en el poder judicial
Notícia: Els consumidors cada vegada aposten més pels productes locals per Nadal
Comparteix
Marques com Alvalle, Perucchi o Ortiz destaquen per incloure ingredients autòctons en els seus productes estrella
Notícia: La banca perd la guerra de les clàusules terra
Comparteix
Les entitats financeres hauran de retornar obligatòriament els diners cobrats per les clàusules terra, després que el Tribunal Suprem hagi fallat a favor de la retroactivitat total de la clàusula
Notícia: El govern espanyol aprovarà divendres un mecanisme exprés per a la devolució de les clàusules sòl
Comparteix
De Guindos diu que serà un procediment gratuït que permetrà donar resposta als afectats en un termini de tres mesos

Comparteix

Icona de pantalla completa