El canvi d’horari, que no agrada a la major part dels europeus segons demostren cada any les enquestes, es va aprovar el 1980 amb l’objectiu d’estalviar energia. Després de més de quaranta anys, el canvi es segueix produint dos cops a l’any. Aquest dissabte, a les 3 van tornar a ser les 2, i aixo pot afectar el nostre organisme, com alerten els experts. Qui més pateix aquest canvi d’horari són els nens i els avis, que poden patir més fatiga, canvis en la son o mal humor.

L’augment de fatiga es produeix perquè l’hormona que regula la son en funció de la llum solar, la melatonina, s’altera. Com hi ha menys hores de llum i a les 18 ja és fosc, el cos genera més hormona i tenim més son. Això provoca que moltes persones es sentin cansats durant el dia. A més, els canvis en els cicles de son també contribueixen a aquesta sensació. El descans és menor perquè matinem una hora més. A banda, i sobretot en els nens, es percep més mal humor. Això és conseqüència dels canvis en la son i de l’augment de la fatiga, que incrementen la irritabilitat i disminueixen la concentració.

Què es pot fer per no notar tant l’efecte del canvi d’hora?

El nostre cos es pot adaptar més ràpid al canvi horari si fixem un horari per anar a dormir i per aixecar-nos. També es recomanable fer sopars lleugers i allunyats del moment d’anar al llit. La cafeïna, pràcticament prohibida. Les migdiades també s’han d’evitar, almenys fins que el cos s’hagi acostumat al nou horari i ja no noti la fatiga ni el mal humor. A banda, i com a recomanació general, s’ha d’evitar mirar pantalles abans d’anar a dormir, ja que la qualitat del son es pot veure afectada per la llum brillant dels aparells.

Nou comentari