Augmentar la inversió en educació ha estat una de les principals reclamacions d’USTEC, el sindicat majoritari del sector, en la primera reunió del curs que han mantingut amb la nova consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, i el nou director general de personal docent i centres públics, Josep Maria Garcia. Tal com ja han posat sobre la taula en diverses ocasions, des de l’organització sindical posen èmfasi en “la necessitat urgent” d’incrementar la inversió en matèria d’ensenyament “fins al 6% del PIB” -una reclamació que també comparteixen altres sindicats del sector. Consideren, tal com han fet constar en aquesta primera reunió, que aquest augment de recursos econòmics és fonamental per “millorar la qualitat educativa”. Ara bé, també demanen que s’elabori “un full de ruta creïble que garanteixi un increment sostingut dels recursos” que s’hi destinen.

En aquesta línia, des d’USTEC consideren que una de les línies de treball prioritàries que ha de seguir la nova responsable de la cartera és la “millora salarial” del personal educatiu: “És inacceptable que el deute dels estadis continuï pendent i que una part important del professorat de l’FP no hagi estat integrada ni equiparada [una equiparació que estava prevista pel mes de juliol, però que l’antiga conselleria d’Anna Simó va ajornar fins al mes d’octubre], tot i que en els pressupostos del 2023 ja es va aprovar una partida per a l’equiparació”, reblen des del sindicat a través d’un comunicat, on recorden que Catalunya és “una de les comunitats autònomes amb els salaris més baixos” per al personal docent “tot i l’elevat cost de vida”.

Per a USTEC, millorar les condicions econòmiques dels treballadors seria una bona manera per revertir algunes de les mancances del sistema educatiu, ja que consideren que “la precarització” de la professió va estretament lligada a la manca de docents. Ara bé, aquesta no és l’única manera de combatre aquestes mancances, ja que consideren que “reduir les ràtios” també permetria fer front als forats negres del sistema educatiu: “Aquesta mena d’accions són fonamentals per garantir una educació i una atenció de qualitat per a tot l’alumnat, en contraposició a la reinstauració de la sisena hora [un dels punts pactats entre els comuns i el PSC en l’acord d’investidura]”, argumenten des del sindicat.

Dues dones porten un taüt amb la paraula ‘Educació’ inscrita durant una protesta / EP

Formació professional, un dels grans reptes de la nova legislatura

En aquesta primera reunió, des de l’organització sindical també han marcat la formació professional com un dels grans reptes als quals haurà de fer front la nova consellera. De fet, segons asseguren, la responsable de la cartera s’ha compromès a reunir-se de nou amb el sindicat per abordar totes les qüestions respecte a aquest àmbit, ja que és l’any en què comença a implementar-se la nova llei estatal de l’FP -la qual marca alguns canvis substancials en el funcionament del curs, com ara el volum d’hores de pràctiques empresarials. En aquesta primera reunió, però, des d’USTEC han recordat a Esther Niubó la necessitat d’incorporar tot el personal docent d’FP en el mateix grup professional, una de les grans reclamacions de la comunitat educativa.

En aquesta línia, des del sindicat majoritari també han volgut posar èmfasi en la necessitat d’estabilitzar tot el personal docent, ja que recorden que hi ha persones que es troben en “frau de llei”: “Considerem imprescindible l’estabilització de tot el personal interí i laboral no fix que es troba en situació de frau de llei i que encara no ha pogut consolidar la plaça. L’estabilització és clau per assegurar una plantilla sòlida i compromesa amb els centres educatius”, argumenten des del sindicat, que recorden que “l’educació pública del país no pot esperar més i els seus professionals es mereixen passes en ferm que es concretin en mesures per a la millora de les condicions laborals i començar el curs amb la perspectiva d’un procés de dignificació de la professió”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter