Els polèmics canvis impulsats per la conselleria d’Educació, en mans de la consellera Esther Niubó, a batxillerat continuen aixecant polseguera. El Govern ha posat sobre la taula diverses modificacions en el currículum de l’ensenyament secundari postobligatori arran d’un requeriment del govern espanyol -el qual busca adequar l’organització del batxillerat català a les directrius de la llei estatal LOMLOE, també coneguda com a llei Celáa. Aquests canvis, però, han generat molt malestar entre la comunitat educativa i científica, ja que són els principals afectats per la proposta de fusionar matèries de la modalitat científica, com ara agrupar física i química en una sola assignatura. Tenint en compte aquesta situació, el sindicat Unió General de Treballadors (UGT), un sindicat tradicionalment proper als socialistes, planta cara a la Moncloa del PSOE i ha reclamat al Ministeri d’Educació que publiqui el requeriment que força els canvis en el currículum de batxillerat.
Segons detallen a través d’un comunicat, a causa de la negativa de la conselleria de fer públic el requeriment del govern espanyol, des d’UGT van presentar una “sol·licitud d’informació” del ministeri: “Aquesta va ser registrada el 10 de gener i, en resposta, el secretari d’Estat d’Educació va de resoldre, el 24 de gener, continuar ocultant aquest document amb formalismes fora de tota lògica”, detallen des de l’organització sindical. Davant d’aquesta negativa, i descontents amb la resposta del govern espanyol, des del sindicat també han presentat una reclamació davant el consell de transparència i bon govern de la Moncloa. Paral·lelament, l’organització sindical també ha demanat aquesta mateixa informació a la conselleria d’Educació, la qual encara està en procés de resoldre’s. “Si, com preveiem, la resposta final es produeix una denegació o un silenci administratiu, recorrerem davant la Comissió de Garantia d’Accés a la Informació Pública (GAIP)“, avisen.

La comunitat educativa manté el pols amb el Govern
El passat dimarts 18 de febrer, diversos representants de la plataforma Ciències en Perill -l’agrupació de docents afectats per les modificacions del currículum de batxillerat- es van reunir amb la secretària de millora educativa, Pepín Beltrán, per intentar desencallar la problemàtica. Segons denuncien, durant tota la trobada la representant de la conselleria d’Educació “va admetre entendre els beneficis de la separació de matèries”, tal com reclamen des de la comunitat docent, però va mantenir la seva posició ferma: “va assegurar que la fusió es durà a terme per complir amb el requeriment del Ministeri d’Educació”: “Tot i admetre que la proposta de fusió no és beneficiosa pedagògicament, el departament assegura que cal tirar-la endavant per a complir la legislació estatal. Es va posar sobre la taula el fet que fa més de vint anys que la legislació estatal preveu matèries científiques fusionades a primer de batxillerat, però que els decrets catalans les estableixen per separat. La resposta va seguir sent que cal complir la legislació estatal”, denuncien.
Davant aquesta negativa de la conselleria, la comunitat docent, articulats a través de la plataforma Ciències en Perill, asseguren que mantindran el seu rebuig a la fusió de matèries científiques a batxillerat: “L’única solució acceptable és mantenir les ciències com a matèries de modalitat separades”, argumenten. La batalla per les ciències a la secundària postobligatòria, doncs, segueix més viva que mai.