Nou atac judicial a l’escola en català. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha admès a tràmit un recurs contra el decret de règim lingüístic a l’escola, aprovat el Govern el passat 14 de maig, presentat per l’entitat espanyolista Assemblea per una Escola Bilingüe. Segons els denunciants, la iniciativa de l’executiu de Pere Aragonès “vulnera drets fonamentals”, com ara el de no discriminació; i evita reconèixer el castellà com a llengua pròpia, fet que l’exclou de “la condició de llengua de l’ensenyament” -tal com, de fet, era la intenció d’una norma que busca blindar la vehicularitat del català en la formació dels infants-. A més, l’entitat discuteix la forma de l’aprovació de l’ordre, atès que el Consell Executiu ja estava en funcions en el moment de la seva comunicació. El decret, així, hauria “estat aprovat per un Govern en funcions més enllà del que permet la llei“.
En el seu recurs, l’entitat espanyolista reclama tant la nul·litat del decret com una suspensió cautelar per evitar la seva entrada en vigor. El jutjat, en aquest sentit, ha acceptat l’argumentari de l’AEB, i acorda obrir una peça separada per estudiar també aquesta segona mesura. En un comunicat, l’associació s’ha mostrat “indignada” pel que considera “pràctiques sectàries en l’àmbit lingüístic” per part del Govern. El “reiterat desemparament” que les institucions catalanes imposen, a parer seu, a la llengua castellana en l’àmbit educatiu justifica el seu recurs. La intenció amb la cerca de l’empara del tribunal superior, doncs, és “impedir la vulneració de drets lingüístics a Catalunya i intentar reemplaçar la deixadesa de funcions dels responsables polítics”.

Vehicularitat del català
El decret, cal recordar, funciona per defensar l’aplicació de la immersió lingüística al país, atacada per la judicatura espanyola. La norma considera el català com a llengua “normalment emprada com a vehicular” en l’acollida d’alumnes nouvinguts, i afegeix l’aranès als centres de la comarca. El decret també aplica la prioritat del català a les activitats educatives i extraescolars, així com en les comunicacions internes dels centres i en la projecció externa dels docents amb la resta de la comunitat educativa. Des de les agrupacions sindicals del sector lloen “l’aposta per assegurar el català com a llengua vehicular i per la immersió lingüística”, si bé entenen que la iniciativa és “millorable”. En un comunicat posterior a l’aprovació, Ustec va alertar que “cal concretar alguns dels articles i reformular algunes de les directrius per tal que el decret realment blindi el català als centres educatius”.