“Els resultats de les PISA no aniran bé”, va advertir la consellera d’Educació, Anna Simó, en una trobada amb periodistes a l’estiu. Aquest dimarts s’ha confirmat i Catalunya ha obtingut un suspens general en les proves PISA, amb el pitjor nivell en comprensió lectora des del 2006 i amb una caiguda fulminant en matemàtiques i ciències. Catalunya ja està per sota de la mitjana espanyola i de l’OCDE, el conjunt de 80 països que participen en les proves. Davant aquestes dades tan negatives, Educació ha convocat la premsa per fer una valoració dels resultats. La conselleria ha defensat que les proves de competències bàsiques, que es van fer un any més tard que les PISA, ja presenten millors resultats, per la qual cosa la situació està millorant a poc a poc.
El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, ha assegurat que els resultats en les competències bàsiques del 2023 demostren l'”aturada” de la baixada de resultats. “Les últimes proves que hem fet, que són les competències bàsiques, apunten a l’inici de la reversió de la caiguda, sobretot en l’àmbit matemàtic, científic i en llengua anglesa”, ha defensat el secretari de Polítiques Educatives. “La reversió ha tingut més impacte als centres on hi ha alumnat més vulnerable i això demostra que hem d’actuar sobre els centres que tenen més complexitat perquè fent-ho tenim un impacte més gran en la millora global de resultats en el sistema”, ha raonat el secretari general.
L’alta complexitat i la pandèmia influeixen en els resultats
La conselleria també ha justificat els resultats per l’alta complexitat de Catalunya -l’alumnat nouvingut i la segregació escolar-, que segons Garcia Plata explica en part aquests resultats, perquè els països amb major complexitat presenten pitjors dades. “L’alta representació d’alumnat nouvingut a la prova -un 24% de la mostra total, quan la representativitat al sistema català és d’un 15%- també influeix en les dades”, ha defensat. Una altra explicació del Departament als mals resultats és la pandèmia de Covid-19, que ha provocat la pèrdua de mesos d’aprenentatge i, per tant, un empitjorament del nivell en matemàtiques, ciències i comprensió lectora. Enguany les proves PISA analitzen els efectes de la pandèmia en els resultats arreu del món i hi estableix una relació, però la caiguda de Catalunya havia començat ja abans.
“Sabem que els centres dediquen molt esforç en millorar i les mesures que ha pres el Govern, com baixar la ràtio o incrementar els recursos, no seran una solució immediata, hi ha d’haver constància per iniciar un procés de millora contínua”, ha afegit Garcia Plata. El secretari de Polítiques Educatives ha demanat una aposta decidida per la comprensió lectora, un àmbit on “hi ha molt marge de millora” i que no para d’empitjorar. De fet, és en aquesta qüestió on Catalunya ha presentat els pitjors resultats des del 2006. “No hem d’abordar la comprensió lectora només en llengua, sinó que ha de ser transversal i tenir pes en totes les àrees. És fonamental per l’adquisició de la resta de competències del currículum”, ha conclòs.
