Missing 'path' query parameter

La consellera d’Educació, Esther Niubó, s’enfronta aquest dijous a la seva primera prova de foc de l’any amb els polèmics canvis en ciències a batxillerat. La titular de la cartera s’ha reunit al llarg de tot el matí, i ho continuarà fent durant la tarda, amb la comunitat científica, docent i la Inspecció educativa per abordar les modificacions en el currículum de la secundària postobligatòria anunciades pel Govern el passat mes de desembre -arran d’un requeriment per part del govern espanyol. En aquesta reunió, segons ha relatat Niubó en una entrevista a Catalunya Ràdio, el departament ha exposat la seva proposta de canvis per consensuar-la amb la comunitat educativa -que és qui haurà d’implementar, finalment, les modificacions: “El que volem fer és adequar currículum a la normativa [espanyola], perquè volem garantir els drets de tots els estudiants. I això ho hem de fer, primer, garantint la preservació de la singularitat cultural i lingüística de Catalunya, i, per altra banda, fer servir el canvi normatiu per reforçar les matèries científiques”, ha argumentat la consellera.

Segons ha detallat la titular de la cartera, durant les reunions d’aquest dijous el departament ha plantejat “dos escenaris” diferents per aplicar els canvis en el batxillerat. Per una banda, un escenari que permet “mantenir i preservar” les hores i els continguts en ciències a través de la franja de matèries optatives. Un plantejament, però, que ha generat molt malestar entre la comunitat educativa i científica, la qual ha expressat el seu rebuig directe des del primer moment. I, per altra banda, un segon escenari que aposta per “reforçar les matèries de modalitat”. És a dir, incrementar el nombre d’hores setmanals de les assignatures obligatòries -com per exemple, matemàtiques- i les dels itineraris especialitzats -com ara física en cas de la modalitat científica: “Amb aquest escenari no només reforcem els itineraris especialitzats en ciències, sinó que reforcem el conjunt d’itineraris de batxillerat, des dels científics fins a les humanitats“, ha apuntat la consellera, que ha assegurat que és la proposta que ha tingut “més bona rebuda” en les reunions d’aquest dijous.

La consellera d’Educació, Esther Niubó, en l’arribada al ple al Parlament en una imatge d’arxiu / David Zorrakino (Europa Press)

La nova proposta d’Educació

Durant tota l’entrevista, la titular de la cartera ha mantingut que, des del seu punt de vista, “la segona proposta és la més adient” per reforçar el sistema educatiu català, però també ha volgut deixar molt clar que no prendran cap decisió sense “escoltar a la comunitat educativa”: “Volem veure com ho plantegen, però ens sembla que és la manera de poder preservar els currículums i, a banda, aprofundir i reforçar els continguts científics”. En cas que prosperés aquest segon escenari plantejat per la conselleria, el pes horari de les matèries optatives de batxillerat es veuria reduït. “De la mateixa manera que el primer escenari de reforçar les ciències via optatives el que plantejava era mantenir les modalitats i, per tant, sí que implica una pèrdua d’hores, el segon escenari de reforçament de les matèries de modalitat, el que reduiríem en dues són les optatives trimestrals”, ha argumentat.

De fet, en aquest segon escenari que planteja, el qual considera que tindria un “millor encaix” amb les necessitats del conjunt de centres educatius catalans, implica crear dues optatives anuals -no trimestrals, tal com plantejava la primera proposta- que compensen la reducció horària que comporta la fusió de matèries, tant de física i química com de biologia, geologia i ciències ambientals. “És la línia que volem seguir per reforçar el sistema educatiu”, ha defensat Niubó, que manté clar el full de ruta anunciat amb l’inici de la legislatura.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter