El 64,7% d’alumnat que no va obtenir plaça per cursar un grau mitjà aquest curs no continuen estudis al sistema educatiu reglat. Aquesta és la xifra que ha facilitat el Departament d’Educació i Formació Professional, en mans de la consellera Esther Niubó, del nombre d’alumnes que no consten al RALC -l’indicador que identifica tots els estudiants. És a dir, no estan matriculats a cap centre educatiu reglat sota aquest indicador, cosa que no implica que no estiguin inclosos en el mercat laboral o inscrits en algun centre no presencial privat, entre d’altres. Concretament, 4.373 alumnes de grau mitjà que no van obtenir cap plaça d’FP tot i complir amb els requisits per rebre una assignació -un total de 6.757 joves- han optat per no continuar estudiant i han abandonat el seu camí educatiu. En canvi, 2.384 estudiants (35,3%) que no van obtenir cap assignació a l’FP sí que ha seguit el seu procés estudiantil, bona part dels quals cursant batxillerat.

Pel que fa als estudiants que opten per continuar estudiant, 816 es decanten per embarcar-se en un batxillerat (12,1%). D’aquests, 726 ho fan en centres educatius públics, mentre que 90 ho fan en un centre privat. En canvi, els alumnes que s’embarquen en un grau mitjà de formació professional -1.330 estudiants, en total, segons les xifres del darrer curs-, 718 joves ho fan en centres públics, mentre que 585 ho fan en centres privats. Per tal de pal·liar aquesta problemàtica, la titular de la cartera aposta per incrementar l’orientació que reben els alumnes, especialment durant la seva darrera etapa en els estudis obligatoris. Algunes mesures són generalitzar el sistema d’informació universal sobre el consell orientador a 4t d’ESO, insistir en la necessitat de fer més d’una petició -el 20% dels de grau mitjà i el 27% dels de superior només en fan una- i crear equips d’educadors socials formats en orientació als municipis.

La consellera d’Educació, Esther Niubó, intervé durant una sessió plenària / Europa Press

Els estudiants que no compleixen els requisits

D’entre els 8.476 de grau mitjà que no complien els requisits per accedir a la formació professional -és a dir, no tenien la titulació de la secundària obligatòria, entre d’altres-, 4.555 estan actualment matriculats en algun tipus d’ensenyament (53,7%). D’aquests, n’hi ha 1.735 que repeteixen 4t d’ESO (20,5%) i 928 que han optat per un Programa de Formació i Inserció (un 10,9%). Hi ha, però un 46,3% que no tenen RALC i, per tant, no estan matriculats en estudis reglats al sistema. Pel que fa al grau superior, hi ha un 35% d’alumnat de segon de grau mitjà que no continua al sistema i un 46% de l’alumnat de grau superior que no es va matricular tot i tenir una assignació, acaba cursant altres estudis. La resta, un 53%, no apareix als indicadors, i, per tant, han anat a la universitat, al mercat laboral o, simplement, no continuen amb els estudis.

Pel que fa als alumnes que s’han matriculat en un cicle de grau mitjà -i, per tant, que tenien plaça assignada-, la major part han escollit cicles relacionats amb les famílies de la salut (16.481 matrícules), la transformació digital (15.442) i la indústria del metall i la mobilitat (13.676). En canvi, la família amb menys estudiants matriculats és el grau en energia i sostenibilitat, amb 251 matriculacions. La indústria del metall, tot i ser una de les modalitats més sol·licitades, també és la que disposa de més places vacants -és a dir, places que no han quedat cobertes per cap alumne. Concretament, el curs d’enguany ha tancat amb 2.919 vacants.

Imatge d’un grup d’estudiants accedint a l’interior d’un centre educatiu / Europa Press

El batxillerat encapçala els estudis postobligatoris

Segons les mateixes dades facilitades per la conselleria, més de la meitat dels alumnes que van acabar la secundària obligatòria el curs passat han optat per continuar el seu camí educatiu en un batxillerat. Concretament, 50.450 (un 57%) han escollit aquesta modalitat d’educació postobligatòria. En aquesta línia, 21.198 estan fent un grau mitjà (23,9%), 5.636 repeteixen ESO (6,4%) i 2.524 fan un PFI (2,8%). En canvi, però, un 9% dels alumnes que han finalitzat 4t d’ESO, 7.983 estudiants, han abandonat el sistema educatiu, ja que no apareixen al RALC.

Comparteix

Icona de pantalla completa