El desgavell generat pel retard en la publicació del llistat d’adjudicacions de places de docents per al curs vinent -un procés conegut com a adjudicacions d’estiu- ha posat tota la comunitat educativa en peu de guerra amb el Departament d’Educació. L’endarreriment de la publicació de la llista provisional, el qual la conselleria va justificar a causa d’un “problema tècnic”, va començar a inquietar els milers de docents que fins aquest divendres mateix encara desconeixen en quin centre treballaran el curs vinent. I, encara més, després que des del departament evitessin fixar un termini per a la publicació de la llista, cosa que obria la porta al fet que aquest llistat provisional arribés a finals de juliol sense marge de maniobra per als docents fins al setembre -moment en què s’obriria el termini de reclamacions. El passat dilluns 15 de juliol, però, poc més d’una setmana després de l’endarreriment inicial, la conselleria va publicar el llistat provisional d’adjudicacions per al curs vinent.

Un llistat que va obrir una nova escletxa entre la conselleria i la comunitat educativa. Segons dades facilitades per la responsable de la cartera d’Educació, Anna Simó, en total van rebre 3.516 reclamacions, xifra que representa un 5,3% sobre el total de les 65.519 sol·licituds que hi ha hagut -valor molt superior als anys anteriors a causa del darrer procés massiu d’estabilització d’interins que ha augmentat substancialment el nombre de nous funcionaris. Aquest divendres 26 de juliol, després de gairebé un mes amb la qüestió sobre la taula, la conselleria ha publicat el llistat definitiu de places per al curs vinent, però ha evitat donar detalls sobre quantes reclamacions s’han resolt correctament.

Per als sindicats de docents consultats per El Món, les mancances que s’han produït en el procés d’adjudicació posen en dubte la “qualitat” del sistema educatiu, ja que es proposa docents per a centres o especialitats que no han sol·licitat: “El veritable problema és el decret de plantilles”, apunta la portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura, que considera que amb tot aquest darrer procés s’han comprovat les “disfuncions” del sistema actual, com que alguns dels docents que han obtingut una comarca més llunyana de la prevista hauran de fer grans desplaçaments fins al lloc de treball, cosa que també comporta un increment de les despeses econòmiques en transport: “És lamentable la gestió que se n’ha fet”, exclama la sindicalista, que considera que “no ha millorat res” en la llista definitiva respecte a la provisional.

En aquesta mateixa línia, el delegat de la CGT Jordi Gil apunta que un dels grans problemes que ha generat el procés d’adjudicació de places és la “gran quantitat” de funcionaris en pràctiques que no poden accedir a l’especialitat que els pertoca perquè no hi ha prou places: “Els han canviat les regles del joc a mig camí i, tot i que han demanat l’especialitat per la qual s’han format, i amb la que poden garantir una millor qualitat educativa, poden no obtenir la plaça desitjada”, lamenta el sindicalista, que considera que s’ha fet una “mala gestió” de la situació. Una idea amb què també coincideix la responsable d’USTEC: “Paradoxalment, ara hi ha més funcionaris que places ordinàries (no perfilades) per cobrir, cosa que obliga a col·locar els nous funcionaris en especialitats que no són les que han demanat a la seva sol·licitud”, apunta Iolanda Segura. En aquest sentit, el sindicalista d’UGT Jesús Martín lamenta que “molts interins s’han quedat sense plaça”, cosa que canvia la plantilla: “En un institut del Penedès, només queden tres interins, dels quals dos formen part de l’equip directiu”, explica el representant sindical, que titlla la situació de “despropòsit”.

Protesta a les portes del Departament d’Educació contra el decret de plantilles i l’endarreriment de l’adjudicació de places per al curs vinent / ACN

Les principals incidències del procés d’adjudicació

Segons destaquen els sindicats de docents, durant el procés d’adjudicacions de places d’aquest estiu s’han produït diverses incidències. Per una banda, algunes persones, d’entrada, han estat col·locades com a funcionaris en aules d’acollida que “no han demanat” o en places de centres d’educació especial (CEE). Una situació que, segons asseguren des d’USTEC, “no estava contemplada a la modificació de la resolució de les adjudicacions [la qual va permetre, inicialment, endarrerir el termini de publicació del llistat provisional i, per conseqüència, del definitiu]”. A banda, la portaveu del sindicat majoritari de la comunitat educativa també explica que han rebut durant el procés “desenes de queixes de persones que han detectat que s’han adjudicat places per elecció en centres que elles havien demanat preferentment a persones amb menor antiguitat o nota d’oposició més baixa“, cosa que suposa un greuge comparatiu amb altres sol·licitants.

Una altra de les situacions amb les quals han topat els sindicats de docents durant el procés és l’adjudicació de places en centres penitenciaris. Des de la conselleria, però, ja es va assegurar que aquestes persones -després d’haver reclamat- tindrien una correcció amb la publicació de la llista definitiva. Per als sindicats, però, això també suposa un greuge i un “desavantatge” en comparació a la resta de la comunitat educativa, ja que en cas de cometre un error també en la plaça definitiva, aquesta ja no es pot reclamar.

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès i la consellera d’Educació de la Generalitat, Anna Simó, a la seva arribada a una reunió amb els presidents dels grups parlamentaris en una imatge d’arxiu / EP

El “desgavell” de l’adjudicació també esquitxa l’FP

Les problemàtiques i el “desgavell” que ha provocat l’endarreriment i el “caos” del procés d’adjudicació de places també ha esquitxat la preparació del curs vinent dels cicles de formació professional (FP), tant de grau mitjà com superior. El fet d’haver demorat fins a “l’últim minut” la publicació del llistat definitiu de places, segons el responsable d’FP d’UGT Jesús Martín, obliga les direccions dels centres a fer un “tetris” molt complex, que encara s’agreuja més amb l’avançament de l’inici de curs: “És un despropòsit monumental que des de la conselleria sempre volen iniciar el curs abans, quan tècnicament no saben fer-ho”, lamenta el sindicalista, que assegura que moltes direccions de centre estan vivint amb “molta incertesa” i “neguit” la preparació del curs vinent, que queda condensada a la primera setmana de setembre. En aquest sentit, també els preocupa l’adaptació de la nova plantilla docent: “Algunes direccions han quedat perplexes en què se’ls canviï fins al 20% del personal docent de la plantilla”, lamenta el sindicalista.

Tot i el malestar de la comunitat educativa, la conselleria d’Educació treu pit del procés d’adjudicació de places i defensa que un 97% dels sol·licitants han obtingut plaça en una de les tres primeres comarques que desitjaven, que enguany el sistema educatiu incorpora més funcionaris que mai -31.153 funcionaris nous- i que han aconseguit situar la taxa d’interinitat al 5,57%, és a dir, un volum inferior al 8% que estipula la Unió Europea i pel qual l’administració catalana es va veure obligada a embarcar-se en un procés d’estabilització massiu. Dues maneres de relatar la mateixa història que ha posat direccions i docents en peu de guerra un cop més.

Comparteix

Icona de pantalla completa