Junts per Catalunya ha celebrat aquest dimarts que el Govern hagi aprovat la creació d’un comitè nacional d’experts en educació que treballin per revertir la crisi educativa. La idea és que aquest grup, d’un màxim de quinze persones, faci una diagnosi i anàlisi de la situació de l’educació catalana i proposi mesures estructurals i executives per “fer més robust el model d’escola catalana”. El comitè, ha recalcat Junts, ha de tenir una majoria de representants de la comunitat educativa -docents que en els cinc últims anys hagin fet classe- perquè vegin que “són prioritaris per capgirar la situació”. La Junta Central de Directors, a més, podrà escollir dos representants de primària i secundària i també s’haurà de comptar amb dos representants de l’escola d’iniciativa social. Altres membres hauran de ser experts i representants d’entitats pedagògiques com ara Rosa Sensat, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica o la Fundació Bofill. Al comitè també hi haurà de participar el món local, és a dir, els ajuntaments.

De fet, Junts havia fet una proposta en aquesta línia abans que s’aprovés a la cimera. El text de Junts també incloïa avaluar els efectes que tindria l’escolarització obligatòria fins als 18 anys, estudiar el retorn de l’educació primària fins als 14 anys i desjudicialitzar el model d’escola catalana. El partit de Jordi Turull recordava en la proposta que la Generalitat té plena sobirania per facilitar eines tècniques per empoderar les direccions dels centres i incrementar la seva autonomia, per analitzar el compliment de la LEC i els currículums vigents i per estudiar les mesures de lluita contra la segregació escolar, les normes d’avaluació i reforçar la inspecció per detectar de forma precoç els trastorns d’aprenentatge.

Mesures indispensables per negociar els pressupostos

Junts també demana consensuar la creació de la nova Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació i el nomenament del seu director i posarà com a condició per a negociar els pressupostos un conjunt de mesures. Seran les següents:

  • Projecte escoles magnet: dotar els centres d’un paquet econòmic perquè cada centre pugui replantejar els equips docents segons les seves necessitats. Hauran de rendir comptes i es prioritzaran els centres de màxima complexitat
  • Recuperació de la sisena hora als centres d’alta complexitat i les tutories de suport escolar personalitzat per a tots els centres
  • Recursos per a l’escola inclusiva per fer acompanyament als alumnes amb necessitats. Desplegament de l’escola inclusiva “com pertoca”.
  • Millorar el finançament dels centres per lluitar contra la segregació escolar perquè les famílies no hagin de pagar unes quotes que acaben desembocant en aquesta vulnerabilitat. Incrementar també la motxilla escolar per l’alumnat vulnerable.


Comparteix

Icona de pantalla completa