Missing 'path' query parameter

Els polèmics canvis a batxillerat impulsats per la conselleria d’Educació, en mans d’Esther Niubó, continuen generant discrepàncies entre la comunitat educativa. En resposta a les modificacions de l’administració catalana -forçades per un requeriment del govern espanyol-, aquest dilluns la Plataforma per la Qualitat Educativa, que agrupa les organitzacions Ciències en Perill, Docents Cat-Cast, Docents de Filosofia, Associació d’ensenyants d’economia i empresa i DocentsCat, ha consensuat una proposta de modificació del currículum de batxillerat que condensa les reclamacions de tots els sectors. En detall, aquesta nova proposta planteja implementar una hora més de llengua catalana i literatura i de llengua castellana i literatura, així com recuperar la tercera hora de filosofia a primer de batxillerat. Aquestes hores addicionals al currículum actual sortirien d’eliminar l’optativa trimestral i que totes les optatives passessin a ser anuals, la qual cosa permetria, a la pràctica, evitar la fusió de les ciències -el motiu que ha desfermat la polèmica a Educació.

Aquest ha estat el nou model de currículum que han posat sobre la taula aquesta tarda totes les plataformes nascudes arran dels canvis a batxillerat anunciats per la conselleria el passat mes de desembre. Aquest nou plantejament, però, contradiu l’anunci que ja va fer definitiu el Departament d’Educació el passat mes d’abril, el qual confirma que s’aplicarà de cara als pròxims cursos la reestructuració de matèries de ciències a la secundària postobligatòria. En detall, la proposta d’Educació -la qual s’implementarà- estipula que les hores de modalitat passin de 3 a 4 hores i que es puguin completar aquestes assignatures amb optatives d’aquestes àrees que seran altament recomanables.

El director d’Educació i Competències de l’OCDE, Andreas Schleicher, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, i el president de la Generalitat, Salvador Illa, durant la seva visita a l’Escola Marta Mata / David Zorrakino (Europa Press)

Les principals reclamacions de la comunitat de professors

Les diferents plataformes de docents han consensuat aquest nou model de currículum -contrari al confirmat per Educació- per introduir un conjunt de canvis que siguin satisfactoris per a totes les matèries. Per una banda, els professors de llengua catalana han criticat els darrers mesos que no tenen prou hores per a poder ensenyar tot el temari, cosa que provoca deficiències en comprensió lectora i expressió oral i escrita en català. En canvi, els professors de castellà denuncien que Catalunya ofereix menys hores d’aquesta matèria que la resta d’autonomies. Incrementant les hores d’aquestes dues matèries, doncs, consideren que es resol el problema. En el cas de filosofia, els docents alerten que Catalunya és la comunitat amb menys hores de filosofia, mentre que a la resta en fan tres o quatre. Recuperant la tercera hora a primer, doncs, també quedaria resolt el problema, segons defensen.

En el cas dels docents d’economia i empresa, els afectats denuncien que el nou model de currículum d’Educació ha deixat les matèries desestructurades i que no estableix una continuïtat entre primer i segon de batxillerat. És per això que en el seu nou currículum consensuat plantegen que aquesta assignatura passi a ser de modalitat -cosa que comportaria una estructuració diferent de l’actual. Aquesta reestructuració del currículum, a banda, també permetria mantenir les assignatures de ciències separades, cosa que resoldria un dels principals conflictes als quals s’ha enfrontat l’actual titular de la cartera. Aquest nou plantejament, però, contradiu als plans de la conselleria per a l’ordenació de les assignatures de la secundària postobligatòria.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter