Malestar creixent entre els mestres per l’estat del sistema educatiu català. La comunitat docent del país continua pressionant el Departament d’Educació i Formació Professional, en mans de la consellera Esther Niubó, per incrementar la inversió que fa l’administració catalana sobre les escoles i instituts del país. Davant la inacció del departament, segons denuncien, alguns docents ja han arribat al límit. Aquest és el cas de la Sara Martí, mestra a l’escola pública des de fa més d’una dècada i, actualment, treballant en un centre d’atenció educativa preferent (CAEP) -és a dir, un centre amb un gran nombre d’alumnes amb necessitats educatives especials- de Sabadell, que ha fet arribar una carta als responsables de la cartera d’ensenyament a la qual ha tingut accés El Món: “La veritat és que estic molt preocupada davant la situació educativa en què ens trobem. No arribem allà on ens agradaria arribar“, reflexiona la mestra en la missiva. En conversa amb aquest diari, Sara Martí lamenta que el Govern vol tenir “una educació de qualitat”, però que no adapta les característiques del sistema educatiu a les necessitats actuals dels alumnes.
El principal clam d’aquesta docent és incrementar la inversió que fa l’administració catalana en el sistema educatiu, ja que considera que amb els recursos actuals no es pot abordar la complexitat de les aules. En aquesta línia, Sara Martí també assenyala directament a les ràtios actuals d’alumnes i mestres: “No podem donar resposta a les necessitats particulars de cada infant si els grups-classe no són més reduïts i si no hi ha co-tutoria a cada grup. No podem donar resposta als infants que volen aprendre i que estan motivats si no tenim recursos humans”, reflexiona la mestra en la seva carta dirigida al departament, en la qual també lamenta que el sistema educatiu no s’ha adaptat a la nova realitat de les aules del país. Aquest clam, però, no és únic d’aquesta mestra, sinó que està força estès entre la comunitat docent de Catalunya, que fa anys que demana una reducció real de les ràtios, entre d’altres. “Estem desesperats. Demanem ajuda de veritat. Volem ser escoltats amb profunditat, no per la nostra comoditat, sinó pels infants i pel futur de la nostra societat!!”, exclama amb contundència.

Repensar la formació dels docents i més inversió
Sara Martí també apunta a la formació que reben els docents des de les universitats. Per a la mestra, l’administració catalana hauria de repensar l’ensenyament de la professió docent per adaptar-la a la realitat actual, ja que “ja no estem al mateix món que fa vint anys”. “Les metodologies són importants, però no canvien les persones. La formació crec que hauria de ser molt més filosòfica, antropològica, amb continguts sobre les diverses cultures i cosmologies vàries, més coneixements de psicologia, de psiquiatria, estratègies terapèutiques i emocionals per ajudar els infants, resolució de conflictes de manera no violenta, tècniques de motivació i per fomentar l’esperit crític i l’autonomia de pensament”, argumenta en la seva missiva. La mestra defensa que l’escola ha de ser un espai “d’anàlisi” de la realitat per donar resposta a les “necessitats” dels infants i “assegurar un futur, a mitjà i llarg termini, més pacífic, més segur i amb un nivell cultural més elevat”.
En aquest sentit, la mestra sabadellenca també reclama més inversió per garantir que tots els estudiants puguin rebre l’educació que mereixen, especialment a causa de l’auge d’estudiants “nouvinguts” que s’incorporen al sistema educatiu català. “Arriben nouvinguts cada dia, cada setmana, cada mes… i és una riquesa molt gran per a tots, evidentment. S’ha d’invertir més per assegurar que aquests infants puguin rebre una atenció individualitzada o en petits grups per ajudar-los a conèixer i estimar la cultura d’aquí i per ajudar-nos a nosaltres a comprendre el seu món, la seva cultura, i poder-los acompanyar millor, amb més qualitat”, reflexiona Martí en la mateixa carta, en la qual reclama més “recursos humans” per fer front a la complexitat creixent de les aules i, d’aquesta manera, poder millorar els resultats: “Tots estem d’acord en el fet que el nivell [dels estudiants] ha baixat”, apunta. La carta, però, més enllà dels arguments, constata el malestar dels docents amb l’administració catalana per l’estat del sistema educatiu.