El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha signat aquest dimecres al matí l’acord de col·laboració amb l’OCDE -és a dir, l’entitat que s’encarrega d’organitzar les proves PISA, entre d’altres- per millorar el sistema educatiu català. Un acord que, tal com ha explicat el mateix cap de l’executiu, té per objectiu “identificar mesures destinades a millorar el rendiment de l’alumnat en competències bàsiques i així assolir la reversió dels resultats educatius a Catalunya [que han constatat una caiguda generalitzada del nivell, especialment en comprensió lectora i matemàtiques]”. Aquest acord, però, tot i que des de la conselleria d’Educació, en mans de la consellera Esther Niubó, defensen que es tracta d’una bona mesura per capgirar el mal estat del sistema, ha obert una nova escletxa amb el sindicat majoritari de la comunitat educativa.
Des d’USTEC denuncien que el president de la Generalitat ha optat per reunir-se i establir vincles amb l’OCDE per tal de pal·liar les mancances del sistema educatiu català abans d’escoltar les reclamacions dels professionals que treballen diàriament a l’escola: “No és l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) qui ha de marcar el rumb del sistema educatiu del país. Som els professionals de l’educació i la comunitat educativa, que coneix de primera mà les seves necessitats i peculiaritats, qui l’ha de dissenyar”, assevera la portaveu nacional del sindicat majoritari, Iolanda Segura. Per a la sindicalista, unir forces amb l’entitat que s’encarrega d’organitzar les proves PISA és fer un viratge cap a un model educatiu “neoliberal” que fomenta la “competitivitat” entre els alumnes: “És especialment preocupant que el govern català opti per externalitzar l’assessorament en polítiques educatives en comptes de confiar en els professionals de l’educació, en les universitats públiques i en les organitzacions sindicals i associacions pedagògiques que coneixen de primera mà les necessitats del sistema educatiu català”, apunten des d’USTEC.

El contingut del pacte, desconegut
En aquesta línia, des del sindicat majoritari del sector denuncien que continua sense ser públic el contingut de l’acord segellat entre Salvador Illa i el president i director d’Educació de l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE), Andreas Schleicher. De fet, el cap de l’executiu català s’ha limitat a recordar que l’acord signat no busca resultats “per a demà passat”, sinó que pretén resoldre les mancances del sistema amb un horitzó de quatre anys vista. És a dir, que és una aposta de futur. Les paraules de l’inquilí del Palau de la Generalitat, però, no han tingut una bona rebuda entre el sindicat majoritari d’educació: “Necessitem polítiques que reforcin l’educació pública, redueixin les ràtios [una de les principals reclamacions de la comunitat educativa], millorin les condicions laborals del professorat i garanteixin els recursos necessaris per atendre tots els alumnes”, etziba Iolanda Segura. És per aquest motiu, doncs, que des del sindicat majoritari del sector exigeixen una reunió “urgent” amb la titular de la cartera i el cap de l’executiu català per abordar els reptes pendents del sistema.
Tot i el malestar de la comunitat educativa a causa de l’acord signat amb l’organització internacional, el president de l’OCDE ha volgut deixar clar aquest mateix matí que Catalunya té les eines per aconseguir bons resultats educatius i ha afegit que per aconseguir-ho fan falta els docents i professionals del sistema educatiu però també famílies implicades. En aquesta línia, Schleicher s’ha compromès a compartir experiències d’èxit d’altres països, indicacions sobre com aconseguir atraure els millors professors i com fer un bon ús dels recursos disponibles, ja que ha assegurat que des de l’OCDE no poden dir “exactament què necessita Catalunya”. De moment, però, el president de l’entitat internacional s’ha compromès a presentar un diagnòstic de l’educació i un seguit de recomanacions a finals d’aquest mateix any. Així doncs, la comunitat educativa rep amb recel el nou acord del Govern per intentar capgirar els mals resultats de l’escola catalana i pal·liar les mancances endèmiques del sistema educatiu.